e30 tuning tips

post hier alles wat te maken heeft met tuning
Plaats reactie
fenasi kerim
Just Activated
Just Activated

e30 tuning tips

Bericht door fenasi kerim » 03 dec 2015, 16:08

Ik ben fenasi kerim nieuw op de forum en word binnekort 18.
Ik wil binnen 2 maanden een project beginnen ik wil zo veel mogelijk pk's uit de e30 halen (graag zo goedkoop mogelijk).
Ik denk zelf over een m62 4.4l motorblok en een turbo erbij.
Ik heb een paar filmpjes gezien waar anderen het hebben gedaan maar is het mogelijk, past de blok wel in de e30?
Welke turbokit moet ik gebruiken en wat heb ik allemaal nog meer nodig en hoeveel gaat het ongeveer kosten?
iemand ervaring verstand ervan?

Wessie
Forum Legend
Forum Legend

Re: e30 tuning tips

Bericht door Wessie » 03 dec 2015, 17:36

18 jaar en dan al een geblazen V8 willen rijden en dan ook nog zo goedkoop mogelijk.
Ik zou zeggen, niet doen.
Ga eerst ff lekker kilometers maken in een 325i gaat al hard zat.
Zeker om rijervaring op te doen is dit ruim voldoende.
Zeg niet dat je niet kan rijden, maar een V8 op de weg houden is al iets laat staan een V8 waar een föhn op staat de blazen.

En dan nog eens zo'n project is niet goedkoop te doen.
Ga ook eerst ff lekker lezen en bijvoorbeeld Stefan zijn project topic doornemen die een M60 erin heeft liggen.

Maar zal de laatste zijn om je tegen te houden hoor. Hier komt er een S38B36 in :lol2:

fenasi kerim
Just Activated
Just Activated

Bericht door fenasi kerim » 03 dec 2015, 20:16

Ik weet dat het duur is maar het is een mooi project.
ik wil alleen nu alvast een lijst hebben wat ik nodig heb voor een m62 swap bijvoorbeeld welke remschijfen ik nodig heb wat er nog meer moet veranderen welke turbo ik het beste kan gebruiken.

Wessie
Forum Legend
Forum Legend

Bericht door Wessie » 03 dec 2015, 23:05

Ligt er helemaal aan wat jezelf wilt en hoe groot.
Ik zou zeggen begin eens te lezen op e30.de
Er liggen namelijk geen standaard lijstjes klaar met wat je nodig hebt en zeker niet met wat jij van plan bent.
Een leidraad is op die site zeker wel te vinden.

nicodh
Forum Master
Forum Master

Bericht door nicodh » 03 dec 2015, 23:13

ik ben ook bezig met een V8 om bouw maar ik kan je aan raden om het zelf allemaal op te zoeken

ten eerste als je al moeite hebt om deze dingen bij elkaar te zoeken dan heb je niet veel ervaring
ten tweede van het zelf opzoeken leer je ook gelijk waarom je iets op die manier doet
ten derde je hebt zelf je prijs kwaliteit verhouding in de hand
ten vierde wel een bij een e30 V8 onder de motor kap gekeken? en turbo is niet heel veel ruimte voor dus lijkt me eerder dat je er een super charger opzet

en dan nog even in het algemeen om gelijk in 1x een e30 v8 turbo te bouwen dan is het einde nog zo verweg en ben ik bang dat je halverwege stopt

wat me dan logischer lijkt is eerst een e30 V8 en dan later als je daarop uit gekeken bent.... :oops: de beademing er aan leggen

en tja wat voor de een goedkoop is dat is voor de ander duur

maar als je de auto en het blok hebt denk ik dat je nog niet op een derde van de kosten bent...
VW Golf V5 2.3 verkocht
BMW E30 316i daily
BMW E30 335 V8 In opbouw
BMW e39 535i donor

Project topic V8
Reactie topic V8

Project topic 316i
Reactie topic 316i
Foto topic

Stefan D
Forum Legend
Forum Legend

Bericht door Stefan D » 04 dec 2015, 10:19

Minimaal 10k voordat je een e30 heb staan met een v8 erin en daar en turbo op hebt gezet. (red je niet eens denk ik eigelijk voor 10k)

Mij lijkt een turbo ook wel leuk en ik heb al een v8 in me e30 liggen maar als ik daar nu al wil beginnen moet ik ook minimaal 6k klaar hebben staan om te beginnen en dan alle extra kosten nog.

En op een v8 horen 2 turbo's natuurlijk...

Verdiep je ook wat verder in de m60 en m62. Er is natuurlijk een reden voor dat ik (en veel andere) voor de m60 heb gekozen ipv de m62.

Ow, en pug and play turbo kitjes bestaan niet.
Bmw e30 316i V8 m60b40 4.0l 32v 6Bak. 286pk, 400nm. 0-100 <5,2 sec. Top snelheid 260+
viewtopic.php?f=31&t=5596" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

VincentM
Forum Master
Forum Master

Bericht door VincentM » 04 dec 2015, 11:35

begin maar gewoon met een 325i, die eigenlijk al veel te krachtig is voor een beginnend bestuurder....
je kan later altijd nog een V8 erin hangen, ondertussen ken je de auto ook weer iets beter.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

joeytt
Forum Noob
Forum Noob

Bericht door joeytt » 04 dec 2015, 15:41

Heb je al eens in een e30 gereden?

dj.verhulst
Forum Expert
Forum Expert
Contacteer:

Bericht door dj.verhulst » 10 dec 2015, 18:55

Denk als de inkt van je rijbewijs nog nat is, dan zou een 316 eigenlijk al snel genoeg zijn, wat de andere zeggen doe rij ervaring op., dergelijke ombouw moet je ook skills hebben als je al het reguliere onderhoud zelf kan en bepaalde reparaties zelfstandig kan, dan kan je eens denken of je een V8 gaat monteren.
De RWD zal zeker kritisch kijken naar het één en ander.

doe het niet om indruk te maken op derden, nog eens wat als een E30 met zo'n dik blok gaat rijden,, de operationele kosten zuinig zijn ze niet en zeker al weten dat je makkelijk een aardig prijzengeld CJB bij elkaar rijd te betalen aan hen, en krijg je zoiets wel verzeker als je net 18 a 19 ben en dan met een 300 pk op pad wil....
Ik geloof wel in God maar niet in Sinterklaas en de (R)overheid !!
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

nicodh
Forum Master
Forum Master

Bericht door nicodh » 11 dec 2015, 12:06

ik denk dat dit een idee bij hem binnen 4 uurtjes uit ze hoofd is gepraat en daarna ook niet meer online is geweest
VW Golf V5 2.3 verkocht
BMW E30 316i daily
BMW E30 335 V8 In opbouw
BMW e39 535i donor

Project topic V8
Reactie topic V8

Project topic 316i
Reactie topic 316i
Foto topic

dj.verhulst
Forum Expert
Forum Expert
Contacteer:

Bericht door dj.verhulst » 11 dec 2015, 12:46

nicodh schreef:ik denk dat dit een idee bij hem binnen 4 uurtjes uit ze hoofd is gepraat en daarna ook niet meer online is geweest

oke, zou jammer zijn als ie alles op alles zet en dan strand.

fenasi kerim
Just Activated
Just Activated

Bericht door fenasi kerim » 11 dec 2015, 17:46

nicodh schreef:ik denk dat dit een idee bij hem binnen 4 uurtjes uit ze hoofd is gepraat en daarna ook niet meer online is geweest
Neehoor ik heb de onderdelen gezocht en het lijkt me nog steeds leuk om te doen maar ik ga eerst een normaale e30 onderhouden en daarna begin ik er wel aan.
welke e30 is verstandiger om te halen 318 of 325i of een andere model?
http://link.marktplaats.nl/m986829727" onclick="window.open(this.href);return false; is deze een miskoop volgens jullie?

Zeldenrust
Forum Noob
Forum Noob

Bericht door Zeldenrust » 11 dec 2015, 18:24

Als je er een v8 in gaat leggen zou ik zowiezo een geheel roestvrije nemen. Deze heeft ook aardig wat gelopen.
En wat Stefan al zei, gaat je veel geld kosten en als ik nu zo zie dat je een e30 koopt voor 1150 denk ik niet dat je dat gaat halen.

dj.verhulst
Forum Expert
Forum Expert
Contacteer:

Bericht door dj.verhulst » 11 dec 2015, 18:47

voorbereiden is prima, je leert de wagen goed kennen.

ding heeft een beste afstand gelopen, denk als je er wat bijlegt kan je een nettere krijgen, deze heeft duidelijke tekenen van een zwaar leven.
die zaak ken ik toevallig, ben er wel eens geweest, moet je alleen heen gaan als je heel goed weet wat je wilt en waar je naar moet kijken.
deze is hooguit de helft waard en dan zou er minstens nog een half jaar APK op moeten zitten.

nicodh
Forum Master
Forum Master

Bericht door nicodh » 12 dec 2015, 02:04

fenasi kerim schreef:
Neehoor ik heb de onderdelen gezocht en het lijkt me nog steeds leuk om te doen maar ik ga eerst een normaale e30 onderhouden en daarna begin ik er wel aan.
welke e30 is verstandiger om te halen 318 of 325i of een andere model?
http://link.marktplaats.nl/m986829727" onclick="window.open(this.href);return false; is deze een miskoop volgens jullie?
Mijn excuses :shutup:

Als je er een v8 in wil leggen dan is kilometers niet echt een ding waar ik nou naar zou kijken meer naar de roest enzovoorts

Als je het prijs verschil ziet tussen een 318 of 325 zou ik denken waarom een 325 als je toch alles gaat verbouwen
(Alleen een 2 deurs zou wel mooier zijn :wink: )

Maar die in de advertentie tja wel veel geld voor een 4 deurs die in die staat zoveel km's en roest wat je zo op de foto's al ziet

Ik dacht er eerst ook aan om de v8 in me daily te bouwen
Maar heb toch voor een paar honderd een rollend chassis kunnen vinden en dat werkt toch een stuk lekkerdr

Maar wat voor ervaringen heb je al? Handig met elektronica of juist met staal? Dat bepaalt ook een beetje je keuze auto en blok denk ik
VW Golf V5 2.3 verkocht
BMW E30 316i daily
BMW E30 335 V8 In opbouw
BMW e39 535i donor

Project topic V8
Reactie topic V8

Project topic 316i
Reactie topic 316i
Foto topic

jos320i
Forum Legend
Forum Legend

Bericht door jos320i » 12 dec 2015, 11:58

De verzekering gaat al moeilijk doen bij de naam BMW laat staan een 6 pitter met je 18 jaar krijg je die niet verzekert,of je moet ze een eind voorliegen.
Of je ouders moeten zo gek zijn om hem te verzekeren.
Onze voormalige maatschappij wilde onze eerste BMW 316I niet verzekeren ondanks 10 schade vrije jaren in verschillende automerken waarvan 2 opels met 2 liter injectie motoren .
Ik blijf erbij :leer eerst eens rijden op de weg en in een drukke stad voordat je een BMW gaat kopen en deze aan barrels rijdt.
Zelfs een 316i word met nat weer tail happy en gaat je voorbij.
Ein Mensch braucht keinen Stern, keinen Blitz und auch keine 4 Ringe. Ein Mensch braucht 2 Nieren!!!

Afbeelding

dj.verhulst
Forum Expert
Forum Expert
Contacteer:

Bericht door dj.verhulst » 12 dec 2015, 13:02

dat is echt bezopen als 18 a 20 jarige,, ga je een golf 1.8 (gti) of een 316 proberen te verzekeren krijg je bijna niet voor elkaar maar als je een Toyota Corolla 1.8 VVTi heb lukt dat wel terwijl dat ding een dikke 190 pk heeft......

kan je zien hoe weinig inzicht ze hebben, en het kan ze ook niks schelen ook. net als of je aan een dood paard trekt.

Plaats reactie