P.K. Type 1 project

Hier kun je al je spul kwijt wat je aan je E30 doet/hebt gedaan/gaat doen!
P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

P.K. Type 1 project

Bericht door P.K. » 01 okt 2014, 22:04

Ik ben vandaag maar eens begonnen met ''sleutelen'' .

De dingen die ik heb gedaan (ook te zien in de foto's)

- Luchtfilter vervangen, de oude was van 2008 en zag er niet zo fris meer uit, en een nieuwe kost maar 12 eu dus heb ik die vervangen.
- Bumperlip losgehaald want die is wat vervormd. Komt binnenkort een nieuw stuk frame in waardoor 'ie weer recht wordt. (tenzij we een goedkope vervanger tegenkomen)
- Nieuwe Pioneer speakers geïnstalleerd want de oude waren gaar en kraakten nogal.
- Ook heb ik de radio eruit gehaald aangezien het cassette onderdeel niet werkte, kreeg een oude cassette er niet uit en dus een andere er niet in. Wel speelde hij de oude cassette nog af en kwam er klassieke muziek uit de speakers, keer wat anders denk ik maar zo.. M'n pa heeft er al even naar gekeken, hij heeft veel verstand van elektronica en radio's en waarschijnlijk is de oorzaak een kapot tandwieltje waardoor hij niet genoeg kracht heeft om het bandje uit te werpen of te ontvangen. Zonder bandje werkt het mechanisme wel.
- en tot slot heb ik het dashboardkastje gesloopt want het slot was zo kapot dat ik het kastje niet meer open kreeg. Ik heb hem weer teruggezet en ik haal (hopelijk) binnenkort een nieuw kastje zonder slot.

Luchtfilter oud en nieuw:

Afbeelding

Bumperlip losgehaald met behulp van de krik van de buurman. De lip zat vrijwel overal vastgeschroefd met gipsplaatschroeven. :

Afbeelding

De nieuwe speakers, klinkt stukken beter en deze hebben ook een afdekkapje, lijkt dus ook beter. Binnenkort even kijken of de radio een aux heeft voor een subwoofer zodat het geluid beter is. Want deze speakers zijn te klein voor goede lage tonen.

Afbeelding

Afbeelding

De radio die een grondige inspectie ondergaat:

Afbeelding

En het dashboard kastje. Ik kon niet ontdekken hoe ik 'm los moest maken met een kapot slot zonder het kastje half te slopen. Plus punt is wel dat ik nu weet hoe het in elkaar zit :mrgreen:

Afbeelding

Van het weekend wordt er gekeken naar de carburateur en wordt 'ie schoongemaakt en beter afgesteld (als ons dat lukt)

P.S. weet iemand of de benzinemeter een beetje te vertrouwen is? Ik heb namelijk 2 dagen op een tank gereden die volgens de meter wel leeg zou moeten zijn. Ik zie ook geen lampje branden. Heb er vandaag 20l ingegooid en de teller stond na het tanken bijna op 30L. Ik heb dus ook meteen maar even een jerrycan gevuld voor het geval de meter mij echt voor de gek houdt.
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Re: P.K. Type 1 project

Bericht door P.K. » 02 okt 2014, 20:41

Vandaag weer een mankement ontdekt..

Toen ik vandaag uit school kwam heb ik een kleine detour gemaakt omdat ik graag een extra stukje wou rijden. Alleen kwam ik in een kleine file terecht en stond ik lang stil voor een stoplicht. Die dingen hadden als gevolg dat er opeens stoom onder de motorkap vandaan kwam toen ik voor het stoplicht stond. Ik heb direct de motor uitgezet en de motorkap open gedaan en de motor even laten afkoelen. :paniek:
Vervolgens kwam er een vriendelijke volvo rijder aan die zei dat ik m nog wel naar een parkeerplaats kon rijden en hij gaf nog wat tips over wat ik kon doen tegen dit soort situaties.

Rijdend bleef de auto keurig op temperatuur maar bij stilstand werd ie te warm. Dus ik dacht dat de thermostaat of de waterpomp kapot was o.i.d. Het bleek helaas wat compleet anders te zijn. Toen ik namelijk thuis was heb ik de buurman gevraagd of hij wist waar de thermostaat zat. Hij zei dat dat waarschijnlijk niet het probleem was aangezien de ventilator helemaal niet draaide! De ventilator kwam namelijk tegen de behuizing aan. Dit was zo omdat bleek dat het motorblok niet meer fatsoenlijk op z'n steunen zat, hij viel er bijna naast. (zie foto)

Afbeelding

De motor hing ook gewoon op de stuuras.. :oopss:

Vervolgens hebben beide buurmannen mij geholpen door de motor omhoog te krikken en met een houten balk de motor weer wat op z'n steunen te duwen. Toen kwamen we er ook achter dat de motor t.o.v. de auto zelf te hoog hing en tegen de motorkap aankwam en dat het verlagingssetje ervoor zorgt dat alles niet lekker in elkaar zit.

Kortom veel werk voor van het weekend. Morgen maar op zoek naar een originele motorsteun met rubbers die nog goed zijn en vering e.d.
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilbertvdb
Forum Master
Forum Master

Bericht door Wilbertvdb » 03 okt 2014, 16:10

Voor je sub even een + kabel en 2 maal tulp naar achteren trekken door je kabelgootje naar de kofferbak. Versterkertje met klein subje kopen en in je bak leggen, en je hebt goeie lage tonen :).
Mijn onderdelen verkoop viewtopic.php?f=27&t=8282" onclick="window.open(this.href);return false;

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 04 okt 2014, 19:43

Vandaag er is werk verricht aan de motorsteunen. Zoals eerder vermeld waren deze totaal niet steunend meer. Toen vandaag de nieuwe steunen binnenkwamen zijn die er met behulp van een krik en bokjes onder gezet. In totaal hebben er 5 man aangewerkt en het resultaat mag er wezen (zie foto's). Het vervangen van de motorsteunen heeft ook meteen wat problemen opgelost. Doordat de motor weer goed op z'n plek zit kan de ventilator weer fatsoenlijk draaien en wordt 'ie bij stilstand ook niet meer te warm. Het getril dat al sinds de aankoop van de auto aanwezig was is volledig verdwenen, het gaspedaal trilt niet meer, en de uitlaat hangt weer vrij.

Nadat gedaan was hebben we ook meteen gekeken naar de uitlaat, want die hing er wat laag onder. Het eindstuk van de uitlaat is eraf gehaald en weer juist terug geplaatst zodat er wat meer bodemruimte ontstond.

Na dus een aantal uren bezig te zijn geweest hebben we uiteraard een proefritje gemaakt en het reed fantastisch. Geen getril, geen lawaai, gewoon goed. :D Het enige wat nu nog een aandachtspuntje is wat betreft het rijden is het afstellen van de carburateur. Daar gaan we morgen naar kijken.

En dan hier de foto's:

De auto op 2 bokjes van de Lidl

Afbeelding

De oude motorsteunen

Afbeelding

Eén van de nieuwe motorsteunen

Afbeelding

Losse demper

Afbeelding

En voor de liefhebbers, een BMW 3.0 CS gespot bij de BMW dealer in Grunn. Ik was daar om te vragen naar motorsteunen, hadden ze natuurlijk niet dus uiteindelijk maar via internet besteld

Afbeelding
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 05 okt 2014, 17:42

Vandaag is de carburateur eraf gehaald en schoongemaakt. Het bovenste gedeelte paste net in de ultrasoonreiniger en de rest hebben we schoongemaakt met wasbenzine en wattenstaafjes.
Uiteindelijk is 'ie redelijk goed schoon geworden. Alleen na het terug plaatsen van de carb in de auto was het allemaal wat minder. Hij stotterde meer en klonk niet echt soepel. Nu blijkt na kleinschalig onderzoek dat de verdelerkap en rotor niet lekker werken waardoor er een vonk op het verkeerde moment wordt gegeven. Ook was ik vergeten alvast nieuwe pakkingen te regelen voor de carb dus daar ga ik morgen achter aan. En ik regel dan dus ook een nieuwe verdelerkap en rotor. Dan hoop ik dat alle motor kwaaltjes eerst over zijn :D

En dan de foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 07 okt 2014, 20:04

In deze update nog geen verandering aan de auto maar wel leuk nieuws.
Ik volg altijd het auto 'nieuws' op autoblog en ik heb ook foto's geüpload van m'n BMW.
Nu is een foto van m'n BMW bij een van de 3 beste foto's van de maand terecht gekomen. Ik ben best wel trots dat die foto dus van de BMW is i.p.v. een supercar of iets dergelijks. :D

Zie hier het artikel: http://www.autoblog.nl/nieuws/autojunk- ... 2014-70878" onclick="window.open(this.href);return false;

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 08 okt 2014, 21:52

Vandaag heb ik de nieuwe pakkingen voor de carb opgehaald bij de dealer.
Als ik de oude voetpakking met de nieuwe vergelijk dan was de oude ook niet zo goed meer. :D
Een van de medewerkers bij de dealer had nog een carburateur gevonden in het magazijn, helemaal nieuw! Hij zei dat 'ie normaal gesproken nieuw 1300eu koste maar dat 'ie voor mij wel een speciaal prijsje kon maken. Eigenlijk had ik op dat moment moeten zeggen dat ik er wel wat voor over had maar ik dacht toch dat 'ie te duur zou zijn. Ik ga morgen of vrijdag wel weer even langs om te vragen hoe duur die carb is. Het zou natuurlijk wel vet zijn om er een nieuwe originele carb in te zetten die dus nog nooit is gebruikt.

Maar goed ik heb dus de carburateur er weer afgehaald en de nieuwe pakkingen geplaatst. Helaas was het vandaag regenachtig dus ik heb in de regen met een paraplu boven de motorkap alles weer terug geplaatst. Toen ik de eerste keer de motor weer startte liep ie redelijk maar zakte hij in bij het gas geven. Bleek een kabeltje los te zijn geraakt. Na wat soldeerwerk van m'n pa zit het weer vast en liep 'ie als een zonnetje.

Helaas was de nieuwe verdelerkap + rotor nog niet binnen dus dat moet nog worden vervangen. Voor de rest reed de auto beter dan ik tot nu toe gewend was dus dat is een goed teken lijkt mij.

En dan de foto's:

De oude voetpakking, zet een of ander losse rubberlaag op dat je er zo kon afpeuteren.

Afbeelding

De oude pakkingen

Afbeelding

De nieuwe pakking

Afbeelding

Het soldeerwerk aan de kabel die ervoor zorgt dat de 2de kamer van de carb opengaat wanneer je gas geeft (ofzo)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 14 okt 2014, 16:06

Afgelopen vrijdag is de nieuwe verdelerkap + rotor binnengekomen en geïnstalleerd. Duurde nog geen 5 min en het getik van de verdelerkap is weg. Hij loopt sindsdien ook beter omdat 'ie weer op het juiste moment een vonk geeft. Ook is de gaskabel weer beter ingesteld want ik had 'm per ongeluk wat te strak gezet. :oopss:

Afbeelding

Ook hebben we het gevolg gezien van het hoge verbruik, het meeste komt namelijk uit de uitlaat..
Toen liep de auto nog ongeveer 1 op 5.. :shock:

Afbeelding

Inmiddels is 'ie al ietsje ''zuiniger'' maar nog steeds niet zo zuinig als het hoort. Nu baseer ik het verbruik ook aan de hand van de benzinemeter, die eigenlijk ook niet te vertrouwen is. Laatst gooide ik er 25 liter in toen de wijzer (al een tijdje) onder de R zat, en 5 min na het tanken gaf mijn teller aan dat ik ongeveer 35-38L had.

Maar goed, gistermiddag ben ik begonnen met het installeren van de subwoofer en versterker die m'n broer nog had liggen. Aangezien ik veel te laat begon ben ik tot half 12 's avonds doorgegaan en ben ik de volgende dag (vandaag) dus maar verder gegaan.

Afbeelding

Met wat hulp van m'n pa is alles nu aangesloten en netjes weggewerkt. Het geluid is er zeer op vooruit gegaan.

Afbeelding

Ik heb na het installeren van de subwoofer even een testritje gemaakt en ook onderweg klinkt het goed. Toen heb ik ook meteen ontdekt hoe het is als je achterwielaandrijving hebt en het opeens super glad is op een kruispunt. Ik sloeg namelijk linksaf bij een kruispunt in een of ander dorp (dus niet druk gelukkig) en even later stond ik 180 graden gedraaid. Niks aan de hand ik kon ook gewoon weer verder. Ik nam de bocht rustig dus waarom ie opeens weg gleed??
Maar toen ik vlak daarna stopte zag ik iets om m'n wiel liggen. Het was een soort plastic container vlak naast het tankdopje. Ik heb de container weer terug geduwd en het zat weer vast. Weet iemand wat dat ding is en hoe 'ie los geschoten kan zijn?

Hier een foto:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:54, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 18 okt 2014, 22:48

Gisteren heb ik de bestuurdersstoel vervangen voor een meegeleverde stoel die niet is doorgezakt. Zit wat comfortabeler. Het was makkelijk om de oude stoel eruit te krijgen, maar moeilijk om de andere stoel er weer in te krijgen aangezien het frame wat was verbogen. Helaas is de stoel die er nu dus in zit niet passend met het rest van het interieur, maar dat is een probleem voor later.

Vandaag kwam ik er ook achter dat mijn benzinelampje het toch wel deed, alhoewel later bleek dat 'ie nogal vroeg aanging. Toen ik vandaag ging tanken paste er 47 liter bij in. Ik had dus nog 8 liter in de tank terwijl de meter al ver onder de R zat. Ik heb nog de weerstand waarde van de vlotter gemeten om iets wijzer te worden van hoeveel er nog in de tank zat. Helaas werd ik daar niet veel wijzer van maar goed. Ik ben nu van plan de tank leeg te rijden en dan uit te rekenen hoeveel 'ie gemiddeld verbruikt en dan ga ik daar wel vanuit. Om nou de vlotter te gaan vervangen omdat de meter niet accuraat is vind ik geen noodzaak.

Ook is er weer gekeken naar de radio. Er is een tandwieltje lam waardoor het mechanisme van de cassette vast loopt. M'n pa gaat nog kijken of hij het nog kan fixen, zo niet dan gaan we kijken hoe we van de cassette aansluiting in de radio een aux aansluiting kunnen maken zodat ik er mijn telefoon o.i.d. op kan aansluiten. Helaas hebben we nog geen schema's voor deze radio dus dat wordt nog even zoeken. Ik ben zelfs nog op zoek geweest naar vergelijkbare radio's voor spare parts maar helaas niet gevonden. Model radio is een BMW business RDS radio Philips PH7850S1103243.

Daarnaast ben ik ook bezig geweest met de bumperlip. Die is namelijk vastgezet en verhit zodat 'ie weer wat terug ging naar zijn originele vorm. Hij is wel redelijk beschadigd, dus hij moet onder andere met een latje nog recht worden gemaakt. Misschien dat ik komend voorjaar even een nieuwe daarvoor zoek.

Binnenkort wil ik ook even kijken hoe ik de kleppen kan stellen, aangezien de motor een beetje tikt.

Laatst las ik ook iets over veer rubbers voor achteren die wat dikker waren zodat de auto wat hoger kwam te staan. Ik weet alleen niet meer wie dat meldde en waar het stond maar dat leek mij wel handig aangezien ik vandaag weer drempels aantikte achter omdat ik de tank had volgegooid :boos: Iemand die daar meer van weet toevallig?

En dan de foto's:

Links de ''oude'' stoel en rechts de ''nieuwe'' stoel

Afbeelding

Eindresultaat
Afbeelding

Herstelling van de bumperlip

Afbeelding

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 28 okt 2014, 19:42

De auto heeft weer een nieuw probleempje. Vorige week moest ik voor school samen met klasgenoten weg, dus ik dacht, dat kan mooi met de BMW. Niet dus. Dankzij de verlaging kwam de auto met de uitlaat al over de grond bij het minste hobbeltje in de weg. 9 km lang met spanning afgewacht of de uitlaat bleef zitten. Hij bleef wel zitten maar hij hangt nu nog lager dan eerst. Momenteel hangt de demper zo'n 10cm boven de grond.. Nu blijkt dat de ophanging van de uitlaat aan de demper gescheurd is. We waren van plan dat te laten lassen, maar na een ritje vandaag raakte de uitlaat lek. :boos:

Er wordt nu een nieuwe demper besteld die er waarschijnlijk van het weekend eronder wordt geplaatst. Ook gaan we dan kijken hoe de uitlaat er weer netjes onder kan, want de hele uitlaat hangt nu aan de motor en aan een beugel van de demper vast, daar tussenin bungelt het maar wat.

Tijdens het ritje van vandaag merkte ik ook op dat hij met een bijna lege tank beter rijdt dan met een volle. Ik tank normaal gesproken gewoon super 95. Alleen nu las ik in het boekje van de auto dat er minimaal super 98 in moet. Dus ik dacht misschien rijdt 'ie op een bijna lege tank beter omdat dat nog 98 is ofzo. Ik moet binnenkort weer tanken, dus dan ga ik 98 tanken, kijken of dat een verschil maakt. Hopelijk is 'ie dan ook wat zuiniger, ik heb momenteel 400km gereden op de 55L tank met het brandstoflampje die al 50km brandt.

Afbeelding

Dus de rest van de week moet ik weer tuffen in m'n moeders 206..

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 02 nov 2014, 22:11

Gisteren is er een nieuwe demper onder de auto gekomen, helaas paste het stuk buis van de demper niet in de andere buis van de uitlaat, dus is er een zelfgemaakt stukje buis overheen gekomen en vastgezet met wat klemmen (puur vakmanschap). Komend weekend wordt dat gewoon aan elkaar gelast zodat het 100% goed vast zit. De nieuwe demper hangt (net zoals de oude) niet geheel horizontaal, maar volgens mij hoort dat zo als ik af ga op andere foto's van e30's. Daardoor moet ik nog steeds kruipend over drempels dus ik ga morgen achter veren aan voor achter. Dan staat 'ie misschien wat raar maar dan beschadig ik de demper niet i.i.g.

Foto's van demper fixen:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook besloot ik vandaag maar eens te gaan tanken nadat het benzinelampje al 50km brandde. Ik had mazzel want op het moment dat ik dacht dat 'ie het wat moeilijker had, heb ik snel een afslag genomen en viel hij uit :koning: Totale afstand op 55L = 402,5 km. Ik heb 98 getankt en daar rijdt ie goed op. Wel merkte ik op dat mijn verdelerkap weer tikte, weet iemand waarom dat opeens weer gebeurt en hoe ik dat fix?
Daarnaast doet mijn benzine meter weer lekker raar, na 5 liter uit de yerrycan en 20 liter aan de pomp in de auto te hebben gedaan brandde het benzinelampje nog, die is inmiddels uitgegaan maar de teller staat nog op R.

Afbeelding

Momenteel staat er op de to do lijst:
- Op zoek naar andere originele veren voor achter
- Uitlaat vast lassen
- Wielen van voor naar achteren plaatsen wegens meer profiel
- Uitzoeken hoe ik, of iemand anders(??) mijn carburateur kan afstellen aangezien hij nu 1 op 7,3 rijdt.
- Uitzoeken hoe ik de kleppen kan stellen aangezien die nu tikken.

Als iemand tips of info heeft dan hoor ik dat graag, ik heb namelijk nul ervaring met afstellen, kleppen stellen, veren vervangen enzo. Uiteraard heb ik de vraagbaak enzo doorgenomen maar die is een beetje summier voor een beginnende auto hobbyist.
Ik ben vooral heel erg benieuwd naar het afstellen van de carb, volgens mij moet ik dat laten doen toch? En heeft iemand daar misschien ervaring mee?
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:55, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 12 nov 2014, 16:59

Tijd voor een update:

Vorige week heb ik voor de BMW originele achterveren gehaald afkomstig van een 316i uit 1987. Waren maar 30 euro dus het leek in eerste instantie een goedkoop klusje te zijn. Dus afgelopen weekend zijn we er mee bezig gegaan. Nadat we het wiel er af hadden konden we inderdaad de veren vrij gemakkelijk verwijderen. Alleen toen begon de ellende. Zie foto:

Afbeelding

Ik heb dus sinds de aankoop van de auto er al zo'n 1500km in gereden met dus een verrotte wieldraagarm. :oopss:

Toen we naar de andere wieldraagarm keken bleek die nog wel te kunnen maar hebben we besloten om voor de zekerheid beide wieldraagarmen maar te vervangen.
Alleen dat bleek ook niet zo makkelijk te zijn. De bouten waarmee de wieldraagarmen vast zaten, zaten zo goed vast dat ze met geen mogelijkheid los wouden.
Dus heeft m'n broer beide wieldraagarmen moeten los flexen.

Afbeelding

Na het flexen konden we er beter bij en zijn ze uiteindelijk met wat brute kracht los gekomen.
Aan de rechterkant moest er ook nog een benzine leiding los was ook weer een hoop gedoe gaf omdat dat óók niet mee werkte.

Na een paar dagen er mee bezig te zijn bij mij voor de deur in de kou, en soms in het donker, zaten de ''nieuwe'' wieldraagarmen eronder en konden de originele veren gemonteerd worden.

De linker is origineel
Afbeelding

Daarna zijn de remkabel en leiding ook weer vastgemaakt. Uiteraard moet de remleiding nog ontlucht worden maar ik wou toch weten hoe het nou zou lijken met de originele veren, dus heb ik de wielen weer even gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Ik schrok een beetje... Uiteraard staat 'ie achter nu ook zo hoog omdat er voorop nog geen originele veren zitten maar toch.
De achterkant is nu 4x4 hoogte en de voorkant lowrider..

Van het weekend word de remleiding ontlucht en de uitlaat gelast. Dan kan 'ie straks tenminste weer rijden. Mis het toch wel een beetje, rijden in m'n autootje.
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:56, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 07 dec 2014, 16:56

Tijd voor een kleine update:

Na de laatste update zijn de remmen ontlucht (na een paar pogingen) en is de uitlaat gelast (met behulp van een handige zelf gefabriceerde steun :achtung: ). De uitlaat maakt nog wel een klein beetje lawaai bij een bepaald toerental maar niks ernstigs.

Afbeelding

Ook heb ik bij de dealer een nieuwe luchtfilterhuis buis gehaald zodat 'ie wat warmere lucht kan aanzuigen, en ik heb er ook meteen een kapje vandaan gehaald die ontbrak en was afgedicht met tape.

Afbeelding

De auto rijdt nu stukken beter. Waarschijnlijk omdat 'ie nu geen (of minder) valse lucht aanzuigt. Hij komt nu ook met koud weer redelijk snel op temperatuur en voelt 'ie ook wat krachtiger aan. Ik moet alleen na het starten wel even gas blijven geven anders valt 'ie uit.

Via loentje van dit forum komen er (waarschijnlijk) komende week 2 veerpoten die er in Januari onder worden geplaatst. Dan kunnen beide buurmannen mij ook helpen en kan de auto tijdelijk in een loods staan. Want hier voor de deur wordt het een beetje te koud.

Met een beetje mazzel heb ik volgende week ook een oude auto radio met cassette van m'n oom, die heeft er nog een liggen. Ik heb geen idee van welk merk en of ie nog goed is. Maar als 'ie nog werkt kan ik misschien het cassette gedeelte overzetten in m'n BMW radio en kan ik oldschool cassette bandjes afspelen. :D

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 12 dec 2014, 23:54

Vandaag heb ik maar weer eens gekeken naar de uitlaat omdat die steeds meer lawaai maakte. En het was duidelijk afkomstig van de middendemper. Ik heb er ook een foto van gemaakt om eventueel navraag te doen naar dit probleem.

Afbeelding

Nog geen 2 uur later kwam ik erachter wat het probleem was. Ik hoorde opeens op de rondweg een schrapend geluid. Snel auto aan de kant gezet en toen bleek dat er een hitteschild (?) van de middendemper los zat. Dus heb ik vervolgens 5 min lang onder de auto gelegen omdat ding maar los te trekken zodat ik weer verder kon. Nadat ik dat gedaan had was het lawaai ook weg :D

Afbeelding

Nu vraag ik mij alleen af of dat schild belangrijk is of niet. Ik heb namelijk zeer weinig zin om het weer vast te (laten) lassen.

jos320i
Forum Legend
Forum Legend

Bericht door jos320i » 13 dec 2014, 07:24

Is alleen maar een hitteschild.
Bij wijlen onze e30s heb ik ze er allemaal afgehaald het zijn maar rommelige rammeldingen.
Ein Mensch braucht keinen Stern, keinen Blitz und auch keine 4 Ringe. Ein Mensch braucht 2 Nieren!!!

Afbeelding

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 24 dec 2014, 19:23

Gisteren heb ik mij weer eens verdiept in de vele info over de Pierbrug 2BE carburateur. De carb miste namelijk nog wat vacuümslangetjes en ik wou graag weten waar die op aangesloten moesten worden. Zo miste er nog 2 slangetjes op de thermoventiel en moest er nog een slangetje op het luchtfilterhuis voor de bediening van de klep binnenin.
Bij de autoshop hadden ze geen slangetjes en bij de dealer kost het rustig 9 euro voor een stukkie slang. Dus uiteindelijk heb ik gewoon een stukje slang bij de bouwmarkt gehaald en het past perfect. Koste 70 cent :D

Ik heb wel het idee dat deze carburateur er niet altijd op heeft gezeten aangezien het filterhuis niet compleet was een tijdje terug, en ik erachter kwam dat het slangetje van de vacuümdoos voor de tweede klep gewoon verkeerd was aangesloten.

Zo hoort het:

Afbeelding

en zo zat het:

Afbeelding

Ook kwam ik erachter dat er een buisje op de carburateur dicht was gestopt met vloeibare pakking met daaroverheen nog een stukje slang die ook was dichtgemaakt met dat klote spul.

Afbeelding

Ik heb de vloeibare pakking verwijderd en de slang aangesloten die vanaf daar naar het filterhuis toe gaat.

Nadat alles goed was aangesloten liep 'ie stationair ook beter.

Alleen het is helaas nooit zo dat als het ene probleem is opgelost er niet een ander probleem opkomt.

Na een testritje had ik de auto een half uur stil laten staan totdat ik even later naar de winkel moest. Ik draai de sleutel om en de auto start, op het moment dat ik de sleutel los laat valt ie weer uit (en ja hij stond in de vrij enz). Ik dacht wellicht moet ik met de start gewoon gas geven. Maar het rare was dat ik totaal geen reactie kreeg met het indrukken van het gaspedaal. Tenzij ik de sleutel omgedraaid liet en dan gas gaf. Moest ik wel asociaal veel gas geven maar dan deed 'ie t wel. Kan natuurlijk niet goed zijn voor de startmotor. Een paar uur later probeerde ik het weer en toen deed 'ie t gewoon.

De auto werd tijdens de testrit ook wel iets te warm, vooral bij stilstand (niks ernstigs). Dus ik ga morgen even kijken of 'ie nog genoeg koelvloeistof heeft. Ook zag ik wat vocht rond de dop van het automatisch olie bijvul systeem.

En als laatste las ik nog het volgende op een website met info over de carb.
Nach ca. 150.000 Km Laufleistung ist die
Drosselklappe oval abgenutzt. Nebenluft
Die Folge: Leerlauf zu mager oder geht aus
wir setzen hier eine angefertigte neue Klappe
ein um den Vergaser zu retten.
Mijn auto heeft 154 duizend km gereden en volgens de info hierboven moet er dan een klep worden vervangen?
Nu kan ik voor 125 eu een originele nog nooit gebruikte Pierburg 2BE krijgen, lijkt me goedkoper dan zo'n klep te vinden en te (laten) installeren. Is dat een goed idee? Heb namelijk niet het geld voor een weber replacement kit.

Lang verhaal he? :bonk:
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 28 dec 2014, 23:03

Behalve het gekloot met de motor heb ik ook nog wat leuks te melden.

Ik heb met kerst van m'n oom zijn oude Pioneer autoradio gekregen. Hij had 'm al een tijdje liggen en gaf hem dus aan mij.
Het is een Pioneer KEH-2400R voorzien van, jawel, een cassette speler! Past mooi bij de Pioneer speakers en Subwoofer.

Afbeelding

Ik heb 'm samen met behulp van m'n pa geïnstalleerd. Ik heb nu een tas op de achterbank met vele cassettebandjes die m'n pa vroeger ook afspeelde in de auto toen ik nog klein was.
Klinkt misschien raar maar ik vind het dus wel vet dat ik nu zelf die bandjes kan afspelen in m'n eigen auto :D
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 30 dec 2014, 16:36

Vanochtend ben ik bij DTUil langs geweest voor een tank ontluchting reservoir. Ik ging alleen naar huis met meer dan dat.

Ik heb nu behalve dat reservoir ook nog:
  • Een goed motorkap embleem
  • Een nieuw dashboardkastje
  • Een middenconsole met cassettehouder
  • Een afdekstrip voor de kofferbak rand
  • Een afdekkap voor over het eerder genoemde reservoir
Afbeelding

Afbeelding

Van de week dus nog genoeg te doen. :bmw:
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 03 jan 2015, 22:24

Gisteren heb ik geprobeerd het nieuwe dashboardkastje te installeren. Toen ik de oude los haalde bleek dat de bevestigingsgaten voor het kastje er gewoon niet meer waren (roest). Ik had dus geen plek om het dashboardkastje aan vast te maken. Toen kwam m'n pa met een oplossing en hebben we een aluminium profiel geplaatst onder het dashboard en vastgemaakt aan de accuhouder, daar zit nu het kastje aan vast. De accuhouder was al een keer gefixt dus dat kon makkelijk. Toen bleek dat in de hendel van het kastje wat was afgebroken. Dat is gelijmd maar was naar 10x gebruik weer kapot. Ik moet dus echt een nieuw klepje. Hij sluit nog niet echt lekker maar dat is zorg voor een andere keer.

Vandaag ben ik namelijk samen met de buurman bezig geweest met de veerpoten!
Zoals besproken kon dat bij hem in de loods, ruimte zat, niet koud en (alle) gereedschap lag in de buurt.
Ik had al wat research gedaan op het internet (vraagbaak) dus ik wist ongeveer hoe het moest.

Afbeelding

De rechterkant ging redelijk makkelijk, het was wel eerst even uitproberen maar die poot was verwisseld in anderhalf uur.

De linkerkant zijn we iets langer mee bezig geweest...
Ten eerste wou er een wielbout niet los. Gelukkig had m'n buurman nog een 2,5 meter lange buis waarmee de bout net los met kon worden gedraaid.
Daarna probeerden we de spoorstangkogel los te halen, dat lukte, alleen wou de moer niet los, de schroef draaide namelijk mee. (zie foto)

Afbeelding

Na vele pogingen ben ik naar een garage gelopen die tegenover de straat zit en heb ik gevraagd om een boutenbreker zodat de veerpoot los kon. Moet ik wel een nieuwe moer halen maar dat was dan niet anders. Helaas had die garage geen boutenbreker.
Ook moest er nog wat over worden gezet van de oude veerpoot op de ''nieuwe'', alleen hadden wij geen dop 36 dus dat ging ook al niet.

De monteur bij de garage zei dat hij dat wel kon overzetten en die bout kon los slijpen als we de veerpoot mee namen. Dus hebben we maar de spoorstang los gedraaid en toen met beide veerpoten naar die garage gelopen. Daar heeft die monteur alles overgezet en de bout afgeslepen voor 15 eu.
Helaas had de garage niet zo'n moer die ik nodig was, deze is namelijk met nogal fijn draad.

Afbeelding

Vervolgens hebben we de goede veerpoot weer gemonteerd en alles vastgezet behalve die moer die dus kapot was en een wielbout.

Resultaat:
Afbeelding

Lijkt stukken beter nu de auto weer recht staat.
Helaas omdat die bout en moer ontbreken staat m'n auto daar nu nog en moet ik zo snel mogelijk aan zo'n moer en wielbout komen.
Ook kwamen wij erachter dat de remblokjes aan de linkerkant nogal versleten waren.
Dus ik ga volgende week ook achter nieuwe blokjes aan, samen met de benodigde onderdelen en laat ik 'm uitlijnen als de auto weer compleet is.

P.S. Ik heb van de week ook nog een kleppendekselpakking besteld bij de dealer dus dan kunnen binnenkort de kleppen ook worden gesteld :D

Update: Sinds vandaag (maandag) staat de auto gelukkig weer voor de deur. Ik vind de auto lekkerder rijden nu de vering weer normaal is, voorheen schommelde de kont een beetje omdat hij voor stug was en achter niet. Ook drempels kunnen nu weer normaal genomen worden, wat wel handig is in de stad en omgeving. Ook voelt de auto wat groter aan omdat de motorkap nu wat hoger zit.
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 11 jan 2015, 18:31

Dit weekend zijn dan eindelijk maar toch de kleppen gesteld en heb ik even gekeken naar de tellerbak aangezien mijn temperatuurmeter af en toe schommelde.
Omdat het wat regende en het al donker was heb ik vrijdag de kleppendeksel maar eerst even opgepoetst. Dat heeft wat uurtjes gekost maar het resultaat mag er wezen.

Afbeelding

Voor:

Afbeelding

Na: (dit is gewoon met de hand gedaan, eerst met wat staalwol eroverheen vervolgens rvs reiniger en wat chroompoets voor de glans.)

Afbeelding

Terwijl ik dat deed heeft m'n vader gekeken naar de tellerbak die ik die avond al had losgehaald. Er was een klein beetje oxidatie op de koperbaantjes maar dat kon geen kwaad zei m'n vader. Wel waren de 2 batterijen niet goed meer aangezien ze te weinig spanning hadden. Na nieuwe batterijen enzo te hebben gehaald heeft m'n vader dat keurig opnieuw gesoldeerd en was dat weer gefixed.

Afbeelding

De meeste kleppen hadden wat te weinig speling en anderen duidelijk teveel.
Na het stellen heb ik een testritje gemaakt, hij voelt niet echt anders aan behalve dat 'ie wat stiller is en ietsie pietsie sneller.

Hij start nog wel lastig, soms pas na 5x proberen en ook wordt de motor wat te warm tijdens een rit.
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 21:59, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 12 jan 2015, 18:01

Heb ook al ontdekt waar het startprobleem aan ligt. Namelijk aan het contact slot. Als ik de sleutel doordraai om de auto te starten start hij kort maar als ik de sleutel los laat valt de motor uit.
Tenzij ik na het doordraaien van de sleutel de sleutel zo gedraaid houd dat hij net niet de startmotor gebruikt. Hij blijft aan als ik heel voorzichtig de sleutel weer laat zakken.

Als je op de foto drukt ga je door naar een filmpje waarin je dit ook kan zien.

Afbeelding

Edit: Na de zoveelste start ergernis vanochtend heb ik een nieuw blokje voor achter het contactslot gehaald. Dat zou het euvel moeten oplossen en dat klopt! :D
Koste 10 euro en nu werkt het contactslot weer als normaal.

Afbeelding

Ook heb ik een nieuwe viscokoppeling gehaald voor het warmte probleem maar nog niet kunnen installeren aangezien ik geen sleutel 32 heb en dus de oude niet los kan halen.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 10 feb 2015, 17:16

Een kleine update:

Ik reed vorige week even een stukje in m'n moeders 206 en toen viel het mij op dat dat ding reed als een go kart vergeleken met de BMW.
Dus ben ik maar gaan draaien aan de CO schroef van de carb om te kijken of dat verschil zou uit maken. Waarom ik dit nog niet eerder heb gedaan weet ik echt niet want hij is er wel vlotter op geworden.
Er hoort origineel een dopje ofzo op te zitten maar die ontbrak dus ik kon 'm zo verstellen.

Afbeelding

Ik heb de schroef een heel eind terug gedraaid en hoe verder de schroef terug ging hoe beter hij ging rijden.
Ook dieselt hij nu haast niet meer na, zo heel af en toe nog. Daarvoor ga ik binnenkort even mijn ontsteking laten afstellen.

Nu doet 'ie de 0-100 in een verbazingwekkende 14 seconden! :achtung: Gevoelsmatig was dat eerst 20 seconden dus dat scheelt.
Hoe snel doen andere 316's dat eigenlijk?

Afbeelding

Ook heb ik geprobeerd de viscokoppeling los te halen vandaag, alleen lukt dat totaal niet.
De poelie draait namelijk mee en ik heb al van alles geprobeerd om 'm tegen te houden alleen dan werk ik vooral mijzelf tegen.
Ik heb zowat alle info vindbaar op internet al doorgenomen en geprobeerd maar soms heb ik het gereedschap of materiaal niet.

Als iemand daar nog tips over heeft hoor ik dat graag.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 21 feb 2015, 22:39

De visco is vervangen voor een werkende! :party:

DTUil heeft mij geholpen daarmee :worship: . Het schroefdraad zat vol met vloeibare pakking waardoor de visco niet normaal los wou. Hij is dus maar doorgezaagd.

Afbeelding

Ook liep 'ie op 3 cilinders. Iets wat mij niet echt was opgevallen met mijn zeer matige technische kennis. Bleek een kapotte bougiekabel te zijn. Dus heb nu een andere bougiekabel in bruikleen totdat ik weer een heb die bij deze 4 cilinder hoort.

En ik heb nu weer een werkend klepje voor m'n dashboard kastje dus heb ik die ook maar weer even gefixt, toch wel handig :D
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 22:00, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 04 apr 2015, 21:20

Inmiddels moet ik de BMW al 3 weken missen en waarschijnlijk komt daar nog anderhalve week bij.

Ik heb namelijk de auto naar een garage gebracht voor het repareren van de dorpels. Het zou eerst een week duren totdat ik een mail kreeg dat het wat langer ging duren. De volgende dag heb ik gebeld en werd mij verteld dat er meer roest zat dan gedacht. Vooral rechtsvoor was nogal vergaan.

Dus ik ben gisteren maar even langs geweest om te kijken hoe erg het nou is. Na een aantal weken wachten werd ik namelijk wel wat ongerust.

Zo stond 'ie er bij:

Afbeelding

Afbeelding

De linkerkant was al helemaal aangepakt en is weer supersterk.

En dat was ook wel nodig want de dorpels waren volgepropt met kit. De monteur heeft de hele dorpel moeten aanpakken.
Bij het linker achterwiel was zelfs wat dakleer gebruikt door Beunhaas reparatie & co.

Afbeelding

Afbeelding

Nu ziet de dorpel links en het stukje achter het achterwiel er weer goed uit

Afbeelding

Maar dan nu de rechterkant:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook was er bij de accubak een stuk dichtgekit en dat wordt ook aangepakt.

:paniek:

Dat moet dus nog gebeuren, maar geruststelling is dat het niks meer kost en dat het goed gebeurd. En ook dat ik daarna weer een auto heb met een stevige bodem :D

Ook kreeg ik nog als advies mee om de wiellager linksachter te vervangen aangezien die niet meer goed was en om de remschijven voor bij te slijpen, aangezien daar nu een roestige rand omheen zat.

P.S. Het spuitwerk doe ik zelf dus schrik niet van die zwarte stukken die eigenlijk in kleur gespoten moeten zijn. Dat gaat dus nog gebeuren.
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 17 apr 2015, 22:08

Nieuwe foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoekstuk rechtsvoor is dus bijna klaar :clap:

Nu nog het gedeelte bij de accubak en een stuk dorpel.
Laatst gewijzigd door P.K. op 22 sep 2017, 22:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie