P.K. Type 1 project

hier kun je reageren op de projecttopics
Plaats reactie
P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Re: P.K. Type 1 project

Bericht door P.K. » 08 jan 2018, 18:16

Houd het lieftste gewoon een mechanische brandstofpomp om het makkelijk te houden. Zag dat er verschillende varianten zijn geleverd op de M10, ook met een kort nekje wat dan wel zou moeten passen lijkt mij. EDIT: toch besloten maar te gaan voor een elektrische pomp.

Gasmechanisme is idd nog wat gepuzzel, zie ook kant en klare setjes maar daarvan vind ik ook lastig te bepalen wat handig voor mij is.

Als ik de onderdelen schema's bekijk van de 1600ti heeft die ook gewoon vervroeging op vacuum. Heb op de linker carburateur ook een piefje zitten wat lijkt alsof daar het vacuumslangetje voor de vervroeging op moet. Maar zal even controleren hoe dat hoort te zitten.

Waterpomp ga ik sowieso vervangen omdat die al eerder problemen gaf. De rest van het koelsysteem lijkt mij nog goed. Radiateur is even voordat ik de auto kocht al vervangen en de thermostaat en visco zijn ook nog redelijk nieuw. Moet alleen nog wel open nieren monteren, heb er nu winternieren in zitten.

Kop revisie laat ik nog even achterwege. Heb het idee dat zoiets een project op zich is en heb daar ook niet voldoende budget voor om dat in 1x goed te doen.
Staat wel op m'n to do lijst maar voor later.
Laatst gewijzigd door P.K. op 10 jan 2018, 21:33, 1 keer totaal gewijzigd.

hcdax
Forum Master
Forum Master

Bericht door hcdax » 10 jan 2018, 19:44

Gaaf man! Ik ben heel benieuwd.
BMW E30 316i M10 K6 Coupe 1988 bronzit beige

Project topic: viewtopic.php?f=31&t=9520" onclick="window.open(this.href);return false;
Reactie topic: viewtopic.php?f=32&t=9524" onclick="window.open(this.href);return false;

JdJ
Forum Noob
Forum Noob

Bericht door JdJ » 11 jan 2018, 10:23

Leuk om alles te lezen ! Ben benieuwd naar het carb project !

Had twee vraagjes:
1
Uit verveling nog de oliesproeileiding schoongemaakt, weet nu ook dat die los kan zonder kopbouten te demonteren dankzij wat hulp.

Hoe werkt dat? Heb je ergens uitleg ?

2.
het verschil tussen die schakelbusjes , ik heb het nieuwere schakelboom systeem zonder plaat (‘86) maar had wel hetzelfde busje als jij. Die heb ik dus voor die rechter vervangen, maar speling is er niet helemaal uit. Weet jij of die busjes andere gat diameter hebben? Of wat is er anders aan?

Super als je kan antwoorden, ik blijf je topic volgen! Gr Jasper

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 11 jan 2018, 17:23

Leuk om te horen Jasper.
JdJ schreef:1Uit verveling nog de oliesproeileiding schoongemaakt, weet nu ook dat die los kan zonder kopbouten te demonteren dankzij wat hulp.

Hoe werkt dat? Heb je ergens uitleg ?
Ja dat heeft Krijn destijds voor mij uitgeprobeerd op een los blok. Je moet het boutje in het midden los halen (en let erop dat je het ringetje aan de onderkant niet laat vallen). Dan kan je de buis naar achteren schuiven, beetje omhoog wippen en naar voren steken. Dan heb je 'm los en kan je leiding en dat boutje mooi even doorspuiten met lucht. Denk niet dat het bij een goed onderhouden M10 echt nodig is, maar heb dit ook gedaan bij de M40 motor in de E34 en dat was wel nodig.
JdJ schreef:2. het verschil tussen die schakelbusjes , ik heb het nieuwere schakelboom systeem zonder plaat (‘86) maar had wel hetzelfde busje als jij. Die heb ik dus voor die rechter vervangen, maar speling is er niet helemaal uit. Weet jij of die busjes andere gat diameter hebben? Of wat is er anders aan?
Welk busje bedoel je? Die aan de versnellingsbak vast zit? Daar heb je de brede (pre 09/85) en de smalle (na 09/85) versie van. Die verschilt alleen in de breedte van het buisje zodat het goed past op je schakelstang.
Trouwens los je de speling in de pook niet alleen op met 1 busje. Er zijn meer bewegende onderdelen die slijten, zoals dat witte gewrichtje onder je schakelpook. Ik heb trouwens nog steeds een heel klein beetje speling in de pook maar dat schijnt zo te horen bij vvfl modellen, zou bij een uit 86 een stuk strakker moeten zijn dus.

VincentM
Forum Master
Forum Master

Bericht door VincentM » 10 sep 2018, 06:37

lekker gewerkt weer!

maar jouw veerpoten zien uit man :paniek: jeetje
Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 10 sep 2018, 09:38

Thx.

Die poten lijken erger dan dat het is hoor. Maar ze kunnen wel een likje verf gebruiken.

MeesterPieter
Admin Beheerder
Admin Beheerder

Bericht door MeesterPieter » 10 sep 2018, 11:55

check ook de afwatering van je veerpootschotel eens als ze zo roestig zijn

ik heb ooit een doorgerotte veerpotschotel gehad, wordt je niet vrolijk van
Afbeelding

1984 316 ,1985 323i Baur TC

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door P.K. » 10 sep 2018, 12:40

Vorige keer bij het vervangen van de veren was alles nog prima.

Plaats reactie