E30forum.nl

Het forum voor de e30 liefhebber!
Het is momenteel 23 Jul 2018, 06:51

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 04 Apr 2013, 15:14 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Een tijd geleden kwam een klasgenoot met de mededeling dat hij een m60b30 blok met automaat "over" had. Ook vertelde hij dat deze in te bouwen was in mijn e30 touring. In kon dit blok voor een mooi prijsje overnemen. Eerst leek me dit een lastig iets en had ik er niet zoveel zin in, maar na wat filmpjes bekeken te hebben leek het me toch wel een leuk project.

Na wat research bleek dat de automaat moeilijk over te bouwen was dus moesten we op zoek naar een bak. Tot onze grote schrik koste een losse versnellingsbak een hoop geld (ten minste €500 zonder koppeling,vliegwiel enz). Daarom gingen we op zoek naar een donor auto. Eerst vooral in Duitsland, maar dat was allemaal verweg (tegen polen of Oostenrijk). Uiteindelijk zat ik me te bedenken dat noord-frankrijk ook helemaal niet ver weg is dus gingen ik daar ook eens zoeken.

Uit eindelijk heb ik daar een E32 730i V8 in technisch goede staat gevonden. En het was maar 300km ver weg dus dat was goed aan te rijden. Met handbak! Enige was dat de koppelingscilinder lekte oid maar deze had de oude eigenaar al gedemonteerd.

Hoe de BMW in frankrijk in de schuur stond:
Afbeelding

Oude eigenaar hielp ook mee met oplieren, deze was wel een beetje emotioneel omdat hij er vanwege rugklachten na 6 jaar niet meer aan kon werken. :)
Afbeelding

Na 3km rijden de boel nog even controleren en bijspannen
Afbeelding

Interieur:
Afbeelding

Nu staat de auto dus in de beunschuur. De onderdelen die ik inmiddels heb zijn:
- M60B30 blok + bak
- Motorsteunen (300mm.de)
- Spacers (300mm.de)
- Radiateur (E28 535i)
- Rembekrachtiger
- Cardan-as (E36 325td(s))

Zondag en maandag gaan we weer verder beunen dus zal rond die tijd wel weer een update plaatsen :)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 04 Apr 2013, 17:15 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Nu ook een reactietopic!

http://www.e30forum.nl/forum/viewtopic.php?f=32&t=5900

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013, 18:37 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Vandaag weer heen en weer geweest helaas hadden we maar 4uur de tijd, dus dan kan je niet echt meters maken, zeker als je eerst nog de bende van de vorige keer op moest ruimen xD

Maar na een uur opruimen en auto's verplaatsen hebben we de E32 binnen geplaatst en op bokken gezet. Uiteraard eerst de beloofde foto met de E30:
Afbeelding
Afbeelding

Km-stand en stationair toerental bij een warme motor :
Afbeelding

Eerst maar eens de auto op blokken gezet. Bij gebrek aan een brug is het toch wel handig als die iets hoger staat, zodat je er ook vanaf onder makkelijk bij kan. Gelijk even onder de auto gelegen, en moet zeggen dat het niet tegenvalt kwa roest, maar het had beter gekund.

Ook de kappen die op de motor zitten zijn niet in al te beste conditie, paar scheuren en krassen. Moet even kijken of ik er nog ergens een paar nette kan vinden.
Afbeelding

Ik ga volgende keer in iedergeval een normaal fototoestel meenemen, want de camera van een iphone 3gs is ook niet alles :boos:

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 07 Apr 2013, 18:39 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Oh de alarm lichten van de E32 blijven ook maar knipperen. Dit was bij de E34 ook al het geval nadat je de accu opnieuw aansloot, maar toen was het zo als je het alarmlicht-knopje even aan en uit schakelde dat het weer uit ging. Bij de E32 is deze niet uit te krijgen xD Maakt verder niet uit voor nu maar misschien hebben jullie enig idee wat het zou kunnen zijn.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Apr 2013, 21:34 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Vandaag de de draagarmrubbers maar eens vervangen. Had al een tijdje geleden een nieuw setje gekocht.

Oude kwamen niet heel makkelijk van de draagarm af, dus heb eerst de buitenste ring afgescheurd en toen de binnenste metalen ring doorgeslepen. Daarna nog even met een beitel en hamer rammen en toen was die eraf:)

Ben alleen vergeten een foto te maken van hoe de nieuwe eronder zitten :oopss: Die komen volgende week ;)

oude (ingespoten met wd40). als je goed kijkt zie je dat die begint te scheuren
Afbeelding

Nieuwe, nog voordat die geperst was:
Afbeelding

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 21 Apr 2013, 12:49 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Kleine update wat late update.

Afgelopen zondag hebben we het hele blok losgehaald. Met andere woorden;
- Elektra
- Waterleidingen
- Airco-compressor los
- Radiateur eruit

Enige wat we nog moeten doen is de stuurbekrachtiging loshalen en aan het einde van het uitlaatspruitstuk bij de flens de bouten doorslijpen. Deze zaten zo vast dat ze niet los te krijgen waren, en op het spruitstuk bij de kop kan je er niet bij helaas:(
Helaas is ons rooster weer eens gewijzigd, dus kunnen we niet meer elke maandag beunen :( Het schiet allemaal niet erg op zo, maargoed ik heb er ook geen haast mee :)

We proberen het aircosysteem niet uit elkaar te halen. Mocht er dan ooit nog eens een restauratie komen, dan hoeven we niet eerst het systeem bij te vullen. (en het gas is ook niet echt lekker voor de gezondheid)

Voordat we begonnen:
Afbeelding

Toen we (bijna) klaar waren:
Afbeelding

Airco-compressor los (foto moet je in gedachten even 180 graden rond draaien):
Afbeelding

Verder heb ik vandaag nog gekeken in hoeverre de koplampen van de E32 op de E30 gezet konden worden. De lampen zelf zijn het zelfde maar de armaturen zijn anders. De lampen zitten met een soort van draaideindes en plastic-klemmen gemonteerd. Ik wist niet zeker hoe ik dit los kon halen zonder het te slopen, dus ik heb het geheel maar lekker laten zitten.

Weten jullie misschien hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Ook kwam ik onder de koplampen dit stekkertje met afdekkapje tegen. Jullie weten vast ook wel waar dit normaal gesproken voor wordt gebruikt? Zat zelf te denken aan de reinigingsinstallatie, koplamphoogte verstelling of de mistlampen.
Afbeelding

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 22 Apr 2013, 12:58 
Forum Junior
Forum Junior
Gebruikers-avatar

ik denk inderdaad aan de elektrische koplampverstelling, wat deze wagen dan schijnbaar NIET heeft. Klopt dat?

Diverse E34 demontage onderdelen.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 22 Apr 2013, 13:09 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Klopt, die heeft deze auto niet. Weet jij toevallig of de auto's zonder mistlampen wel de mistlamp voorbereiding hebben (kabels etc)?

Volgende keer graag in het reactietopic reageren :)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 30 Mei 2013, 18:21 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Nou, na lange tijd eindelijk weer eens een update!

Dinsdag een lange middag/begin van de avond in Brabant bezig geweest, en met resultaat!
Het blok is eindelijk uit de E32 en dinsdagavond heb ik deze naar mn nieuwe sleutelplek in Benthuizen gebracht!
Dit is voor mij een stuk dichterbij dus nu kan ik elke woensdagavond en zaterdag middag lekker klussen.

Met het eruithalen hebben we de auto opgekrikt, bokken onder de voorste krikpunten, krik onder het subframe en motortakel aan de motor. Subframe,veerpoten, remklauwen, abs-sensoren, en alles wat verder aan de auto zat losgemaakt. Daarna krik en motor laten zakken tot op de grond en de auto over het blok heen tillen.

Hier een foto van het blok met de E32 in de lucht:
Afbeelding

blok in de Vito van mn schoonouders :D
Afbeelding

Omdat het een sleutelclub is heb ik ook een deadline op moeten geven. Deze heb ik voor mezelf gezet op 1 september. Dit is slechts een indicatie, maar het houdt je in ieder geval wel gemotiveerd!

Gisteravond ben ik bezig geweest met het een en ander schoon maken. Hieronder een paar foto's, ben begonnen bij de bak en nog niet heel veel verder gekomen nog.
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Gelukkig is het vrij makkelijk schoon maken.

Verder binnenkort even de volgende onderdelen bestellen/vervangen voordat t blok in de E30 gaat:
- kleppendeksel pakking cil 1-4
- kleppendeksel pakking cil 5-8
- multiriem
- PCV klep
- Oliefilter
- waterpomp
- thermostaat
- Motorrubbers

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 06 Jun 2013, 22:13 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Afgelopen week niet stil gezeten:

Zaterdag beetje verder gegaan met schoonmaken, daarna de airco/motorsteun verwijderd en de nieuwe gemonteerd. Was laat en heb niet veel kunnen doen helaas. Hier wat foto's.

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Woensdag had ik iets meer de tijd, dus iets meer kunnen doen.

Eerst de carterpan los gehaald om te kijken of de oliepomp al los aan het lopen was. 1 boutje zat nog goed vast, de andere twee kon ik een halve slag geven. Had alleen geen locktight bij me en er moet zoiezo een nieuwe pakking tussen dus zaterdag even de onderdelen meenemen en t zooitje weer terug zetten.

Wel viel me op dat de ketting tussen de krukas en de oliepomp nog al los zat (te zien op de foto).
Weet een van jullie misschien of en zo ja hoe deze gespannen wordt?
Afbeelding

Ook de carterpan nog schoon gemaakt. Heb ook de resten van de pakking nog verwijderd, maar hier is geen foto van.
Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Verder de PCV-klep los gehaald (helaas een torxje dolgedraaid dus die moest uitgeboord worden :boos: ) en even uit elkaar getrokken om te kijken hoe zoiets in elkaar zit. Rubbers waren al aardig uitgedroogd, dus zeker de moeite waard om te vervangen.

Rubber in het kapje:
Afbeelding

Veer met rubber:
Afbeelding

Verder de kleppendeksels eraf gehaald. Deze heb ik vandaag op school gestraald. Heb er nu 1.5 gedaan (de onderste helft van de linker was geen tijd meer voor :() Maar resultaat mag er wezen. Misschien dat ik ze morgen al kan spuiten.

De enorme (dubbele) ketting:
Afbeelding

Kleppendeksel bovenkant:
Afbeelding

Kleppendeksel onderkant:
Afbeelding

Voor/Na het stralen:
Afbeelding

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 20 Jun 2013, 22:08 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Weer eens een update:

Afgelopen tijd bezig geweest met kleppendeksels, onderdelen, oliepomp en motorsteunen. Tijd om achter de pc te zitten is er helaas niet veel de laatste tijd. Aangezien het einde van het schooljaar weer nadert wat allerlei verslagen, presenties en het afronden van projecten met zich meebrengt.

Vanavond heb ik eens even tijd vrijgemaakt om wat foto's te uploaden en jullie te updaten.
Voordat ik de kleppendeksels terug kon plaatsen, eerst een zooitje pakkingen besteld:
Afbeelding

En voor de carterpan:
Afbeelding

Eerste eens een foto van hoe het kleppendeksel was:
Afbeelding

Eerst het rechter deksel en bobines gemonteerd:
Afbeelding

Vervolgens de afdekkap:
Afbeelding

Toen de linkerkant:
Afbeelding

Ook de sensor vervangen waar Stefan me op tipte:
Afbeelding

Wilde deze o-ringen vervangen omdat die pijpjes die daar opzaten los waren geweest:
Afbeelding

Ik had eigenlijk gehoopt dat dit soort van huis erop kon blijven zitten maar helaas moest deze los. Dus kon weer naar de dealer voor nieuwe pakkingen etc. hoop deze volgende week weer terug te kunnen monteren.

Ook de waterpomp, thermostaat en het thermostaathuis terug gemonteerd, heb hier helaas even geen foto van :(
(is wel te zien op de foto van het rechter kleppendeksel met de afdekkap)

Nieuwe PCV klep:
Afbeelding

Deze is inmiddels ook vervangen, en voor de gein heb ik de oude uit elkaar gehaald:
Afbeelding
Afbeelding

G-tech is ook even langs geweest en heeft me geholpen met het aanpassen van een bestaande motorsteun. Dit was nodig omdat daar oliekanalen doorheen liepen en omdat de nieuwe steun ernaast moest gaan passen. Kon deze helaas niet zelf afslijpen, want toen G-tech me zag klungelen heeft die zelf maar een overal aangetrokken en het zelf gedaan :clap:
Afbeelding

In de vorige foto's was te zien dat de ketting van de oliepomp nogal los zat, heb een tijdje lopen zoeken en rommelen maar kreeg hem eerst niet gesteld.
Later bleek dat ik met een te kleine imbus te ver in het gat aan het zoeken was, en bleek dat je een grotere imbus-sleutel moest hebben zodat je hem aan het begin van het gat kon stellen (G-tech, bedankt voor het helpen zoeken en meedenken!)

Helaas heb ik geen foto gemaakt van de nieuwe spanning van de oliepomp ketting.
Volgende keer even locktide meenemen zodat de laatste bout van de oliepomp weer terug kan. Daarna kan de nieuwe carterpanpakking er onder en de carterpan weer volledig vast gezet worden.

Ook heb ik nog een poelie nodig voor over de waterpomp. Had gehoopt dat deze bij de nieuwe waterpomp zou zitten maar dit was helaas niet het geval :(

Naast dit alles heb ik natuurlijk in de tijd dat de BMW stilstaat vervangend vervoer nodig. Hiervoor had ik eerst gewoon de auto van mn moeder in gedachte, maar dat is natuurlijk wel beperkt.

Gelukkig kwam er op mn werk een groene :kots: golf IV 1.6 uit 1998 langs, die ik voor een zeer mooie prijs kon kopen.
Enige min-punten:
-Motor loopt niet stationair
-schade aan de rechterkant
-thermostaat is kapot

Het stationair lopen heb ik inmiddels al verholpen, boos doener was een verstopt slangetje van de carter-ventilatie, en een niet ingeleerd gasklephuis.
Verstopping van het slangetje is makkelijk te verklaren. Door de kapotte thermostaat komt de motor niet op temperatuur, hierdoor wordt er ontzettend veel sludge gevormd. Hierdoor is ook het slangetje vol geslibt. Voordat ik er in ga rijden moet ik dus nog even de thermostaat vervangen, flesje forte door de motorolie en daarna olie/oliefilter vervangen. Hier een foto:
Afbeelding

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 29 Jun 2013, 17:54 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Afgelopen woensdag de laatste dingetjes aan het blok gedaan, en jawel....
Hij is er klaar voor!

Ja hij wel... nu de E30 nog. Deze moet voor 1 Augustus gekeurd worden. Aangezien ik geen zin heb in het lang wachten op RDW omkeuringspapieren enzovoort leek het me handig om dit dus voor het schorsen te doen, zodat ik tot uiterlijk 1 Augustus 2014 de tijd heb om alles voor de omkeuring gereed te maken.

Ik heb hem vandaag nagelopen voor de APK en er zijn helaas 2 rubbers gescheurd. Aan de linkerkant die van het koppelstuk tussen de draagarm en het fusee-stuk en aan de rechterkant het rubbertje van aan het koppelstukje van de stuurstang.

Maandag beginnen mn tentamens (ik heb er wel 3 :shock: ) Ik hoop woensdagmiddag de nieuwe rubbertjes te kunnen monteren.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 01 Jul 2013, 20:11 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Nou de tentamens gaan lekker, heb de eerste al verprutst. Komende twee weken dus geen gebeun helaas, maar twee weken opgesloten op de studeerkamer :boos:

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 07 Jul 2013, 18:59 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Kon het niet laten. Wilde zaterdag de gescheurde rubbertjes vervangen, maar ik had er maar beter niet aan kunnen beginnen.
Op mn werk hadden we een mooie doos met allemaal van die rubbertjes dus ik had gedacht dat de goede daar tussen zou zitten, maar om dat goed te kunnen zien moest eerst de oude eraf.

Deze zat uiteraard muur vast en na een hoop gehamer kwam de genade klap. Stuurkogel schoot los maar daarbij ging het schroefdraad langs het gat in de fusee-kogel waardoor dit nogal beschadigd raakte. Vervolgens kwam ik er ook nog achter dat het juiste rubbertje precies niet in die doos zat...

Gelukkig hoorde ik van een collega dat er bij de Brezan achter mn werk nog iemand zn auto stond te wassen dus die heeft even gekeken of ze er nog een hadden maar dit was niet het geval. Daarna nog een paar sloperijen afgebeld/gereden (want welke onderdelen materialen zaak is er nou op zaterdag om 15.30 nog open?) maar die hadden allemaal niets liggen. Toen ik bij de laatste sloperij was, vertelde de baliemedewerker van Turkse komaf dat ik even moest bellen naar een zaak in Rotterdam, want dat waren ook Turken, en die zijn altijd open! Zo gezegd zo gedaan en die hadden hem op voorraad.

Snel dat ding opgehaald maar toen deed het volgende probleem zich voor. Het schroefdraad waar de stuurkogel opgedraaid zit en de stuurkogel zelf wilden elkaar niet los laten. Aangezien het toen al 16:30 was en de verkopers ook bijna naar huis wilde heb ik toen de stuurkogel met 2 tyraps aan mn fusee-stuk vast gezet en heb ik hem heeeel langzaam naar buiten gereden.

Ga nu vrijdag proberen dat ding heet te stoken in de hoop dat het een en ander dan los wil komen. Zal er ook gelijk een paar fototjes van schieten!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 13 Jul 2013, 15:42 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Gister de spoorstang aan de linker zijde losgehaald en vervolgens de oude stuurkogel in de werkbank. Daarna met een moordenaar de spoorstang van de kogel afgedraaid en daarna de nieuwe erop gezet. Ook aan de rechterzijde het fusee-kogel-rubber vervangen, dus de auto is helemaal APK klaar!

Moet eigenlijk alleen nog uitgelijnd worden, maar dat doe ik wel als de v8 erin ligt.

Planning is om hem maandag te keuren en woensdag de auto te schorsen (golf gelijk overschrijven enz.) en te beginnen aan de demontage :D

Nog een paar foto's van de oude en nieuwe rubbers/stuurkogel:

Fuse-kogel-rubber:
Afbeelding
Afbeelding

Stuurkogel:
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 15 Jul 2013, 15:40 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Zo, de E30 heeft weer een jaartje APK! Morgen een dagje naar Moviepark Germany, woensdag en donderdag de auto schorsen en het oude blok demonteren!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 22 Jul 2013, 21:16 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Zo...

Blok is eruit!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

en new vs old:
Afbeelding

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 29 Jul 2013, 00:17 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Vandaag bezig geweest met het plaatsen van de rembekrachtiger. Hij heeft een mooi plekje gekregen aan linkerzijde achter de koplamp (duhhh).

Eerst heb ik hem even met wat stukjes hout en een tyrapje ondersteunt zodat hij mooi bleef zitten
Afbeelding
Afbeelding

Als eerst een plaatje gemaakt waardoor er een raar inhammetje in de wielkast opgevuld word. Deze moet rondom gelast worden zodat de wielkast wat meer stevigheid krijgt. Hierdoor en door de wielkast is een gat geboord zodat de rembekrachtiger vast geschroefd kan worden.
Afbeelding

Het tweede steuntje was iets meer werk, maar is uiteindelijk mooi gelukt
Afbeelding
Afbeelding

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 11 Sep 2013, 16:44 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Zie dat ik al een tijdje niet meer heb geupdate.
De huidige stand van zaken:
-steuntjes van de rembekrachtiger zitten op de plek gelast
-steuntjes ABS-module zitten op de plek
-gelaste en kale gedeeltjes op nieuw gespoten (zit te twijfelen of ik de rest van de motorruimte ook doe)
-Klemmetjes voor radiateur (e28 535i) geplaatst (paste eigenlijk in een keer)

Foto's volgen als ik thuis ben. Wifi in de trein is leuk, maar kent zn beperkingen :loser:
Verder ben ik nu op stage, dus heb alleen op woensdag middag ongeveer 3 uur tijd om te sleutelen. Dus komende half jaar zal t niet zo hard gaan.

Waar ik thuis aan bezig ben is het maken van de kabelboom en het passend maken van het E32 dashboard.
Vond het al van begin af aan zonde dat de verbruiks-meter niet meer zou gaan werken en toevallig zag ik op e30.de een "handleiding" voor het ombouwen.

De voordelen hiervan zijn:
- geen omvormblokje nodig voor toerentalsignaal
- werkende verbruiksmeter
- checkcontrol in dashboard

Had ook nog een E30-teller liggen dus proberen kan geen kwaad. Als het mislukt, heb ik altijd nog een goede die ik gewoon kan gebruiken :)

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 25 Nov 2013, 20:02 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Damens en (vooral) heren,

Het huwelijk is voltrokken. De carrosserie en het blok hebben elkaar ontmoet. Het was even wennen, passen en meten, maar uiteindelijk zijn ze denk ik wel blij met elkaar.

Maar bij het begin beginnen. Ga geen uitgebreide verhalen vertellen, want moet zo weg.

Steunen rembekrachtiger:
Afbeelding

Afbeelding

Plaatsing ABS module:
Afbeelding

Remleidingen en rembekrachtiger:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hele slechte verdwaalde en enige foto van de E28 535i radiateur:
Afbeelding

E36 stuurhuis + E34 540i motorrubbers (hier nog verkeerd om gemonteerd):
Afbeelding

Eerste kennismaking:
Afbeelding

Afbeelding

Na wat isolatie materiaal weg te hebben gehaald en de carterpan te hebben verwijderd (mn eigen remleidingen zaten me in de weg :boos: ):
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 25 Dec 2013, 18:17 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Weer even een update van de afgelopen tijd:

Rembekrachter paste toch niet helemaal lekker (zat net tegen oliefilter huis aan), dus steun een beetje aangepast zodat de bekrachtiger een stukje omhoog kon waardoor die wel mooi paste.

Opgelaste stuk:
Afbeelding

Gespoten:
Afbeelding

Daarna de rem-stang gemaakt:
Afbeelding

En gemonteerd:
Afbeelding

Afbeelding

Koplamp erbij:
Afbeelding

Moet het remsysteem nog afvullen voordat ik kan kijken of de remstang stand houd. Hij is niet heel erg naar me zin, dus misschien dat ik hem nog een keer op nieuw ga maken.

Ook is de radiateur die ik al een jaar geleden ergens gekocht had en op de plank had gelegd niet goed. Dit was een E28 535i radiateur. Deze moet het ook zijn, maar kennelijk zijn hier twee verschillende types in geweest :boos:. Bij die van mij zaten de aansluitingen rechts onder en links boven (vanuit de bestuurdersstoel gezien) en deze moeten linksboven en rechts onder zitten.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 31 Dec 2013, 16:15 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Net even met E28 specialist Ivo Christov gebeld. Deze kon mij vertellen dat BMW Cars en Parts me de 525e radiateur geleverd had, ipv een 535i :( Goede nieuws is dat hij wel een tweedehands E28 535i radiateur had liggen. Deze zal dus de week na oud en nieuw ergens bezorgd worden.

Als deze er is kan het water aangesloten worden.

Verder deze vakantie thuis de kabelboom in orde maken.

Ook heb ik een dikke plus kabel om de accu naar de achterzijde te plaatsen. Nu zit er alleen bij de originele doorvoer bij de accubak geen gat in. Zit wel een soort voorgestanste lijn in, waar dit gat normaal zit. Heeft iemand enig idee of je dit eruit kan tikken oid?

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 09 Mrt 2014, 13:18 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Ik zie dat ik al weer 3 maanden niets gepost heb.... :oopss:

Na mijn vorige post is er aardig wat voorgang geweest binnen dit project (mag ook wel in 3 maanden tijd:))

Hieronder even een opsomming:
-de accukabel van achter naar voren gelegd,
-elektra kabelboom gemaakt en aangesloten,
-KVS-reservoir geplaatst,
-stuurolie reservoir geplaatst,
-koppelingsvloeistof reservoir geplaatst,
-het blok is recht gehangen,
-benzine is aangesloten,
-koelsysteem is aangesloten

En het blok heeft voor het eerst in de E30 gelopen :koning: !

Hieronder even een paar foto's van het een en ander:

KVS-slang naar bovenzijde radiateur:
Afbeelding
Ben er zelf nog niet helemaal tevreden mee, maar voor nu is het goed...

KVS-slang onderzijde radiateur:
Afbeelding

KVS-reservoir en afdekkap:
Afbeelding
KVS-reservoir zat hier nog niet vast om dat de kap nog een beetje bijgevijld moet worden.

Tunings-ringentjes om het KVS reservoir nog net iets lager te krijgen :D
Afbeelding

Koppelings en stuurbekrachtegings reservoir:
Afbeelding

Massa-kabel van blok naar carrosserie:
Afbeelding

Kabelboom van motorelektronica naar carosserie:
Afbeelding
Dit is versie 1.0, had een klein foutje gemaakt. Van versie 2.0 heb ik (nog) geen foto ;)

Plus kabels van het blok:
Afbeelding

En dan natuurlijk het filmpje! Hier loopt het blok zonder luchtmassa meter, dus vandaar dat hij nog zo onregelmatig loopt.
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=-b9t_seGy2w[/youtube]
https://www.youtube.com/watch?v=-b9t_seGy2w

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 04 Jun 2014, 18:52 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Oeii zie dat ik hier al een tijdje niet geupdate heb.... :oopss:

Kleine update dan maar:
Spruitstukken zijn af, geheatwrapped en gemonteerd. Daarnaast heeft t luchtfilter ook een vaste plek gekregen en zit alles vast. Inmiddels staat de auto bij de lasser, waar er een volledige RVS-uitlaat onder gelast wordt.

Foto van de spruitstukken in de heatwrap:
Afbeelding

Gemonteerd:
Afbeelding

Netjes om de stuurstang heen...
Afbeelding

Foto's motorruimte:
Afbeelding
Afbeelding

En nog een ander setje velgen gehaald :love:
Afbeelding

Enige wat nog moet gebeuren als de auto klaar is bij de lasser is het aansluiten van de lambdasondes en stuurbekrachteging, en het plaatsen van het ruitenwisserreservoir.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 04 Jun 2014, 18:52 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Oeii zie dat ik hier al een tijdje niet geupdate heb.... :oopss:

Kleine update dan maar:
Spruitstukken zijn af, geheatwrapped en gemonteerd. Daarnaast heeft t luchtfilter ook een vaste plek gekregen en zit alles vast. Inmiddels staat de auto bij de lasser, waar er een volledige RVS-uitlaat onder gelast wordt.

Foto van de spruitstukken in de heatwrap:
Afbeelding

Gemonteerd:
Afbeelding

Netjes om de stuurstang heen...
Afbeelding

Foto's motorruimte:
Afbeelding
Afbeelding

En nog een ander setje velgen gehaald :jammie:
Afbeelding

Enige wat nog moet gebeuren als de auto klaar is bij de lasser is het aansluiten van de lambdasondes en stuurbekrachteging, en het plaatsen van het ruitenwisserreservoir.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 36 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]