Pagina 1 van 1

Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 26 mar 2009, 11:53
door Nebuchadnezzar
Ik heb zojuist iets merkwaardigs gehoord!!!

Collega (de automonteur in de werkplaats) hier op me werk heeft oowk een 318iS gehad,
hij vertelde me een verhaal waar me oortjes warm van werden...!
Hij heeft het bij zijn eigen auto oowk gedaan, en spreekt dus uit ervaring

Het schijnt dat wanneer je je lambdasonde uitschakeld (of verwijderd en het gat in de uitlaat dicht maakt)
je een ontzettende vergroting van je vermogen krijgt!
Ergens oowk wel een logisch iets, aangezien dat ding bepaald hoeveel er word ingespoten...

Nu is het zow dat je een lambdasonde nodig hebt voor je APK keuring, anders kom je NOOIT door de CO meting,
maar wat nu als je gewoon in de pluskabel naar je lambdasonde een schakelaar tussen plaatst die in je dashboard zit,
dan zou je um ieder gewenst moment kunnen uitschakelen voor meer vermogen,
wanneer je dan weer gewoon rijd, hem dan weer in te schakelen om het verhoogde verbruik oowk uit te weg te gaan...

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 26 mar 2009, 18:20
door Corné325i
+1 als je lambda kapot is gaat ie meestal juist bagger lopen...

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 26 mar 2009, 21:19
door Nebuchadnezzar
Nou, dat is volgens mij helemaal waar, en had mijn gedachten oowk gepasseerd...
Ik zou juist denken dat ie stationeer ontzetten beroerd zou lopen...!

Maar ergens zal er oowk wel een kern van waarheid in zitten,
het gaan idd om het mengsel wat ie krijgt, een combinatie van zuurstof en brandstof.
Als je grotere injectoren zou gebruiken, herkennen de sensoren dit niet,
en zal de computer hetzelfde persentage brandstof inspuiten,
maar dis dus meer, aangezien het grotere injectoren zijn!

Wie kan mij vertellen dat de originele opzet het beste mengsel geeft?
Ik denk dat dit het testen waard is,
mocht ik iets merken, positief of negatief, dan meld ik het zeker...!

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 27 mar 2009, 13:03
door Nebuchadnezzar
ughm... ontsteking aanpassen? lijkt mij nergens voor nodig... chip is al wel onderweg...

er staat zelfs op internet dat je ZELF de nokkenassen zou kunnen bijdraaien om een 5 graden winst te maken met de standaard nokkenassen, dus de M42 bied wel degelijk enige opties zou ik zeggen...
Adjust the cam timing - You know how on the E30 M3 you have to buy a $300 kit with adjustable cam sprockets to tune your cam timing? Not on the 318iS! The M42 is equipped with tunable cam sprockets from the factory. So pull your Cosmoline covered valve cover off and with the proper tools you can tweak your intake and exhaust cams up to 6 degrees +/- to provide more top end horsepower or more low end torque. See, you don’t have to blow a grand on a set of Schrick cams to make your M42’s cams a little hotter. The best setup is to adjust the intake cam to 5 degrees (advanced) and leave the exhaust cam alone. I would recommend having a shop do this work.
http://www.r3vlimited.com/Tech/318is.htm
Mannen op het M42club.com praten er oowk over...

Misschien is het wel een idee om de gehele tekst nog een keer in een appart topic te zetten, interressant is het zeker...!

het spaghetti spruitstuk en de chip zijn dus al onderweg, dus dat komt wel goed...
voor 10 minuten extra gewoon een kabeltje leggen naar de nieuw te plaatsen lambda,
schakelaar eraan, rijden, schakelaar uit, schakelaar aan en dan zien we wel... :lala:

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 07 apr 2009, 14:58
door Bmw_318iS_e30_'90
maar....

als je nou de lamda loskoppelt en de kap boven de motor(waar de kabelboom in zit) tegen het carosserie los maakt zie je daar 2 zwarte stekkertjes... met een grijs zwarte draad:) klik deze in elkaar en je hebt geen noodloop meer en geen lamda :vork:

bij grotere injectoren haal je niet heel veel meer..
de m42 is geknepen op zijn inlaat spruitstuk..
oplossing?: gasklephijs van een 325i op de inlaat maken van de IS conclussie?: een groot gat voor de aanzuiging...
een leuk weetje... de is was toen hij ontwikkelt werd sneller als een 325i maar aangezien de 325i het paradepaardje was moest deze uiteraard sneller en meer opleveren.. vandaar dat ze is heel veel geknepen is op zijn inlaat(overgangen van de inlaat poorten op de kop sluiten bijna niet aan...

leuke to do's : inlaat flowen en blauwprinten.. ervoor zorgen dat alles mooi aansluit op elkaar..zodat er geen werveling meer in het inlaat spruitstuk komt..als je dit hebt gedaan dan kan je wel groetere injectorten erin zetten.. pak de injectoren van een e36 320i m50 blok(groenen) hebben 240 cc meer en werken op de zelfde opening ohm's

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 23 apr 2009, 15:14
door Nebuchadnezzar
nou, het zit zow;

spagettiespruitstuk die in de winkels liggen voor een M42 motor zou op een E30 én E36 MOETEN passen.
het spruitstuk past idd op de motor, maar niet in de auto!
met ongelovelijk veel moeite het ding eronder gekregen,
maar heb nu wel zelf een motorsteun in elkaar moeten lassen...!!!

dit is het ergste nog niet want:
de uitlaat mist op een halve centimeter na me stab-stang,
en komt het tegen het hitteschildje aan van me draagarm!
verder is het nog zow dat het gat in het spruitstuk voor de lambdasonde recht naar boven staan,
direct tegen de onder kant van de auto, dus nooit niet een keer de lambda eronder te krijgen!

dus nu rijd ik dus rond zonder de lambda,
maare, om nou te zeggen dat ie er minder van loopt, niets over bekend.
het ding rijd prima, geen gestotter, helemaal niets!
misschien (want ik ben wel van plan de lambda er weer op aan te sluiten)
loopt ie toch weer wel wat beter en is ie dan sneller op toeren
maar das moeilijk te zeggen omdat ie al zowveel sneller gaat... :lala:

toch vanmiddag maar wel ffies op zoek gaan naar die zwarte stekkertjes,
weet zow snel niet welke, en of ik ze zal vinden, maar het proberen waard!

wel ga ik oowk ffies de inlaat van me 325 slope (voorzichtig verwijderen dus)
en kijken of daar idd iets van valt te maken.
ik heb namelijk oowk begrepen dat de luchttoevoer behoorlijk gedrukt is,
en dat daar idd oowk heel veel mee valt te winnen!
toch blijft het overzetten niet al te makkelijk denk ik,
aangezien de gasklephuis van een iS ei-vormig is,
en die van de 325 is gewoon rond, dus de buis aansluiten wordt um oowk niet...

noujah, ik meld de resultaten wel weer... :clap:

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 05 jan 2012, 12:21
door RickVanHout
Jammer dat dit topic uitgestorven is, ik ben hier wel benieuwt naar :shiny:
Heeft iemand het nog getest?
Zo ja, was waren de resultaten?

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 05 jan 2012, 12:46
door jos320i
Deze kabels worden er bedoeld bij een 4cillinder.

Afbeelding

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 05 jan 2012, 13:28
door RickVanHout
oke dankje, ik kan niet echt plaatsen waar deze zit, kan je dat me uitleggen?

Zijn er al resultaten bekend of hij daardoor beter of slechter gaat lopen?

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 05 jan 2012, 14:54
door jos320i
Deze kabels zitten in de kabelboom die langs je schutbord(firewall) lopen en daar onder de plastic kap.

DUS DEZE NIET AAN ELKAAR DOEN dan omzeil je de lamdasonde en gaat je auto gigantisch kut lopen bij een ombouw is dit waarschijnlijk anders.

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 05 jan 2012, 16:06
door RickVanHout
jos320i schreef:...dan omzeil je de lamdasonde en gaat je auto gigantisch kut lopen bij een ombouw is dit waarschijnlijk anders.
Haha dankje, dat antwoord zocht ik.
Geen aanrader dus :rolleyes:

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 13 jun 2012, 21:57
door E30-318i
Bmw_318iS_e30_'90 schreef:maar....

als je nou de lamda loskoppelt en de kap boven de motor(waar de kabelboom in zit) tegen het carosserie los maakt zie je daar 2 zwarte stekkertjes... met een grijs zwarte draad:) klik deze in elkaar en je hebt geen noodloop meer en geen lamda :vork:

bij grotere injectoren haal je niet heel veel meer..
de m42 is geknepen op zijn inlaat spruitstuk..
oplossing?: gasklephijs van een 325i op de inlaat maken van de IS conclussie?: een groot gat voor de aanzuiging...
een leuk weetje... de is was toen hij ontwikkelt werd sneller als een 325i maar aangezien de 325i het paradepaardje was moest deze uiteraard sneller en meer opleveren.. vandaar dat ze is heel veel geknepen is op zijn inlaat(overgangen van de inlaat poorten op de kop sluiten bijna niet aan...

leuke to do's : inlaat flowen en blauwprinten.. ervoor zorgen dat alles mooi aansluit op elkaar..zodat er geen werveling meer in het inlaat spruitstuk komt..als je dit hebt gedaan dan kan je wel groetere injectorten erin zetten.. pak de injectoren van een e36 320i m50 blok(groenen) hebben 240 cc meer en werken op de zelfde opening ohm's
Geldt ditzelfde verhaal ook voor een 318is motor uit de E36? Als daar ook zoveel potentie in zit dan weet ik nog een mooi blokje op de kop te tikken namelijk :shiny:

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 30 mei 2018, 16:41
door Mark316i
Graag zou ik dit topic toch weer een keertje willen afstoffen.

I.v.m. met de apk keuring wil ik mijn lambdasonde weghalen, zodat mijn auto bij de keuring niet langer beschikt over een emissiesysteem en daarmee niet hoeft te voldoen aan de strengere normen (0,5 co ipv 3,5 co en geen 4gastest).

Nu vroeg ik me af of ik die stekkertjes nu juist wel of niet met elkaar moet verbinden, omdat ik niet langer een lambdasonde gebruik. Het doel en strekking van de stekkertjes is me niet helemaal duidelijk. Ik heb zojuist, om te testen, in elk geval de stekker van de lambdasonde losgehaald en toen gebeurde er dus helemaal niets: het blok loopt precies hetzelfde als daarvoor. De twee stekkertjes waar het in dit topic over gaat heb ik wel zien zitten, maar ik ben er vanaf gebleven omdat ze heel netjes zijn weggewerkt.

Iemand die me hier verder mee kan helpen?

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 30 mei 2018, 18:05
door Andreas
Waarom zou je in hemelsnaam de lambdasonde weghalen?

Misschien eerst even uitleggen wat dat 'ding' doet. Een lambdasonde regelt het mengsel af zodat het mengsel de ideale verhouding van 14.7/1 bedraagt. Dit zorgt ervoor dat de katalysator zijn werk kan doen (CO & HC omzetten in CO2 ). De lambdasonde werkt enkel op stationair toerental en wanneer men met een constante gaspedaalstand rijdt. Tijdens warmdraaien, accelereren, decelereren en wisselende belasting werkt een lamdasonde gewoon te traag dus gebruikt de ecu vooropgesteld inspuittijden en hoeveelheden. De lambdasonde loskoppelen geeft je dus NIET meer vermogen. In tegendeel zelfs. De motor zal er slecht stationair door draaien (of in noodloop gaan). Daarbij zal ook je katalysator verstopt geraken en in het ergste geval kan deze openbarsten (zie project topic P.K.)

Wil je meer vermogen dan moet je de katalysator er van tussen halen. De lambda sonde zul je wel moeten laten zitten.

De dingen die je hoort van Jan met de pet neem je dus best met een korreltje zout. Conclusie: enkel lambdasonde verwijderen = slecht idee.

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 30 mei 2018, 18:27
door Mark316i
Andreas schreef:Waarom zou je in hemelsnaam de lambdasonde weghalen?

Misschien eerst even uitleggen wat dat 'ding' doet. Een lambdasonde regelt het mengsel af zodat het mengsel de ideale verhouding van 14.7/1 bedraagt. Dit zorgt ervoor dat de katalysator zijn werk kan doen (CO & HC omzetten in CO2 ). De lambdasonde werkt enkel op stationair toerental en wanneer men met een constante gaspedaalstand rijdt. Tijdens warmdraaien, accelereren, decelereren en wisselende belasting werkt een lamdasonde gewoon te traag dus gebruikt de ecu vooropgesteld inspuittijden en hoeveelheden. De lambdasonde loskoppelen geeft je dus NIET meer vermogen. In tegendeel zelfs. De motor zal er slecht stationair door draaien (of in noodloop gaan). Daarbij zal ook je katalysator verstopt geraken en in het ergste geval kan deze openbarsten (zie project topic P.K.)

Wil je meer vermogen dan moet je de katalysator er van tussen halen. De lambda sonde zul je wel moeten laten zitten.

De dingen die je hoort van Jan met de pet neem je dus best met een korreltje zout. Conclusie: enkel lambdasonde verwijderen = slecht idee.
Bedankt voor je reactie.

Het is me totaal niet te doen om extra pk. Het gaat me er puur om dat ik nu niet door de apk kom, waarschijnlijk door kapotte kat. Aangezien een nieuwe kar behoorlijk prijzig is, wil ik in elk geval bij de keuring de sonde weghalen zodat mijn auto moet worden gekeurd als een auto zonder emissieysteem en dus veel lagere normen. Dat is de achterliggende gedachte :)

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 30 mei 2018, 20:01
door P.K.
Andreas schreef: Daarbij zal ook je katalysator verstopt geraken en in het ergste geval kan deze openbarsten (zie project topic P.K.)
Hahaha, dat was ik helemaal vergeten. Wat een troep was dat. Uitlaatsysteem met kat, maar de lambda was nergens op aangesloten omdat het gewoon niet onder de auto hoorde.
Mark316i schreef:Aangezien een nieuwe kar behoorlijk prijzig is, wil ik in elk geval bij de keuring de sonde weghalen zodat mijn auto moet worden gekeurd als een auto zonder emissieysteem en dus veel lagere normen.
Weet je zeker dat dat zo werkt? Heb je geen vermelding van kat. op je kentekenpas staan? Zo'n U9 code?

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 30 mei 2018, 20:37
door Mark316i
P.K. schreef:
Andreas schreef: Daarbij zal ook je katalysator verstopt geraken en in het ergste geval kan deze openbarsten (zie project topic P.K.)
Hahaha, dat was ik helemaal vergeten. Wat een troep was dat. Uitlaatsysteem met kat, maar de lambda was nergens op aangesloten omdat het gewoon niet onder de auto hoorde.
Mark316i schreef:Aangezien een nieuwe kar behoorlijk prijzig is, wil ik in elk geval bij de keuring de sonde weghalen zodat mijn auto moet worden gekeurd als een auto zonder emissieysteem en dus veel lagere normen.
Weet je zeker dat dat zo werkt? Heb je geen vermelding van kat. op je kentekenpas staan? Zo'n U9 code?
Dat weet ik zeker, na een uitgebreide discussie op e30fansite en een telefoontje naar de technische dienst van de rdw :)

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 31 mei 2018, 09:27
door Stefan D
Ik heb niet alles gelezen maar je emissie bestreidings systeem bestaat uit een lamba en kat, heb je beide mag je maar 0.5 co hebben. Haal je een van die 2 weg is je systeem niet meer compleet dus mag je 3,5 co hebben. Wat je dus moet doen is je lambda lekker laten zitten want dat ding heb je gewoon nodig als je hem goed wilt laten draaien en alleen je kat weghalen want dat ding heb je niet nodig en levert alleen maar weerstand op.

Re: Lambdasonde op Schakelaar

Geplaatst: 31 mei 2018, 11:49
door Mark316i
Stefan D schreef:Ik heb niet alles gelezen maar je emissie bestreidings systeem bestaat uit een lamba en kat, heb je beide mag je maar 0.5 co hebben. Haal je een van die 2 weg is je systeem niet meer compleet dus mag je 3,5 co hebben. Wat je dus moet doen is je lambda lekker laten zitten want dat ding heb je gewoon nodig als je hem goed wilt laten draaien en alleen je kat weghalen want dat ding heb je niet nodig en levert alleen maar weerstand op.
Ik kijk eigenlijk naar hetgeen me het meeste werk oplevert. Op dit moment kom ik niet door de co meting. Als ik de lamdastekker lostrek, verandert er echter niets. Wat ik dus ga doen is de lambdasonde vervangen en kijken of ik zo wel door de keuring kom. Lukt dat niet, haal ik ter plekke de lambdasonde eraf en vervang ik deze door een lambdaplug. Als hij gekeurd is plaats ik de lambda weer terug en kan de kat lekker blijven zitten. Het vervangen van de kat voor een middendemper kost me meer tijd en geld dan het vervangen van de lambda voor een lambdaplug.