Pagina 1 van 1

reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 27 feb 2018, 21:12
door Jentlbraem
viewtopic.php?f=31&t=10033" onclick="window.open(this.href);return false;
reacties mogen hier ! :seeya:

Re: reactie tpoic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 27 feb 2018, 21:27
door Andreas
Mooi bezig! Zo een setje 15" bbs'en transformeert echt het uiterlijk van de wagen, prachtwagen :hoera: .

De oorzaak van die remolie zijn lekkende remcilinders. Die moet je zeker en vast ook vervangen.

Re: reactie tpoic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 27 feb 2018, 21:35
door Jentlbraem
Andreas schreef:Mooi bezig! Zo een setje 15" bbs'en transformeert echt het uiterlijk van de wagen, prachtwagen :hoera: .

De oorzaak van die remolie zijn lekkende remcilinders. Die moet je zeker en vast ook vervangen.
ja die 15" bbs'en maken em echt een stuk mooier en ook door de verlaging staat ie een stuk mooier :D
ja ik ga de remcilinders vervangen en meteen de remschoenen, remtrommel en veertjes mee vervangen.

ik heb ook nog een lek aan mijn motor ik denk aan de pakking van de waterpomp, ik moet vant weekend eens goed kijken :hamer:

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 28 feb 2018, 14:55
door MeesterPieter
lekker bezig :)

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 28 feb 2018, 15:24
door P.K.
Strakke 316 vvfl hoor. Weber carburateur en 15'' BBS is wat elke 316 verdient. Ik ben fan.

Ook mooi om te zien dat je een volledig werkende tellerbak hebt met een toerenteller zonder verbruiksmeter.

Die 60/40 verlaging, is dat met de standaard schokdempers? Die vinden verder dan 40mm verlaging niet echt prettig dacht ik.

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vflaran

Geplaatst: 28 feb 2018, 17:28
door Jentlbraem
P.K. schreef:Strakke 316 vvfl hoor. Weber carburateur en 15'' BBS is wat elke 316 verdient. Ik ben fan.

Ook mooi om te zien dat je een volledig werkende tellerbak hebt met een toerenteller zonder verbruiksmeter.

Die 60/40 verlaging, is dat met de standaard schokdempers? Die vinden verder dan 40mm verlaging niet echt prettig dacht ik.
Dat vindt ik ook !
Ik ben benieuwd naar u project met die dubbele weber :yeah:

En ja ik had gelezen dat die schokdempers eigenlijk max 40mm aankunnen maar ik had nog 60/40 veren liggen en aangezien ik de schokdempers toch nog ga vervangen dacht ik ach waarom niet.

Ik ga waarschijnlijk binnenkort bilstein b8 schokdempers steken, maar iemand zei me dat die zeer hard zijn? Iemand hier ervaring mee ?

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 28 feb 2018, 21:09
door Elmario
Ik ben ook fan!

Wat een mooie e30 zo man. Ik heb zelf een bilstein b12 set onder m'n e30 ook met m10 motor; rijdt superstrak maar vergeleken de standaard dempers is het wel een stuk stugger/harder ja... maar daar ben je vrij snel aan gewend kan ik uit ervaring zeggen.

Leuk project en erg mooie e30!

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 01 mar 2018, 13:16
door P.K.
Jentlbraem schreef:Ik ben benieuwd naar u project met die dubbele weber
Dubbele Solex eigenlijk. Zelfde idee, ander merk. Ben zelf ook benieuwd of het gaat lukken. Moet nog een hoop doen.
Jentlbraem schreef:En ja ik had gelezen dat die schokdempers eigenlijk max 40mm aankunnen maar ik had nog 60/40 veren liggen en aangezien ik de schokdempers toch nog ga vervangen dacht ik ach waarom niet.

Ik ga waarschijnlijk binnenkort bilstein b8 schokdempers steken, maar iemand zei me dat die zeer hard zijn? Iemand hier ervaring mee ?
B8 is redelijk stug, je kan ook nog gaan voor B6, iets softer.

Verschil is denk ik ook hoog omdat een 316 standaard al behoorlijk comfortabel geveerd is.

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 01 mar 2018, 16:31
door MeesterPieter
P.K. schreef:
Jentlbraem schreef:Ik ben benieuwd naar u project met die dubbele weber
Dubbele Solex eigenlijk. Zelfde idee, ander merk. Ben zelf ook benieuwd of het gaat lukken. Moet nog een hoop doen.
Jentlbraem schreef:En ja ik had gelezen dat die schokdempers eigenlijk max 40mm aankunnen maar ik had nog 60/40 veren liggen en aangezien ik de schokdempers toch nog ga vervangen dacht ik ach waarom niet.

Ik ga waarschijnlijk binnenkort bilstein b8 schokdempers steken, maar iemand zei me dat die zeer hard zijn? Iemand hier ervaring mee ?
B8 is redelijk stug, je kan ook nog gaan voor B6, iets softer.

Verschil is denk ik ook hoog omdat een 316 standaard al behoorlijk comfortabel geveerd is.
het verschil tussen b6 en b8 is maar klein.

eigenlijk is het dezelfde demper, enkel B8 is iets korter om te gebruiken met verlagingsveren (b6 wordt maximaal tot -30mm aanbevolen)
doordat de demper is korter is zal b8 vast nog wel iets stugger zijn, maar veel verschil zal het niet maken hoor.

als je wat softer wil als b8 moet je voor de b4 gaan, dit is wat bmw ook als mtech onderstel leverde

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 01 mar 2018, 21:57
door Jentlbraem
MeesterPieter schreef:
als je wat softer wil als b8 moet je voor de b4 gaan, dit is wat bmw ook als mtech onderstel leverde
Mag je met de b4 schokdempers dan wel meer dan 40mm verlagen?
Ik heb echt wel zeker 40mm nodig, anders staat ie nog redelijk hoog

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 02 mar 2018, 09:42
door MeesterPieter
B4 is eigenlijk ook tot max 30mm

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 02 mar 2018, 19:32
door Elmario
Ik heb echt wel zeker 40mm nodig, anders staat ie nog redelijk hoog
Type 1 is ook lastig laag te krijgen; met name de achterkant... die bilstein set verlaagt rond de 30mm en de achterkant is bij mij nog vrij hoog dus je hebt inderdaad minimaal wel 40mm nodig misschien zelfs nog wel meer...

Toch is de bilstein b12 pro-kit wel echt een aanrader hoor ondanks dat het stugger is... rijdt echt strak. Ik heb er eibach veren onder maar je kan vast nog wel lager gaan met die set.

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 09 jan 2019, 08:19
door MeesterPieter
Mooie vondst die recaro's. Eigenlijk zonde om her te bekleden aangezien de bijrijdersstoel nog zo netjes is. Ongetwijfeld mensen die de stof van je over willen nemen

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 09 jan 2019, 14:49
door Andreas
MeesterPieter schreef:
09 jan 2019, 08:19
Mooie vondst die recaro's. Eigenlijk zonde om her te bekleden aangezien de bijrijdersstoel nog zo netjes is. Ongetwijfeld mensen die de stof van je over willen nemen
(agree)

Die ene stoel is nog perfect te herstellen in de originele stof.

Tja sommige mensen hebben nu eenmaal liever leer. Als het echt goed gedaan is dan zullen ze wel heel mooi zijn in leer. Maar ik heb ook al veel 'verneukte' stoelen gezien...

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 14 mei 2019, 20:20
door Andreas
Typische roestplek. Inzetstukken zijn niet kant en klaar te koop. Goede donor stukken zoeken zal ook niet veel opleveren. Best gewoon plaatstaal te kopen (dikte 0.8 of 1mm) en zelf een reparatiestuk maken. Als je handig bent met een laspost en slijpschijf moet dat wel lukken.
Ik zou eerst beginnen met die antidreun/dempingsmatten weg te schrapen en te kijken hoever de roest 'uitgezaaid' is. vervolgens de roestplek rondomrond kaal maken (met schuurmachine of lamellenschijf of iets dergelijk). Zo te zien valt het nog goed mee.

Hier een video die je een idee kan geven van wat zo een herstelling inhoudt: https://www.youtube.com/watch?v=4cAq5R4_Tow

De reden waarom praktische alle e30's daar roesten is omwille van de befaamde vierkante bakjes ook wel 'krikpunten' genoemd. Deze werden gebruikt de carrosserie tijdens de assemblage op te transporteren. Om een volledig opgebouwde e30 mee op te krikken zijn deze punten helaas te zwak en veel mensen beseffen dit pas te laat. Ook stapelt vocht en vuil op tussen de hoekjes en kantjes van deze vierkante bakjes met alle gevolgen van dien.

De vierkante bakjes laat je dus best achterwege. Ik raad wel aan om de hoek onderaan de wielkast te bewaren/ opnieuw te maken gezien het binnenspatbord daarop vastgeschroefd zit. In het filmpje werd dit niet gedaan. Hier de foto's van mijn herstellingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 14 mei 2019, 20:44
door Jentlbraem
Andreas schreef:
14 mei 2019, 20:20
Typische roestplek. Inzetstukken zijn niet kant en klaar te koop. Goede donor stukken zoeken zal ook niet veel opleveren. Best gewoon plaatstaal te kopen (dikte 0.8 of 1mm) en zelf een reparatiestuk maken. Als je handig bent met een laspost en slijpschijf moet dat wel lukken.
Ik zou eerst beginnen met die antidreun/dempingsmatten weg te schrapen en te kijken hoever de roest 'uitgezaaid' is. vervolgens de roestplek rondomrond kaal maken (met schuurmachine of lamellenschijf of iets dergelijk). Zo te zien valt het nog goed mee.

Hier een video die je een idee kan geven van wat zo een herstelling inhoudt: https://www.youtube.com/watch?v=4cAq5R4_Tow

De reden waarom praktische alle e30's daar roesten is omwille van de befaamde vierkante bakjes ook wel 'krikpunten' genoemd. Deze werden gebruikt de carrosserie tijdens de assemblage op te transporteren. Om een volledig opgebouwde e30 mee op te krikken zijn deze punten helaas te zwak en veel mensen beseffen dit pas te laat. Ook stapelt vocht en vuil op tussen de hoekjes en kantjes van deze vierkante bakjes met alle gevolgen van dien.

De vierkante bakjes laat je dus best achterwege. Ik raad wel aan om de hoek onderaan de wielkast te bewaren/ opnieuw te maken gezien het binnenspatbord daarop vastgeschroefd zit. In het filmpje werd dit niet gedaan. Hier de foto's van mijn herstellingen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Heel erg bedankt voor de info Andreas!!
Hiermee kan ik aan de slag :D
Ik plaats foto's als de werken klaar zijn

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 18 mei 2019, 13:01
door MeesterPieter
bij mij het ik enkel de rand van de dorpel door laten lopen en het rechtopstaande stuk wat de wielkast in gaat weg gelaten, iets minder stevig (nja wat dikker plaatwerk gepakt wel) maar veel minder rommel

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 13 jun 2019, 20:04
door P.K.
Dat wordt een hele leuke 316. Kan het wel waarderen dat iemand ook een 316 netjes verzorgt.
Ben benieuwd hoe het lijkt met die Recaro's, maakt het interieur denk ik een stuk cooler.

Is die TA uitlaat plug en play? Lijkt me ook wel cool dubbele pijpjes en wat meer geluid. Hoe groot zijn die eindpijpen?
En een te lage uitlaat is volgensmij echt een 316 dingetje, zit er ook altijd mee te kloten. Heb je nog wel de uitlaatbeugel bij de versnellingsbak?

Re: reactie topic bmw e30 316 1983 (v)vfl

Geplaatst: 13 jun 2019, 22:27
door Jentlbraem
P.K. schreef:
13 jun 2019, 20:04
Dat wordt een hele leuke 316. Kan het wel waarderen dat iemand ook een 316 netjes verzorgt.
Ben benieuwd hoe het lijkt met die Recaro's, maakt het interieur denk ik een stuk cooler.

Is die TA uitlaat plug en play? Lijkt me ook wel cool dubbele pijpjes en wat meer geluid. Hoe groot zijn die eindpijpen?
En een te lage uitlaat is volgensmij echt een 316 dingetje, zit er ook altijd mee te kloten. Heb je nog wel de uitlaatbeugel bij de versnellingsbak?
Dankje! Ben ook erg benieuwd hoe het gaat zijn met de Recaro’s...

De TA uitlaat is niet echt helemaal plug en play, er zitten standaard 2 beugels op die ik er heb moeten afslijpen. Verder heb ik dan zelf een uitlaatbeugel gefabriceerd en hem zo dan kunnen ophangen aan de rubberophangingsbeugel. (Zal hier een foto binnenkort een foto van plaatsen.)
De pijpen zijn 2x76mm ik had hier eerst wat schrik voor dat deze te groot zouden zijn, maar vindt het nog goed meevallen.
Denk idd ook dat dit een 316 probleempje is, ik ga toch eens kijken hoe ik dit kan oplossen want dat zou het wel nog een pak mooier maken moest ie wat hoger hangen. :lol:
Ik heb de uitlaatbeugel aan de versnellingsbak nieuw gekocht bij de bmw dealer aangezien deze er niet meer op zat. :)