Terug van weg geweest de 2 Liter 4 cilinder.

Hier kun je al je spul kwijt wat je aan je E30 doet/hebt gedaan/gaat doen!
Plaats reactie
martin318
Forum Legend
Forum Legend

Terug van weg geweest de 2 Liter 4 cilinder.

Bericht door martin318 » 26 jun 2016, 20:59

Hoi allemaal !

Na een fiks aantal Maanden / Jaren leek het mij wel weer eens tijd om een update te plaatsen ik was niet meer tevreden over mijn oude project topic dus bij deze maar even eens een nieuwe !
Zoals sommige van jullie vast nog wel weten was ik in het bezit van een prachtige witte E30 uit 1986 met een leuke 1.8 M10 erin die prima liep niks aan het handje gelukkig.
Mettertijd kwam er natuurlijk wat gedoe van de oude vertrouwde roestduivel maar dit gelukkig altijd prima kunnen bij houden.

Tot ik een op een gegeven moment toch nogal veel problemen kreeg met de beruchte pierburg carburateur die bij de meeste 4 cilinders geleverd werd.
Daarop besloten deze te vervangen voor een ouderwetsere Bmw 1802 carb maar dit werkte maar matig het idee van een complete motor swap werd dus langzaam aan geboren. Een 2 Liter 4 cilinder leek mij wel heel erg uniek en leuk.

Uiteindelijk terecht gekomen bij een kennis van het Bmw 02 forum die erg goed is met de bekende M10 motor en daar een blok laten reviseren wat uiteindelijk na lang wachten bij mij thuis klaar stond voor de inbouw.
En toen begon het avontuur een klein beetje want een oudere M10 motor heeft natuurlijk niet de E30 motor steunen gelukkig was een adapter plaat snel door mijzelf ontworpen en gemaakt waarop het motor blok met wat worstelen toch al vrij snel pas klaar in de auto lag.

Toen kwam (( Helaas )) de rest van het leven een beetje in de weg. Helaas tussen haakjes want ik leerde mijn fantastische ondertussen vrouw kennen en ja vaak samen iets doen al snel gaan samen wonen en ondertussen net voor de derde keer verhuisd EN ook nog een lief klein meisje dat geboren werd ja dat kost geld en tijd zoals jullie allemaal zullen snappen.

Het afbouwen van het motorblok ging dan ook niet erg gestaag en vooral langzaam.
Het feit dat ie bij mijn pa nog in de garage stond en dat niet altijd alles vlekkeloos verliep als ik wel tijd had om te knutselen leed tot de nodige frustratie en hij heeft dan ook een paar keer te koop gestaan. Maar gelukkig nooit mee door gezet.

En met toch net iets meer geduld dan frustratie en af en toe de nodige motivatie en hulp van vrienden hier van het forum zijn we toch door gebikkeld en staat ie nu bijna klaar voor de eerste start sinds lange tijd !

Ik zal binnenkort ook even wat foto`s hier posten en precies vertellen wat er nog moet gebeuren dus het lijkt me leuk als jullie het project opnieuw willen gaan volgen want na de eerste rit en de a.p.k zit er ook weer het nodige cosmetische werk aan te komen dus updates zullen zeker blijven volgen !!

Groetjes,
Martin.

P.K.
Forum Veteran
Forum Veteran

Re: Terug van weg geweest de 2 Liter 4 cilinder.

Bericht door P.K. » 27 jun 2016, 15:32

Leuk Martin.
Goed om te lezen dat het project verder gaat. En leuk idee van zo'n 2 liter 4 cilinder M10 in een E30.
Ben benieuwd naar je updates.

MeesterPieter
Admin Beheerder
Admin Beheerder

Bericht door MeesterPieter » 27 jun 2016, 18:35

uitlaat er al onder? ;)
Afbeelding

1984 316 ,1985 323i Baur TC

Elmario
Forum Master
Forum Master

Bericht door Elmario » 27 jun 2016, 19:45

Leuk project man ben ook erg benieuwd naar de updates!

martin318
Forum Legend
Forum Legend

Bericht door martin318 » 27 jun 2016, 21:29

Bedankt voor de leuke reacties alweer allemaal en nee Pieter nog niet haha !
Maar wel goed nieuws de afspraak om de laatste dingen door Jan te laten nakijken en uiteindelijk de eerste start te gaan doen staat :clap: :clap:
Het word het laatste weekend van volgende maand dus als hij dan de maandag daarop direct door de a.p.k komt kunnen we in augustus lekker van het hopelijk mooie zomerweer gaan genieten :auto

Zie weer uit naar de reacties en updates volgen !

martin318
Forum Legend
Forum Legend

Bericht door martin318 » 23 jul 2016, 20:26

Hoi weer allemaal.

Bij deze denk ik dat ik de volgende update ga opdragen aan onze vriend Meesterpieter.
Want jullie raden het al de uitlaat zit er eindelijk onder !!!!!!!!!

Allereerst was het zaak om natuurlijk het uitlaatspruitstuk te monteren en natuurlijk paste dit perfect :kapot:
Of toch niet.... de adapter plaat waarmee de motor tegenwoordig vast zit aan het chassis zat net in de weg van het uitlaatspruitstuk dus een krik onder de motor adapter plaat eraf stuk eraf geslepen wat gelukkig prima kon en toen alles opnieuw gepast en in elkaar gezet.

Daarna ging uiteraard alles van het leien dakje :kapot: :kapot:
Of toch ook niet. Want eenmaal de adapter plaat en uitlaatspruitstuk vast gezet bleek dat de eerste buis van de uitlaat er niet meer tussen paste. Uitlaatspruitstuk dus weer zover los dat hij net niet eraf viel eerste buis van de uitlaat er weer op en nu past het precies :lebber:

Gelukkig ging het daarna pas echt van het leien dakje en zat met wat hulp van mijn pa de rest van de uitlaat er zo onder en ik moet zeggen het ziet er echt weer strak uit !

Daarna nog even een (klein) elektrisch probleem moeten oplossen want bij het aansluiten van de accu sprongen de vonken ervan af gelukkig is mijn pa enorm goed in dit soort dingen en het bleek dat de start motor verkeerd zat aangesloten :oopss: Gelukkig niks kapot en voor zover ik nu kan testen werkt alles goed.

Rest nu nog om de olie erop te gooien en dan geduldig af te wachten tot volgend weekend want dan krijg ik mijn ontsteking de carburateur en gaan we ook meteen starten !

Ow en nog een klein vraagje voor de kenners onder ons. De benzine tank zit nu ongeveer half vol met benzine uit 2013 wat te doen ? Gewoon bijvullen met verse euro 98 of helemaal leeg laten lopen ?
Hoor graag wat jullie denken en zal zo even de foto`s uploaden.

Ik ben in ieder geval zo al weer heel erg tevreden !!

martin318
Forum Legend
Forum Legend

Bericht door martin318 » 23 jul 2016, 20:32

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dj.verhulst
Forum Expert
Forum Expert
Contacteer:

Bericht door dj.verhulst » 24 jul 2016, 19:34

leuk project,, het verbaast mij dat een M10 oud en nieuw niet elkaars steunen niet zo er op kunnen.

die M20 2.0 best een leuk blok maar een M10 2 .0 is zuiniger , sterker ( lage toeren koppel ), mechanisch robuuster . geen tandriem gezeik.

vraag me af zouden de nokkenassen van een 2.0 ook in een 1.8 passen, ze moeten een veel wildere timing hebben als een 1.8 tussen de 90 en 105pk heeft en de 2.0 injectie wel een 130 pk .

als je alleen de cilinder inhoud vergroot en niks aan de nokkenas timing en spruitstukken doet , heeft ie maar marginaal meer vermogen maar wel meer koppel en bij een lager toerental beschikbaar.
Ik geloof wel in God maar niet in Sinterklaas en de (R)overheid !!
Democratie is dictatuur der meerderheid ingegeven door een kleine minderheid

MeesterPieter
Admin Beheerder
Admin Beheerder

Bericht door MeesterPieter » 24 jul 2016, 21:14

lekker bezig martin, ik wacht op het filmpje waarop we hem kunnen zien lopen :)
Afbeelding

martin318
Forum Legend
Forum Legend

Bericht door martin318 » 24 jul 2016, 21:44

Ja sowieso zijn er met de M10 veel mogelijkheden dj.verhulst. En heel veel is inderdaad prima uitwisselbaar tussen de 1.8 en 2.0 maar het allermooiste is natuurlijk toch wel een volledige 2.0 zoals ik nu heb. De motor steunen van een nieuw M10 blok naar een oude auto zijn wel volledig aanwezig maar inderdaad helaas niet andersom !

En Pieter ik zeg nog een weekje geduld als alles goed gaat ben jij de eerste die dan dat filmpje krijgt :)

Gr Martin

martin318
Forum Legend
Forum Legend

Bericht door martin318 » 13 jan 2017, 21:02

Goed nieuws vandaag !!! De auto is gisteren eindelijk goed gekeurd en vandaag al een lekker dagje kunnen toeren ! Ben er echt hartstikke blij mee !

MeesterPieter
Admin Beheerder
Admin Beheerder

Bericht door MeesterPieter » 14 jan 2017, 06:45

en hoe loopt ie?
Afbeelding

martin318
Forum Legend
Forum Legend

Bericht door martin318 » 14 jan 2017, 09:32

Al best wel netjes :) alleen als ik echt weinig gas geef schokt ie een klein beetje maar als je het pedaal wat verder indrukt gaat ie als een speer. Ik denk dat dat schokken hem zit in mijn brandstof filter ik heb een hele grote er nu tussen zitten en ik zie steeds wat lucht erin.
Of ik moet toch echt nog een keer de ontsteking gaan stellen en wellicht de carburateur ook.

Plaats reactie