de "mcboerenkool" 323i LPG 1983 bronzitbeige! :D

Hier kun je al je spul kwijt wat je aan je E30 doet/hebt gedaan/gaat doen!
Plaats reactie
MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

de "mcboerenkool" 323i LPG 1983 bronzitbeige! :D

Bericht door MCboerenkool » 29 jun 2016, 23:55

Hallo!

Sinds het rijden in de E30 ben ik project topics op dit forum gaan lezen, en het leek mij wel tof om zelf ook een project topic te maken.

Mijn E30 is een 323i van 11/83 welke in 2008 gekocht is door mijn vader voor de hobby, en welke sinds 2015 in mijn bezit is.

Mijn doel is om uiteindelijk de auto volledig te restaureren maar tot die tijd rij ik er lekker mee en probeer ik deze zowel technisch, als optisch te verbeteren.

-VFL keienvanger (de oude was knetter verrot)
-Mistlampen
-Originele vintage BMW matten :)
-15" Hartge wielen
-Rechter koplamp
-visco
-Kop revisie (door m'n pa gedaan natuurlijk)
-Pookhoes met ///M stiksels
-Rotor en verdeelkap
-Distributie riem

En zo staat het apparaat er nu bij! :koning:

Afbeelding
Laatst gewijzigd door MCboerenkool op 05 mar 2019, 12:53, 3 keer totaal gewijzigd.
Niks keep calm... Gewoon gas d'r op!!

Projecttopic: viewtopic.php?f=31&t=9394" onclick="window.open(this.href);return false;

Reactietopic: viewtopic.php?f=32&t=9395" onclick="window.open(this.href);return false;

hcdax
Forum Master
Forum Master

Re: de "mcboerenkool" 323i LPG 1983 bronzitbeige! :D

Bericht door hcdax » 30 jun 2016, 20:15

Vind je dat echt mooi met die M strepen? Ik vind het er eerlijk gezegd niet echt heel geweldig uitzien.
BMW E30 316i M10 K6 Coupe 1988 bronzit beige

Project topic: viewtopic.php?f=31&t=9520" onclick="window.open(this.href);return false;
Reactie topic: viewtopic.php?f=32&t=9524" onclick="window.open(this.href);return false;

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door MCboerenkool » 01 jul 2016, 10:28

hcdax schreef:Vind je dat echt mooi met die M strepen? Ik vind het er eerlijk gezegd niet echt heel geweldig uitzien.
Heb het er ook al een paar weken niet meer opzitten ;)

Projecttopic: viewtopic.php?f=31&t=9394" onclick="window.open(this.href);return false;

Reactietopic: viewtopic.php?f=32&t=9395" onclick="window.open(this.href);return false;

jos320i
Forum Legend
Forum Legend

Bericht door jos320i » 09 jul 2016, 06:36

ik heb het op beide E30s gehad.
Afbeelding
Ein Mensch braucht keinen Stern, keinen Blitz und auch keine 4 Ringe. Ein Mensch braucht 2 Nieren!!!

Afbeelding

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door MCboerenkool » 09 jul 2016, 23:12

Afgelopen donderdag eindelijk weer eens vrij sinds 2 weken dus effe met een maatje van me lopen klooien, auto van z'n ma gewassen en gewaxt, kwam toevallig een tube chroompolijst boven water dus daar mijn bumpers en sierlijsten maar mee gepoetst :) viel me gelijk op dat de stootlijsten niet helemaal mooi zwart meer waren dus maar ff afgeplakt en zwart gespoten.

Afbeelding

Afbeelding

Viel me gelijk op dat bronzitbeige erg goed tot z'n recht komt met echt zwart kunststof dus maar voor de volgende keer besloten om alle andere kunststof elementen ook maar zwart te spuiten! uiteindelijk nog effe een rondje getoerd en een mooie foto gemaakt bij kasteel Radboud in Medemblik :) :popcorn:

Afbeelding

Binnenkort dus effe het zwarte kunststof spuiten, de achterkant opknappen en beginnende roestplekken maar verwijderen en bijwerken nu het nog mooi weer is... Ook langzamerhand de auto klaarmaken voor de E30 summermeet!!! :D

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door MCboerenkool » 15 jul 2016, 23:03

Van de week effe een paar leuke spulletjes gescoord voor weinig waaronder; VFL mistlamphouders en een nieuwe raampees!!! Komt goed uit want mijn mistlamphouders zijn er slecht aan toe en mijn raampees is verweerd (zoals bij de meeste E30's :sterf:)

Afbeelding

Toen ik die ///M Striping er af haalde liet het een beetje schade achter dus dan maar een andere striping er overheen plakken ter camouflage :smoking:

Afbeelding

Heb ivm de Hartge velgen en de VFL keienvanger gekozen voor een zilveren striping in combinatie met grijs, staat hem wel vind ik!

Ook minder nieuws, reed net en hoorde een gigantisch schrapend geluid, effe stoppen en kap open! Bleek niks te zijn, toen maar twijfelen aan de remblokken maar met remmen werd het geluid niet erger. Toen maar opgekrikt in de hoop dat het niet het wiellager zou zijn, effe draaien en er viel verdomme een klipje van m'n grille te zijn!? Geluid was weg... Scheelt me weer een wiellager of blokken...

Ook goed nieuws! Ben aangenomen voor een baan met opleiding dus ga sinds 3 jaar eindelijk weer naar school toe :clap: Betekent wel dat ik binnen nu en een paar weken wat plekjes aan moet pakken nu ik er de tijd en het geld nog voor heb ;)

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door MCboerenkool » 22 jul 2016, 21:23

Van de week langs mijn pa geweest, had toevallig weer zijn 323i 4 deurs opgehaald!

Afbeelding

Was weer erg gezellig! Gelijk maar die auto uitgetest en wat rijdt dan ding toch magnifiek goed! Mijn vader is pas de 2e eigenaar van de auto, (vorige was een Duitser die hem nieuw had gekocht) altijd dealer onderhouden etc..
Anyway... Merkte vooral dat dat ding heerlijk schakelde vergeleken de mijne en aangezien m'n pa er al best lang over liep te zeuren snapte ik het nu eindelijk!

Bleek dus dat de 2 blokjes waarmee het schakelmechaniek aan de bak vast zit vergaan zijn waardoor het zooitje los kwam te zitten wat resulteerde in speling dus maar een paar nieuwe besteld, brug gehuurd en er onder geknald!

Afbeelding

Afbeelding

Schakelt weer geweldig dat ding! toch wel blij dat die speling weg is.. Scheelt enorm! aankomende week toch maar aan de gang met een paar roestplekjes

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door MCboerenkool » 25 jul 2016, 12:10

Gezien het feit dat ik nu pas op het huis van m'n moeder dus de auto niet perse nodig heb om naar het werk toe te kunnen heb ik besloten om maar eens met de kont van de auto aan de gang te gaan.

Pot menie gehaald, plamuur, primer, verf, schuurpapier en gaan met die banaan!

Om te beginnen ; de beruchte kofferbakrand.

Aardig krokant!

Afbeelding

Klein uurtje schrapen en kwasten verder en dan zijn we hierzo :)

Afbeelding

Afbeelding

Nu ik toch bezig was had ik ook maar wat aandacht gestoken in de "gevoeligere" plekken dus dat ook lekker dik onder gekwast, en gelijk wat beginnende plekjes meegenomen die ik goed kon zien toen hij op de brug stond. Morgen en overmorgen ben ik vrij dus dan ga ik het zooitje plamuren, schuren en spuiten ;)

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door MCboerenkool » 27 jul 2016, 14:50

Gisteren was ik vrij, was een verlaten stuk op het parkeerterrein in de schaduw dus het zaakje geschuurd en geplamuurd en geprimerd ;

Afbeelding

Gespoten;

Afbeelding

En weer de kentekenplaat er op;

Afbeelding

Ben echt heel blij dat die roestplekken weer weg zijn, net zoals die deuk onder mijn kenteken waar ik me gigantisch voor schaamde!! al met al ziet het er nu een heel stuk beter uit! Weer iets om af te strepen van mijn lijstje! Wil vanwege die gas tank toch wel eens echt mijn achterkant verhogen of de neus iets verlagen... Vraag me af wat het beste zou zijn en natuurlijk zou staan, wil wel graag het comfort behouden..

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door MCboerenkool » 19 sep 2016, 17:42

De afgelopen tijd het een en ander gedaan aan de 323i zoals oa;

-Achterkant verhoogd met E46 rubbers
-Spotrepair aan zijscherm
-olie ververst
-Kleppen gesteld
-Gepoetst en naar de summermeet geweest
-Van P.K een Anthrazit VVFL 6 cilinder interieur over genomen.

Wat ik nog wil doen dit jaar;

-Stabilisatorstang rubbers vervangen
-stabilisatorstangetjes vervangen (die dingen waarmee je stabilisatorstang aan je draagarmen vast zit
-Complete bodem tectyleren
-2 nieuwe winterbanden.

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door MCboerenkool » 08 jun 2017, 17:54

De laatste tijd ben ik niet meer zo actief geweest op dit forum omdat ik geen computer ter beschikking had wat het uploaden van foto's via foto emmer met een telefoon haast onmogelijk maakt. Onlangs heb ik een laptop opgeknapt wat het bij houden van dit topic een stuk eenvoudiger maakt! :smoking:

Hierbij een leuk verslagje van mijn vorderingen die zowel optisch zijn als technisch.

Technisch:

-Thermostaat
-Waterpomp
-Kachelradiateur (was lek, hele dashboard mocht er uit om deze te kunnen vervangen)
-V-snaar
-Bougies
-Olie
-oliefilter
-stabilisatorstangrubbers incl dropllinks en beugels

Optisch: (het leuke werk!)

-Compleet M-technic onderstel met Eibach Pro-kit veren.
-2 knappe portieren in dezelfde kleur
-knappe motorkap
-Verwarmde ruitensproeiers
-324d nieren (zijn volledig open)
-Compleet VVFL 6 cilinder interieur welke ik van P.K heb overgenomen.

Hoe de wagen er nu bij staat:

Afbeelding

Afbeelding

Toen ik de zomerwielen weer monteerde merkte ik dat ik behoefte kreeg aan een sportiever en stugger onderstel. Ik ben begonnen met wat stuggere stabilisatorstangen, kort daarop een set M-Technic Bilstein dempers kunnen scoren wat in combinatie met Eibach veren (30/40 verlaring) geweldig rijdt! zowel qua looks als rij prestaties is de auto er flink op vooruit gegaan en ligt als een blok op de weg.

Mijn plannen voor de zomer

-oppervlakkig roest weg werken en behandelen.
-Powerflex draagarmrubbers voor aan de voorzijde
-Grote beurt (olie, kleppen stellen,luchtfilter, bougies etc)
-spanningsregelaar
-complete slotenset plaatsen (moet 2 verschillende sleutels gebruiken momenteel)
Laatst gewijzigd door MCboerenkool op 28 jun 2017, 13:52, 1 keer totaal gewijzigd.

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door MCboerenkool » 20 jun 2017, 22:11

Weer wat werk verricht aan de 323i

Om te beginnen heb ik de voorste draagarmen in de paarse Powerflex gezet.

Afbeelding

De oude rubbers waren nogal gaar en het leek mij wel eens leuk om PU bussen te proberen en het bevalt super!

Vervolgens een complete slotenset gescoord met slotvangers voor centrale vergrendeling

Afbeelding

En het CV krat weer van zolder gehaald met spullen die al een aantal jaar liggen te wachten op montage:

Afbeelding

Het oplettende oog kan zien dat dit setje komt uit een VVFL sedan (kabelbomen) en dat het slotensetje van een touring komt waardoor het kofferbakslot anders is,dus de slotcilinder overgezet naar een kofferbakslot met 3 standen die we hadden liggen.

Aangezien de kabels al in de auto lagen was het een kwestie van de deurkabelbomen vervangen, slotvangers vervangen,aansluiten en het werkt perfect! Toch wel heerlijk zo'n doodnormale optie van tegenwoordig voor wat toendertijd heel speciaal was :D

Verder nog de auto een grote beurt geven en dan moet hij wel klaar zijn voor vakantie! :)

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Re: De "MCboerenkool" 323i LPG 1983 Bronzitbeige 2-deurs.

Bericht door MCboerenkool » 28 jun 2017, 14:41

Het werd weer tijd voor een beurt!

Aangezien ik met de 323i op vakantie ga doe ik het gelijk maar goed en wil ik een paar zaken ook preventief vervangen, dus maar een verwenpakket samen gesteld:

[imghttp://i38.photobucket.com/albums/e146/Chris_de_Roos/_20170624_155034_zpsvc62uqrd.jpg][/img]

Wat bestaat uit:

-Castrol GTX 15w40 (echt een aanrader!)
-Oliefilter
-Luchtfilter
-Bougies
-Kleppendekselpakking
-Spanningsregelaar

Spanningsregelaar maar preventief vervangen. Schommelde nog wel eens in toeren als ik mijn verlichting aanzette..

Afbeelding

In het warme weer van vorige week merkte ik dat mijn koppeling een erg grote slag kreeg na een rondje scheuren wat te verwijten viel aan oude vloeistof..

Omdat die Hulpkoppelingscilinders wel eens stuk gaan, en mijn koppeling soms wat schokkerig op kwam gelijk maar een nieuwe gemonteerd.

Afbeelding

Leuk eenvoudig klusje wat makkelijk te doen valt! Ik had zelf deze methode gebruikt om de koppeling te ontluchten door middel van verse remvloeistof in het systeem te pompen:https: [url]//www.youtube.com/watch?v=wdf--suwqw0[/url]

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door MCboerenkool » 06 mei 2018, 15:24

Het is een tijdje geleden dat ik hier iets heb gepost dus bij deze :D

Na het vervangen van de koppelingscilinder ben ik in juni met de 323i een week op vakantie geweest naar Frankrijk wat hij prima heeft gedaan. Echter begon het koppelingspedaal wat te trillen wat resulteerde in een kapot druklager waar ik best ziek van was, ook hing er een gigantische benzine geur rond de auto toen ik hem vol had gegooid (reed toen nog op gas maar dat was een beetje erg duur daar).

Leuke vakantie foto

Afbeelding

Uiteindelijk was ik er in geslaagd om naar huis toe te rijden met een kapot druklager (vooral je koppelingspedaal niet aanraken!!!) en heb ik de 323i geschorst in de achtertuin gezet, en gelijk maar mijn vaders auto overgenomen die ik nu gebruik als daily, en waarmee ik de wintermaanden door ga karren!

Afbeelding

Dat betekende dus dat ik wat meer tjjd kon maken voor de BMW.

Aangezien dat ding al bijna 3 ton voor zijn kiezen had leek het mij geen stom idee om te gaan kijken naar een jongere versnellingsbak met wat minder km. Uiteindelijk kwam MeesterPieter aan met een 323i bak met weinig kilometers die ik van hem over kon nemen wat ik ook heb gedaan.

Daarna nog een ander druklager gekocht en maar aan de gang gegaan met dat ding want hij stond tenslotte al 2 maanden in mijn tuin,en ik wilde er nog mee naar Duitsland met de BMW E30 Club Nederland!

Afbeelding

Het ging best wel makkelijk en daarna reed de wagen weer als van ouds, echter begon de koppeling na een paar weken weer lichtjes te trillen waardoor ik eigenlijk wel zeker wist dat de drukgroep krom was.

Na de toertocht in Duitsland, die plaats vond in het weekend van 14, en 15 oktober heb ik de wagen nog een paar weken gereden tot de 1e week van november heb gereden waarna ik hem heb gestald na een grondige was,en poetsbeurt ter conservering.

Afbeelding

Nu wist ik eigenlijk wel zeker dat de bak er nog een keer van af zou moeten om de koppeling te vervangenm, tegelijk met de krukaskeering aan de bak zijde, en nog wat andere onderdelen.

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door MCboerenkool » 06 mei 2018, 15:36

tijdens de wintermaanden heb ik wat onderdelen bij mekaar kunnen sprokkelen zoals;

-koppelingsset
-krukaskeerring
-diverse rubbertjes en stangetjes
-Motor olie met filter

En nog wat andere meuk.

Afbeelding

Afbeelding

Toen het weer maart was heb ik de auto opgehaald met de bedoeling om gelijk e koppeling te vervangen met de keerring, olie beurtje, en uiteindelijk de gas installatie uit te gaan bouwen zodat de wagen een stuk voordeliger wordt in de maand.

Gelijk de wagen een douche gegeven om het stof van de stalling er af te spoelen

Afbeelding

en toen werd het tijd voor de koppeling!

Binnen een uurtje hadden we de bak er af, daarna was het een kwesie van de boel demonteren, en daarna weer op te bouwen met de nieuwe delen.

Na een dagje zat de wagen weer in elkaar, en reed deze weer heerlijk zonder trillende koppeling.

MCboerenkool
Forum Junior
Forum Junior

Bericht door MCboerenkool » 12 mar 2019, 11:34

Het is weer maart,weer tijd voor de E30 dus ook weer voor een update!

Over vorig jaar

In 2018 heb ik de gas installatie uit gebouwd, is er een stuk dorpel en schutbord gelast en is de auto voorzien van extra opties zoals; New old stock elektrische ramen, en een cruise control setje van Buis.

Ook heb ik de Eibach veren vervangen voor originele M-tech veren. Ook zijn de Hartge wielen verkocht, is het schakelmechaniek gereviseerd en zijn het tussenaslager en de hardyschijf vervangen.

2019.

In februari ben ik langs Michel geweest van het forum voor een knappere achterklep in Bronzit (zonder hagelschade en krassen) en heb ik gelijk een set 14 inch BBSjes mee naar huis genomen met naafkapjes.

Afbeelding

Ook bevielen de excentrische Strongflex rubbers mij niet zo goed (het kraakte, en bij de uitlaat verdraaide het rubber waardoor ik een hele vreemde sporing kreeg,daar moesten dus normale geperste rubbers in.

Dus nog even een bestelling de deur uit gedaan

Afbeelding

met waaronder:

-draagarmen van Meyle
-Excentrische M3 rubbers
-dynamo rubbers
-V-snaar
-spiegel glazen
-uitlaat las moffen

1 maart heb ik de 323i opgehaald uit de stalling en ben ik zaterdag 2 maart gelijk aan de slag gegaan op het werk met dit als resultaat :D

Op de stuurstangen na heb ik alles wel gehad van de voortrein, ook ligt er nog een E36 stuurhuis klaar welke ik wil gaan monteren als ik de carterpakking ga vervangen.

Afbeelding

Ook heb ik gelijk de 14'' BBS velgen gemonteerd welke zijn voorzien van 2 gloednieuwe Maxxis banden, en 2 goede 2e hands banden in de vvfl maat; 195/60/14 wat zeker niet verkeerd staan=t in combinatie met het M-tech onderstel, lekker OEM ook :D

Afbeelding

Binnenkort wil ik het E36 stuurhuis gaan monteren wat ik op mijn werk heb gescoord, ook gaat mijn aandacht dit jaar vooral uit naar het weg werken van een paar schoonheidsfoutjes en het laten taxeren van de auto.

Verder is het waar genot om weer in de E30 te kunnen rijden na 3 maanden stalling, verder ga ik dit jaar vooral mijn focus leggen op het weg

Plaats reactie