BMW Dude 316i coupe 1989 project

Hier kun je al je spul kwijt wat je aan je E30 doet/hebt gedaan/gaat doen!
Plaats reactie
BMW Dude
Forum Veteran
Forum Veteran

BMW Dude 316i coupe 1989 project

Bericht door BMW Dude » 29 jan 2012, 13:09

Beter laat dan nooit, eindelijk een project topic!

De rede waarom er niet eerder een project topic is gekomen is omdat ik nooit had verwacht om lang in de e30 te blijven rijden. Het rijden in de e30 is me heel erg bevallen, ondanks dat het (maar) een 316i is.
In de loop der jaren zijn er toch stiekem een aantal dingen gebeurd in de auto, ik zal ook vast een aantal dingen vergeten zijn.

Ik geloof dat het december 2005 was toen ik voor het eerst de e30 te koop zag staan in het dorp waar ik woon. Toendertijd was ik nog 17 jaar oud en had dus nog geen rijbewijs. Het telefoonnummer gebeld en ben toen samen met mijn oom (die wel iets van verstand heeft van auto's) en op Valentijnsdag (14-02-2006) gekocht en overgeschreven.

Het gaat dus om een e30 316i malachitgrun coupé van 02-01-1989 (precies 1 jaar ná mijn geboortedatum).
Afbeelding

In de tussentijd is het volgende al aan de wagen gebeurd qua opties, maar natuurlijk geen foto's van gemaakt:
- Klok vervangen naar toerenteller met verbruiksmeter
- Radio gedeelte van dashboard veranderd met OBC 1
- Mistlampen gemonteerd
- CV met afstandsbediening gemonteerd (vader is afstandsbediening kwijtgeraakt :lul: )
- 15'' BBS kruisspaak wielen gekocht
- Elektrische antenne
- Verlagingsveren 6 cilinder gemonteerd

Zo staat de Bimmer er nu bij:
Afbeelding
Afbeelding

To do list:
- Nieuw interieur (al gekocht)
- CV opnieuw installeren (al gekocht)
- OBC 2 monteren (al gekocht)
- Veren en schokdempers voorzijde vervangen, dan komt de voorzijde ietsje omhoog (al gekocht)
- Achteras vervangen door schijfremmen (al gekocht, maar twijfel)
- Licht verklikker installeren (al gekocht)
- M-tech 2 pakket monteren of alleen edition skirts (al gekocht, twijfel welke ik zal doen)
- Als edition skirts erop komen, dan een andere voorbumper zoeken
- Kentekenplaten met dikke letters

Reageren mag hier

Scotch
Forum Junior
Forum Junior

Re: BMW Dude 316i coupe 1989 project

Bericht door Scotch » 19 feb 2012, 23:34

Ziet er héél goed uit! :yeah:

BMW Dude
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door BMW Dude » 21 apr 2014, 16:09

Ondertussen een paar kleine dingetjes gedaan aan de Malachitgrune :BMW: !

- Een mooi interieur ingebouwd (stoelen en achterbank)
- Vrijwel nieuwe bougiekabels en verdelerkap gemonteerd (schokken motor opgelost :) )
- Deksel vervangen waar de verdelerkap op zat. Bij de oude was 1 schroef afgebroken en de verdelerkap zat op ''maar'' 2 schroefjes vast ipv 3.
- Middenconsole vervangen, deze had gaatjes voor een oldskool Nokia carkit.
- ''Nieuw'' sigaretten aansteker en asbak :)
- Vanmiddag komen de andere veerpoten er onder, daar komen ook nog wel foto's van.

Voor nu even deze pics:
Oud interieur
Afbeelding

''Nieuw'' interieur
Afbeelding

''Nieuwe'' veerpoten
Afbeelding

Doe maar mooi wezen ;)
Afbeelding

BMW Dude
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door BMW Dude » 21 apr 2014, 16:10

Zoals eerder beloofd zijn de andere veerpoten gemonteerd. Auto staat nu +/- 3cm hoger en is een stuk comfortabeler.
Omdat moeders toch moest werken heb ik (nadat ik klaar was met huiswerk) nog even wat gepoetst onder de motorkap. Eerste foto is met oude bougiekabels, rotor en verdelerkap, de 2e is met nieuwe meuk + motor gepoetst :-)

Hier zit een zeer voldane e30 rijder :dance:
Vóór:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Vóór:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

BMW Dude
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door BMW Dude » 21 apr 2014, 16:11

Een geruime tijd minder tot niet actief geweest op het forum. Zo nu en dan alleen wat info opgezocht en projecttopics bekeken, maar nooit meer gereageerd. Nu wil ik weer wat actiever deelnemen, zowel op het forum als op meetings en tourritten.

Ondertussen is het een en ander gebeurd aan de auto, maar helaas heb ik niet onthouden wat allemaal. Wat is er gebeurd wat ik wel nog weet:
- Kenteken met opgelegde letters gemonteerd. (foto)
- Nieuwe remleidingen gelegd
- Ophangrubbers einddemper vervangen
- Z.g.a.n. binnenspiegel gemonteerd, bij de oude zag je iets van lijmresten?
- Nieuwe achterbanden
- Afdekking benzineleiding

Opgelegde letters met de e30fansite kentekenplaathouder! :headbang:
Afbeelding

De beamer goed door de keuring gekomen, dat verdient een knuffel!
Afbeelding

BMW Dude
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door BMW Dude » 21 apr 2014, 16:12

Wat begon als een gescheurde ophangingsrubber van de einddemper, is uitgelopen tot een vernieuwing van ophanging van de einddemper, einddemper zelf en hitteschild. Het hitteschild wilde ik eerst oplappen, maar na een behandeling met de staalborstel en geklop bleek het toch niet meer zo goed te zijn :lol:

Vervangen:
- Einddemper
- 2 ronde rubbers van einddemper
- 4 beugels die einddemper vasthouden
- Alle moertjes en ringetjes zijn RVS
- Rubberring
- Hitteschild (nog niet gemonteerd :emo: )

(Niet alle onderdelen staan op de foto)
Afbeelding
Afbeelding

Na een klein foutje door de dealer, waardoor ik eerst een e46 hitteschild kreeg, heb ik nu toch het juiste hitteschild!

Eerst was het de bedoeling om deze op te knappen, maar was toch te slecht: (als iemand ETK weet van ander onderdeel, dan hoor ik het graar, ik kan het niet vinden)
Afbeelding

Nieuwe hitteschild: :pompom: :pompom1:
Op de foto ziet het misschien uit als een dun aluminiumfolie ding, maar hij is toch aardig stevig.
Afbeelding

BMW Dude
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door BMW Dude » 21 apr 2014, 16:13

Eindelijk is het zo ver, de knoop is doorgehakt! Na een lange periode nadenken en twijfelen toch besloten om het in 1 x goed te doen (ofja, goed... daar zijn ook gradaties in)
Na een paar verschillende bedrijven benaderd te hebben heb ik er een gekozen waarvan ik toch wel een vertrouwde indruk heb gekregen.
Zelf het interieur er uit halen beperkt de kosten een beetje en is niet veel werk.

Plekken waar aan gewerkt gaat worden:
- Beide krikpunten aan de voorkant worden vernieuwd
- Beide rondjes onder de stoelen worden weg geslepen en dicht gelast
- Onder de bestuurdersdeur
- Dorpel bijrijderskant
- Bak bij sleepoog achter
- Binnenkant wielkasten achter
- Vloer bijrijderskant
- Kofferklep
- Vreemde plek in schutbord linksboven bij het rubber waar kabelboom naar binnen komt. Wat is hier de oorzaak van?

Let's do this!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de roestplekken:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BMW Dude
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door BMW Dude » 27 mei 2014, 11:26

De e30 is al een weekje terug, maar ik moest nog even wachten op de foto's die door hersteller zijn gemaakt. Bij deze nu de update met foto's van het herstel.

Over het algemeen ben ik heel tevreden over zijn werk, tijdens het demonteren van het interieur nog wat aandachtspunten gevonden. Ook tijdens het herstel nog een paar plekjes gevonden die zijn verholpen. Het heeft wel enige tijd geduurd, maar ach... Het typeaanduiding was verkeerd terug geplakt, maargoed dat is er nu van af. En onder het motto ''elk voordeel heb ze nadeel'', hij heeft holle ruimtes met spul behandeld en dat komt nog uit verschillende hoeken en gaten tevoorschijn waardoor ik de auto nog even niet terug in elkaar kon zetten. Ook is de onderkant getectyleerd en ziet er weer mooi uit.

Helemaal vergeten om te vragen of hij mijn spiegels en spoilerlipje op de kofferklep kon spuiten, maar ik heb wel de juiste verf meegekregen, dus dit zal later nog wel een keer gebeuren. (hij had geen tijd meer vóór 1 juni).

Bij deze de foto's van de herstelwerkzaamheden, het eindresultaat komt in een volgende update:
*niet alle foto's zijn toegevoegd, zoals de binnenkant van de wielkast-randen zijn ook vervangen

Verrassing!
Afbeelding

En de verrassing gedicht:
Afbeelding

Beide krikpunten aan voorzijde zijn de bekende plekken, aan de linkerzijde was al een keer eerder (snel snel) opgelapt
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

De rechterzijde was er erger aan toe
Afbeelding
Afbeelding

De rondjes waarvan ik de functie niet begrijp, misschien iets voor fabricage van de auto?
Afbeelding
Afbeelding

Rechtsachter in de wielkast zat een gat
Afbeelding

Onderaan bij de deuren zat aan beide kanten ook roest
Afbeelding
Afbeelding

Last but not definitly not least, het doorn in de oog is weg!
Afbeelding

BMW Dude
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door BMW Dude » 18 jul 2014, 00:02

Eindelijk zet ik eens de foto's van het eindresultaat online. Gisteren heb ik ook maar eens de auto laten uitlijnen en de wielen laten balanceren. Een ruime tijde geleden veerpoten van een 6 cilinder gemonteerd en ik merkte tijdens het rijden niet veel, alleen rond de 80 km/h trilde het stuur een heel klein beetje. Beide (voor) wielen stonden ietsje naar buiten en de gewichtjes zijn iets aangepast bij het balanceren. :dance:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

rogerbmwe30
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door rogerbmwe30 » 16 aug 2014, 21:45

wow dude .... respect :clap: :clap: :clap: :clap: :clap:
:bmw:bmw freude am fahren :bmw:

BMW Dude
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door BMW Dude » 06 sep 2014, 11:19

Nadat ik het roest heb laten verhelpen viel het mij op dat de dorpels donkergrijs waren. Hier begon ik mij steeds meer aan te ergeren, dus nu (roestvrij) in de hammerite hamerslag zwart gezet. Dit zou 8 jaar bescherming moeten bieden, maar ik heb het meer gebruikt voor de looks.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

matthias17
Just Activated
Just Activated

Bericht door matthias17 » 21 okt 2014, 21:48

echt een supergave wagen geworden! ik zit er zelf ook over te denken om een e30 te kopen en deze met mijn vader dan compleet op te knappen naar mijn smaak als ik dit zo allemaal lees zijn er bijna alleen maar goede dingen te vinden over de e30! maar zou jij het mij aanraden om als mijn eerste auto een e30 op te gaan knappen?

BMW Dude
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door BMW Dude » 21 okt 2014, 23:15

Dankje, ik heb hem vrij basic gehouden. Een paar kleine upgrades zoals o.a. toerenteller, mistlampen, kruisspaakvelgen en OBC 1 maakt het net even wat leuker.

Het sleutelen aan mijn e30 is mij tot nu toe altijd goed bevallen, geen grote/dure mankementen (karakter) gehad, alleen dan zelf het roest laten verhelpen. Of het een goede keuze is om als eerste auto een e30 op te knappen ligt aan een paar factoren:
- Wil je hem kopen, opknappen en dan weer verkopen of wil je hem houden?
- Ben je afhankelijk van je auto voor werk/school of iets dergelijks?
- Hoe is de staat van de auto? Je kunt altijd pech hebben met een auto.
- Hoe is je situatie? Budget, ruimte, gereedschap, kennis...

Als je hem koopt om te WheelerDealeren dan zul je goed moeten weten welke auto je koopt en goedkoop maar wel goed opknappen. Ga je hem houden, dan raad ik het zeker aan om er eentje aan te schaffen. Zelf heb ik, maar ik geloof de meeste, een auto (van mijn moeder) ernaast om toch mobiel te blijven mocht ik een keer aan de auto sleutelen die niet meteen klaar is.
De laatste twee punten hangen samen en zul je bij jezelf moeten raadplegen of het opknappen mogelijk is. Hier op het forum zul je altijd om raad kunnen vragen en wellicht dat iemand je kan komen helpen die in de buurt woont. Ik heb inmiddels al meer dan op twee handen te tellen e30's gehad en geeneen heeft me teleurgesteld. Er wordt weleens gezegd dat als je eenmaal een e30 hebt gehad dat je dan verslaafd raakt, bij mij is precies hetzelfde! Tot op de dag van vandaag geen spijt gehad!

BMW Dude
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door BMW Dude » 14 feb 2015, 16:38

Ruim 9 jaar geleden was ik samen met mijn broer op zoek naar een auto. We hadden er wel eens eentje nodig, maar niet dagelijks. Vanaf jongs af aan was ik al aangestoken met het BMW virus dat heerste in de familie, het zou dan ook beslist een BMW moeten worden. De zoektocht begon naar een leuke, nette, onverbouwde, betrouwbare e36. Zoals jullie weten is het heel lastig om een e36 met die voorwaarde te kunnen vinden. Zelfs toen zaten er al op de meerderheid tuningbumpers, foute koplampen en achterlichten... Na een paar maanden zoeken kwam ik per toeval notabene in mijn eigen dorp een BMW e30 tegen, weliswaar een oudje, maar voldeed wel aan de eisen die we hadden gesteld. Na wat overleg besloten om deze dan ''maar'' te kopen en tijdelijk te rijden totdat we iets beters tegen kwamen. Rede van verkoop was dat ze gingen verhuizen en geen 2e auto meer nodig hadden.

Er moet ergens een foto zijn van het te koop blaadje waar ook de vraagprijs op stond met contactgegevens. Ik meen dat de vraagprijs €1.100,- of €1.200,- was, maar na stevig onderhandelen (waaronder het tikken van de motor werd genoemd) zijn we uitgekomen op een bedrag van €750,-

Eindelijk was het dan zover, de auto werd gekocht en door mijn vader overgeschreven aangezien mijn broer en ik beide naar school moesten. De datum van het overschrijven is 14 februari 2006, Valentijnsdag!

Zowel mijn broer als ik vonden dat de BMW voor zijn leeftijd (toen was ie pas 17 jaar) goed reed en hij beviel goed. Zo kwamen we op het besluit om de e36 te laten varen en het Malachitje te houden!

Inmiddels zijn we precies 9 jaar verder en heeft 'ie het een en ander meegemaakt! Het is mijn eerste auto en ben heel erg blij dat ik deze gehouden heb. Naast deze heb ik er wel voor de fun nog 10+ andere e30's gehad. Cabrio's voor de fun, sommige voor de onderdelen, anderen om compleet te slopen of om door te verkopen. Ja ik heb ook iets anders gereden, namelijk 2 auto's welke geen e30 zijn. Er heeft voor een korte tijd een e36 325i op de oprit gestaan, maar deze was toch te slecht qua roest en motor. De tweede auto heeft wat stof doen opwaaien, ik heb iets gekocht wat door vrienden en familie als verraad werd gezien en dat hadden ze nooit van mij verwacht: namelijk een Mercedes. Nu ben ikzelf geen Mercedes fan, maar een nette 190e vind ik toch een van de weinige mooie Mercedessen. Het ging namelijk om de Mercedes 190e 2.3 Cosworth. De meningen zijn er over verdeeld, maar ik heb er geen spijt van gehad. Als tegenhanger van de M3, die tegenwoordig onbetaalbaar worden, is dit toch een mooi alternatief.

Nu terug naar de 316i, mijn Malachitje, het tikkende monster welke voorheen een andere naam had bij een paar leden... Het was iets met roest, gelukkig is dat verholpen! Hopelijk volgen er nog veel mooie en veilige jaren!

Reageren mag hier

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Plaats reactie