320i Baur 1984 B43076

Hier kun je al je spul kwijt wat je aan je E30 doet/hebt gedaan/gaat doen!
Plaats reactie
Andreas
Forum Veteran
Forum Veteran

320i Baur 1984 B43076

Bericht door Andreas » 02 mei 2017, 18:13

Omdat die project topics zo leuk zijn om te volgen en omdat het een leuke manier is om informatie te delen, heb ik bij deze mijn eigen een topic gemaakt.

Eerst een paar foto’s van vlak na de aankoop.

Afbeelding

Afbeelding

Mijn eerste werkje dat ik op mijn nieuwe aanwinst uitvoerde:
Het kabeltje om de stoel neer te klappen was gebroken. Dit heb ik eenvoudig gemaakt door het te vervangen door een stuk ijzerdraad. Neem wel ijzerdraad dat dik en sterk genoeg is.

Afbeelding

Er waren veel elektrische mankementen. Alles wat reglementair moet werken ging, maar meer niet.
- Voorste mislichten defect
- Mislichtglas rechts voor gebarsten
- Sensor koelvloeistof defect
- Interieurlichtje werkt niet
- Radio is aangesloten rechtstreeks op de batterij
- After-market alarm systeem (of wat er van overbleef)
- Koplampen zien er niet fris meer uit
- Service interval lichtjes defect
- Centrale vergrendeling defect
- …

Met volle moed begonnen met nieuw grootlichten en mislicht te monteren. Ik had ergens gelezen hoe je koplampen kan reinigen met schelpenzand. Ondertussen had ik al nieuwe gekocht maar het toch eens geprobeerd, en het resultaat is wel indrukwekkend!

Voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

Dan ook de koplamphouders ontroest en geschilderd.
Alles terug in elkaar gezet, ziet er goed uit.

Afbeelding

Ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om alle zwarte delen op te frissen.

Afbeelding

Voor:

Afbeelding

Na:

Afbeelding

Wat een beetje verf en schelpenzand allemaal niet kan doen!

Vervolgens het alarm systeem eruit gehaald. Tot mijn verbazing was die klus snel geklaard, gelukkig was het een goedkoop ding zonder startonderbreking op.

Daarna mijn aandacht gevestigd op de service interval. Ik had gehoopt om gewoon de batterijen te vervangen, maar bleek het circuitbord een beetje gesmolten was. Het was al een ‘Ersatzteil’.

Afbeelding

Na lang zoeken, toch een teller met werkend circuitbord gevonden. De versie met 9 led’s (type 1) zijn zeer moeilijk te vinden in werkende staat.

Afbeelding

Naar aanleiding van steeds een melding te krijgen op de check control dan maar een nieuw koelvloeistofsensor besteld. Achteraf bleek dat het een sensor was voor de later types (ander type aansluiting). Dit heb ik opgelost door de aansluitingen van de oude sensor te solderen op de nieuwe.

Dan het probleem met de radio opgelost. Die was gewoon rechtstreeks aangesloten (zonder zekering) op de batterij, terwijl de bedrading voor de radio er gewoon klaar ligt.

De wagen is van uit de fabriek voorzien van een centrale vergrendeling en ik wou deze uiteraard eens testen. Ik stak de sleutel in het deurslot van de chauffeurskant en probeerde de sleutel om te draaien. Maar dit ging dus niet. Mijn eerste reactie was, is dit wel de juiste sleutel? Ik heb dan eens geprobeerd aan de kant van de passagier, koffer en handschoenkastje en dat ging allemaal, maar de centrale vergrendeling werkte niet. Conclusie, het slot zit vast. Eerst het slot vol gespoten met WD40 maar dit hielp niet.
Bij de dealer dan maar een reparatieset gekocht voor het slot. Het is een beetje prutswerk maar met een beetje geduld en concentratie is het perfect te doen.
Een duitse handleiding zat erbij:

Afbeelding
Afbeelding

Het slot zat vol met aangekoekte vuiligheid. Volgens mij zat dit slot al enige tijd vast. Geen idee hoe de vorige eigenaar de deur op slot deed?!
Het slot gerepareerd en hoera, het werkt.

De centrale vergrendeling doet wel alles open maar niet alles dicht. Op ebay een lot motortjes en modules gekocht. Mijn gok stond op de module dus die heb ik het eerst vervangen. En ja hoor, module vervangen, probleem opgelost.

Afbeelding

Daarna was het tijd voor het interieurlichtje. Er zat niets niets van spanning op de + kabel en de zekering was in orde. Conclusie, ergens in de kabel zit een onderbreking. Dit betekende dat het interieur eruit moest en de kabelboom moest worden afgegaan op kabelbreuk.

Ik ben er dan maar mee begonnen met de stoelen eruit te halen, daarna het tapijt. En toen begon ik het warm te krijgen. De geluidsisolatie was druip nat. Heb er alles uit gegooid en het resultaat was een horrorbeeld. Over de gaten aan de ‘vierkantjes’ (aka krikpunten) langs de binnenkant waren er vloermatten gelegd om het water buiten te houden. Onder die vloermatten vond ik het resultaat van slecht uitgevoerd laswerk in het verleden. Over dit alles het de verkoper gewoon gezwegen hoor.
De enige oplossing was alles beginnen demonteren, uitsnijden, afschuren en laten lassen.

Before/after:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

'Gelukkig' leidde een kapotte uitlaat mij af van de berg laswerk dat er gedaan moest worden. Dus maar een (goedkope) nieuwe eindemper en middendemper gekocht. Bij het afnemen van de oude uitlaat bleken één van de downpipes ook slecht te zijn, dus die dan ook maar vervangen.

Afbeelding

Dan de achterbumper eens aangepakt. De chrome van de hoekstukken waren aangetast door roest, vraag me niet hoe dat mogelijk is). Gelukkig van de ‘gulle verkoper’ twee mooie hoekstukken bijgekregen.
De binnenkant heb ik opgeschuurd en gespoten met grijze hamerite. Bij de dealer nieuwe bouten, moeren en clips gekocht.

Afbeelding
Afbeelding

Nadat de lasweken gedaan waren ben ik terug begonnen met het interieur te monteren.

Twee nieuwe speakers geïnstalleerd.
Afbeelding

M-tech 1 stuurtje en pookje op de kop kunnen tikken.

Afbeelding

Gordelsteunen en stoelrails geschuurde en geschilderd.

Afbeelding

Schopplaat ook een laagje verf gegeven. Die ziet er weer als nieuw uit!

Afbeelding

Leuke originele zaklamp voor in het handschoenkastje gevonden. De batterijen zijn volgens mij wel kapot. Daar zal ik nog eens naar moeten kijken.

Afbeelding

De bevestigingen voor het targadak in de koffer waren ook erg versleten.

Afbeelding

Dan ook alle rubbers eens behandeld met siliconespray zodat ze weer soepel worden.

Afbeelding

Het lederen interieur eens behandeld. Je voelt onmiddellijk het verschil, zo glad!

[url=https://flic.kr/p/WvLUiP]Afbeelding

Deurpannelen weer monteren.

Afbeelding

Ook twee leuke baur onderdeeltjes gevonden.
Een afdekcover voor de achteruit.

Afbeelding

En iets heel zeldzaam, een hardtop! Gekocht van een Nederlands koppel die net hun baur hadden verkocht.

Afbeelding
Afbeelding

Ja deze is blauw en mijn dak is zwart, maar origineel was het dak van mijn baur blauw. Adh van het baur plaatje heb ik dit ontdekt. Ook op oude foto's van google maps bij de vorige eigenaar is dit te zien.

Afbeelding

Mijn doel is om het terug naar origineel te brengen, dus ben ik (passief) op zoek naar een blauw dak.

Het onderhoudsboekje is ingevuld tot 1999. De garage, waar de wagen nieuw geleverd werd en het grootste deel van de tijd onderhouden is geweest, wist mij toch nog een mooie lijst onderhoudshistoriek te bezorgen van 1994 tot 2000. Over de laatste jaren had ik dus geen informatie. Het werd dus tijd om eens een groot onderhoud uit te voeren. Dit moest allemaal gedaan worden:

- Distributieriem + spanrol + tandwielen nokkenas en oliepomp
- Bougies
- Stoomverdelerkap + rotor
- Olie verversen
- Luchtfilter
- Oliefilter
- Benzinefilter
- Kleppen stellen + pakking kleppendeksel vervangen
- Viscokoppeling + ventilator vervangen
- Afdichtingen tuimelaar assen vervangen
- Oliekeering + o-ring nokkenas vervangen
- Waterpomp + v-riem + themostaat + koelvloeistof verversen

Een hele waslijst dus :P

Toen de onderdelen toegekomen waren konden de werken beginnen.

Afbeelding

Eerst de voorkant van de motor strippen:

Afbeelding

Ik had gelezen dat de originele tandwielen van nokkenas en oliepomp nogal licht gemaakt waren en dat deze in extreme gevallen kunnen breken. Gelukkig heeft BMW hiervoor een upgrade voorzien. Bij de dealer nieuwe ‘sinter’ tandwielen gaan halen.

Oud vs nieuw:

Afbeelding
Afbeelding

Er was wat onduidelijkheid over welke onderdelen je allemaal hiervoor nodig hebt. Bij de bijhorende onderdelen zitten twee spacers en een ander bout, maar achteraf gezien was dit waarschijnlijk niet nodig. Volgens mij dienen de spacers ervoor om de bout wat meer te laten uitsteken zodat je er gemakkelijk een moersleutel kan op zetten met het distributiedeksel gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Er zat ook veel olie op het blok aan de kant van de distributie. Dit is een gekend probleem dat over de jaren heen de oliekeerring en o-ring van de nokkenas hard worden en gaan lekken. Dit is niet zo uitdagend zoals het klinkt en aangezien ik toch het tandwiel ging vervangen was dat niet veel extra werk.

Afbeelding

Afbeelding

Ook meteen een nieuwe waterpomp gemonteerd. Let wel goed op hoe je de pakking monteert.

Afbeelding

De eerste keer dat ik de waterpomp had gemonteerd lekte deze. Bleek dat ik ze omgekeerd had gemonteerd.

Uiteindelijk ziet het er zo uit:

Afbeelding

De aluminium distributiedeksels heb ik met staalwol een opgekuist. De poelie van de waterpomp likje verf gegeven.

Afbeelding

Nieuwe visco en ventilator erop:

[Afbeelding

Nieuwe thermostaat erin:

Afbeelding

Dan begonnen met de kleppen te stellen.

Afbeelding

Ook de afdichtingen van de tuimelaarassen vervangen:

Afbeelding

Daarna de pakking van het kleppendeksel vervangen en het boeltje terug in elkaar gestoken.

De eeste keer starten na het wisselen van de distributieriem is altijd stresserend maar gelukkig zat alles goed en startte de motor onmiddelijk.

Wel jammer dat je het meeste van al die glimmende nieuwe/gerestaureerde onderdelen niet ziet. :fap:

[urlAfbeeldingAfbeelding[/url]

Toch weer een stapje dichter bij naar een blauw dak.

Afbeelding

Ik heb er wel veel aan moeten schrobben om het proper te krijgen :P

Nu nog een mooie blauwe soft top en het stukje stof boven de vooruit.

Onlangs een probleempje gahd. Tijdens het rijden begon de motor te schokken en viel deze uit. Enkel met veel gas te geven kan je de motor starten, maar dan draait die niet mooi. Eerst lagen de vermoedens bij de benzinetoevoer. Ik heb toen het debiet van de benzinepomp opgemeten en dat was goed. Na de benzinedrukregelaar te vervangen nog steeds geen verbetering.
Na wat verder zoeken viel mijn ook plots om een beschadigde bougiekabel, namelijk diegene die van de bobine naar de verdeler loopt.

Afbeelding

Meteen een nieuwe bougiekabelset gekocht.

Afbeelding

Maar goed ook want blijkbaar zat nog steeds de originele kabelset in de wagen:

Afbeelding

De rotor was blijkbaar ook nooit vervangen geweest :bonk: .

Afbeelding

Dit weekend ook nieuwe vredesteins gemonteerd. De oude banden waren stokoud ('89) en versleten.

Afbeelding

De BMW logo's had ik al een tijdje geleden vervangen.

Afbeelding
BMW E30 320i Baur TC2 1984

Project: viewtopic.php?f=31&t=9766" onclick="window.open(this.href);return false;
Reactietopic: viewtopic.php?f=32&t=9767" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Andreas
Forum Veteran
Forum Veteran

Re: 320i Baur 1984 B43076

Bericht door Andreas » 18 jul 2017, 18:41

Weer een tijdje geleden sinds de laatste update, maar in de tussentijd toch wel wat werkjes uitgevoerd.

Op ebay een batterijtje gekocht voor de zaklamp en vast gesoldeerd.

Afbeelding
Afbeelding

Bij het monteren van een nieuwe v-riem, viel op dat de alternator niet meer helemaal in lijn lag met de motor, waardoor de riem ook piepte. Het was dus duidelijk dat de ophangrubbers aan vervanging toe waren.

Afbeelding

Nieuw vs oud:

Afbeelding

Over de voorbije maanden heb ik de onderdelen beginnen te verzamelen om de ophanging aan te pakken, met als doel deze volledig af te hebben tegen het einde van de zomer.
Het plan is om zo goed als alle rubbers te vervangen (achteras, draagarmen, stabilisatoren, toplagers, cardanlager,…) en een bilstein b12 set te monteren.

Afbeelding
Afbeelding

Om alles compleet te make ook een achterste stabilisator gekocht en een opfrisbeurt gegeven.

Afbeelding

Eerst de onderkant met de hogedrukreiniger afspuiten.

Afbeelding

Vervolgens begonnen met de achteras er onderuit te krijgen.
Het begon al goed toen twee van de vier torx vijzen van de achterassteun uitgerond waren en moesten uitgeboord worden.

Afbeelding

Zoals te verwachten viel de achteras er niet zomaar vanonder uit. Met wat geweld kwam deze uiteindelijk toch los.

Afbeelding

De schokdempers waren originele bmw dempers, laatst vervangen in ’96.
Daarbij stonden er ook verschillende veren op achteraan. Geen wonder dat dat ding voor geen meter de baan hield.
Links en rechts verschillend:

Afbeelding

Ook had ik opgemerkt dat er nog al veel camber op de achterste wielen stond. De versleten schokdempers en verschillende achterveren zullen hier ook in meegespeeld hebben, maar bij verdere inspectie bleek de steun van de veer van één van de achterste draagarmen weggerot te zijn.

Afbeelding

Daarom heb ik ook beslist om andere draagarmen te kopen en om te bouwen naar schijfremmen.

Afbeelding

Na de draagarmen op te gaan halen, maar onmiddellijk begonnen met ze te demonteren. De rubbers van de draagarmen heb ik er kunnen uitpersen in de bankvijs met deze techniek. Met een dopsleutel wordt de rubber in de moersleutel gedrukt. Eenvoudig, maar wel wat spierkracht vereist.

Afbeelding

De achterasrubbers verwijderen was de grootste moeilijkheid. Eerst heb ik zelf een tool gemaakt met wat ik ter beschikking had. Jammer genoeg braken mijn ijzeren rondellen steeds af en schoof de rubber niet op.

Afbeelding

Dan maar plan B: De rubbers vol spuiten met WD40 en uitbranden.

Afbeelding

Afbeelding

Cardanlager vervangen ging minder gemakkelijk dan verwacht, maar na wat geweld toch volledig los gekregen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens begonnen met de draagarmen te schuren.

Afbeelding
Afbeelding

Eerst 2 metalflux anti roest.

Afbeelding

En tenslotte 3 lagen zwarte hammerite. Het resultaat mag er zijn, ook al zie je het niet wanneer het allemaal onder de wagen staat.

AfbeeldingP1030910

To be continued…

Project: viewtopic.php?f=31&t=9766" onclick="window.open(this.href);return false;
Reactietopic: viewtopic.php?f=32&t=9767" onclick="window.open(this.href);return false;

Afbeelding

Andreas
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door Andreas » 27 aug 2017, 10:22

Sinds de laatse update is er weer veel gedaan aan de baur. Voornamelijk schuren, schuren, schuren en nog eens schuren :paniek:

Gelukkig was het meeste gewoon oppervlakte roest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De benzinetank en pomp ook losgemaakt. Ook daar niet echt verassingen tegengekomen.

Afbeelding

Afbeelding

Andreas
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door Andreas » 27 aug 2017, 10:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En dan ook de tankvulling losgemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Andreas
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door Andreas » 27 aug 2017, 10:25

Dan nog allerlei beugeltjes, plaatjes en dergelijke een opfrisbeurt gegeven.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Omdat ik even mijn buik vol had van al dat schuurwerk :kots: , dan maar wat verder gedaan aan de draagarmen.

Eerst de nieuwe rubbers erin geperst. De nieuwe rubbers gingen er vrij vlot in.
Voor dit klusje heb ik volgend gereedschap gebruikt:

- Dop van 30mm
- Draadeind met moeren
- Siliconespray
- Bubbelplastiek
- Siliconespray

Afbeelding

Het rubber pers je er dan zo in. Het bubbelplastiek is om de verf niet te veel te beschadigen.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens het handremmechanisme geïnstalleerd.

Op de bus van de handremkabels die in de draagarm schuift wat kopervet aangebracht.

Afbeelding

Als laatste dan de schijf gemonteerd.

Afbeelding

Afbeelding

Andreas
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door Andreas » 27 aug 2017, 10:27

Van mijn ouders heb ik onlangs een lasapparaat gekregen :hoera: . Voortaan kan ik laswerken aan de wagen dus zelf doen. Met lassen heb ik praktisch geen ervaring, dus eerst wat geoefend op een stuk oud ijzer.

Vooraleer ik kon lassen had ik eerst staalplaten nodig. Bij een ijzerwinkel dan een staalplaat gaan halen. Bleek dat er daar ook BMW fans waren, dus heb ik wat extra plaat meegekregen dat ze nog op overschot hadden :lol: .

Afbeelding

Dus dan maar begonnen met de roest uit te slijpen:

Afbeelding

Een dremel komt hiervoor goed van pas. In de gamma voor een schappelijk prijsje eentje gevonden. Met een gewone slijpschijf is dit niet te doen.

Afbeelding

Afbeelding

Uit de vlakke staalplaten een nieuw stukje nagemaakt.

Afbeelding

Met een bolle hamer de plaat wat uitgerond zodat deze mooi aansluit met de rest van tankslangbehuizing.

Afbeelding

Dan het stukje vastgelast.

Afbeelding

En de las vlakgeslepen.

Afbeelding

De las is ook mooi doorgebrand aan de achterkant.

Afbeelding

Tenslotte de grondlaag erover.

Afbeelding

Ik ben zeer tevreden van deze reparatie, zeker omdat het de eerste keer is gun1 .

Het is een leuke ervaring maar er kruipt echt veeeel tijd in :o . Geen wonder dat een lasser veel werkuren neertelt voor zulke werken. Er is ook enorm veel apparatuur voor nodig (lastoestel, gasfles, lasdraad, slijpschijf, dremel, staalplaat, schuurborstels, lashandschoenen + lasschort,…).

Momenteel staat de wagen er zo bij. Lekker onder het slijpstof :)

Afbeelding

Afbeelding

Andreas
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door Andreas » 19 sep 2017, 18:42

De zomervakantie is ten einde, waardoor de e30 weer wat minder tijd en aandacht zal krijgen. Hieronder nog update van de voorbije weken sinds de laatste update.

Verder alle oppervlakte roest aan de onderkant weggewerkt.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bij deze ophangbeugel was er een gaatje. Aangezien de rest van het metaal op die plaats al wat dun geworden was door corrosie heb ik wat meer weggesneden. Ook was er op die plaats een versteviging in het metaal gerold. Wegens het niet beschikken van het juiste toestel om dit opnieuw te doen, heb ik deze versteviging maar weggelaten. Tevens werk ik met een plaat van 1 mm dik. Deze is dus al minder buigzaam dan origineel (0.8 mm). Een versteviging is daardoor overbodig.

Afbeelding [/url]

Vervolgens aangekomen op een eigenaardige roestplek. De oorzaak van deze rotte plek is mij onduidelijk. Misschien vanuit de fabriek een slecht behandelde plaats?

Afbeelding

Hoe dan ook moest dit aangepakt worden.

Afbeelding

Afbeelding

De rest van de balk zag er zeer goed uit, ook langs de binnenkant.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Volgens mij werd er in de fabriek geen beschermlaag aangebracht tussen de contactoppervlakken van de binnenste en buitenste balk. Dus daar maar onmiddellijk verandering in gebracht.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gelukkig was dit net boven een carrosserieplug.

Afbeelding [/url]

De koker goed volgespoten.

Afbeelding [/url]

Later ga ik alle bereikbare balken vol spuiten met dinitrol of iets dergelijks.

Vervolgens aangekomen op een plaats waar de moed eventjes in de schoenen zakte. Een bekend scenario onder de e30 kenners. Ook mede door slechte reparaties in het verleden.

Afbeelding

Gelukkig levert BMW nog altijd gloednieuwe reparatiestukken hiervoor.

Afbeelding

De middendorpel moest zoals verwacht ook gelast worden.

Afbeelding

Afbeelding

Een stuk van de benzinepomphouder was nog bruikbaar. De bovenste houdertjes heb ik moeten namaken.

Afbeelding

Toch voor de zekerheid eerst de achterasrubber en steun getest vooraleer het stuk in te lassen.

Afbeelding [/url]

Afbeelding

De buitendorpel ook wat moeten bijwerken. Gezien de plamuurlaag is deze al eens ‘hersteld’ geweest.

Afbeelding

De steun van de krik staat er ook terug op, blijkbaar geen foto van gemaakt.

Nu kan ik terug met een gerust hart de benzinepomp monteren en een krik eronder zetten. :party:
Gelukkig was de rechterkant nog goed. Waarschijnlijk heeft de wagen ooit links ter hoogte van de wielkast een accidentje gehad.

Weer aangekomen aan een plaats die in het verleden aangepakt was. Wederom niet naar behoren gedaan. Men had gewoon een plaatje gelast over de roest. Dit houd het water wel buiten, maar dat roest gewoon lekker verder. :muur:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu we goed op dreef zijn gaan we gewoon verder….
Boven in de rechter wielkast had ik een klein gaatje ontdekt. Na wat peuteren met een schroevendraaier werd dit steeds groter.

Afbeelding

Ook viel dit eruit:

Afbeelding

Van de plaatsen die slecht hersteld waren was dit toch nummer 1. :riek:

Ik denk dat ik nu mag zeggen dat er verschrikkelijke amateurs aan het werk zijn geweest.

Na wat harde woorden toch maar verder gedaan. :cen:

Afbeelding

Afbeelding

Het beugeltje van het expansietankje en spatschild was ook maar in triestige toestand. Met wat plaatbewerkingsskills is het zo gefikst.

Afbeelding

Even passen.

Afbeelding

Afbeelding

Nog een klein gaatje gedicht.

Afbeelding

Afbeelding

Dit was het laatste stukje dat moest gelast worden aan de achterkant van de wagen.

Dan was het aan het achter subframe om geschuurd en geschilderd te worden.

Afbeelding

Onderschat dit niet. Er kruipt veel tijd in en het is echt oersaai. Gelukkig heeft mijn behulpzame broer (uit medelijden) een handje geholpen.

Afbeelding

Afbeelding

Om de gedachten even te verzetten wat onderdelen een welverdiende poetsbeurt gegeven.

Afbeelding

De rubberen veerzittingen heb ik behandeld met silicone spray om de soepelheid wat terug te brengen.

Afbeelding

Deze rubber heeft helaas zijn beste tijd al gehad.

Afbeelding

Het tweede houdertje van het spatschild voor het expansietankje was ook niet helemaal fris meer. De goesting om het te schuren was over. Nieuw zijn ze nog beschikbaar, maar ik had toevallig nog een stukje plaat liggen dat exact de juiste afmeting had. Wat hameren en boren et voilà:
Afbeelding

Afbeelding

Dan was het de beurt aan de benzinetank.

Afbeelding

Afbeelding

De bussen rode menie en hammerite vliegen er aan een snel tempo door :shock: .

Vanaf nu zal het dus terug wat kalmer aan gaan.

Afbeelding

Andreas
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door Andreas » 24 jun 2018, 18:32

Mijn project topic staat ondertussen weer een tijdje stil, maar dat wil niet zeggen dat ik zelf ook heb stilgezeten.
The work continues… :hoera:
De benzine tank is ondertussen afgewerkt met 4 lagen hammerite

Afbeelding

Alsook de achterassteuntjes:

Afbeelding
Afbeelding

Op een natte herfstdag de nieuwe rubbers gemonteerd in het vers gespoten subframe

Afbeelding

Verder nog wat goodies ontvangen
Afbeelding

De beschermplaat voor de tankvulslang heb ik dan ook maar onmiddellijk een paar extra laagjes verf gegeven, just to be sure.
Daarna het diff ontroest en gespoten en nieuwe rubber gemonteerd. De methode op de foto werkte helaas niet, de profielen bogen gewoon onder de spanning. Met een bankvijs ging de rubber er wel in.

Afbeelding

Het differentieeldeksel ga ik later nog opfrissen.

Eén van mijn steekassen was versleten. Aan hogere snelheden was een gebonk te horen en toen ik de homokinetische koppelingen eens nader had onderzocht voelde ik dat het wat stroef ging.
Al snel een heel nette gebruikte as gevonden.
Afbeelding

Daarna de jacht op de roest verder gezet. Een bekend plekje onder het dash aan de kant van de bestuurder. Dit zal ook de oorzaak geweest zijn van de rotte vloer.

Afbeelding

Het is echt een moeilijk plaats. Je kan er amper aan en er liggen een hoop draden in de weg. Ook had ik geen zin om het dashboard en kabelboom er uit te halen. De pedalen heb ik wel moeten losmaken . Met de slijpschijf en dremel kon ik er niet bij. Gelukkig hadden we op zolder nog zoiets liggen:

Afbeelding

Daarmee kon ik alle rottigheid wegsnijden.
Op gebied van carrosserie heb je echt veel tools nodig is me nu duidelijk geworden.
Met de lastoorts geraakte ik er gelukkig wel aan.

Afbeelding

Ik dacht slim te zijn door een gaatje te voorzien om er nadien holle ruimte wax in te spuiten. Eenmaal ingelast zag ik dat je er eigenlijk ook gemakkelijk aankan na het verwijderen van de voorschermen.
Achja plugje erin gestoken en afgekit :roll: .

Afbeelding

Een volgende bekende plek is de batterijbak. Verwonderlijk was hier enkel wat oppervlakteroest.

Afbeelding

Achter het hitteschild van de uitlaat schuilde dit. Toch opmerkelijk dat de roest steeds begint aan die draadtapjes.

Afbeelding
Afbeelding

Vervolgens de gaspedaalhouder aangepakt. Bij BMW zijn ze niet nieuw verkrijgbaar. Na een avondje zoeken kwam ik een reproductie houdertje tegen op ebay. Het voordeel is dat deze gemaakt is uit roestvast staal.

Afbeelding

Bij het inlassen van de gaspedaalsteun viel mij plots iets op. De vloer vooraan had ik twee jaar geleden laten herstellen. Toen ik deze herstelling eens nader bekeek zag ik dat dat er gewoon een plaat over de roest was geplaatst…. :cen: Meteen ook de andere kant bekeken en gelukkig was daar wel alles netjes uitgesneden en ingelast. Na het bekomen van deze tegenslag dan maar met volle moed begonnen met dit prutswerk op te lossen. Zo zag het eruit na het verwijderen van de over gelaste plaat:
Afbeelding

Dat krijg je dus als je lasser geen eergevoel heeft over zijn werk. :galg:

Afbeelding

Eerst de hoek terug opgebouwd en binnenin de chassisbalk een beschermlaag aangebracht.

Afbeelding

En zo is het gat weer gedicht..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de rest van de dorpel.

Afbeelding

Wat verder was de binnendorpel ook slecht.

Afbeelding
Afbeelding

De stoelsteunen waren doorgerot. Gelukkig had flash van het forum nog een sloopwagen staan waar ik goede stoelsteunen kon uitslijpen.

Afbeelding

Vervolgens ingelast en holle ruimte behandeld.

Afbeelding

Eigenhandig een binnendorpeltje gefabriceerd met afwatering. Die lessen plaatbewerking komen zeker goed van pas.

Afbeelding

Afbeelding

Dan van de gelegenheid gebruik gemaakt op de dorpel binnenin te behandelen. Het stukje middendorpel heb ik ook gelast maar helaas geen foto van gemaakt.

Afbeelding

Bij vanwezel had ik een volledige buitendorpel gekocht. Voor hetgeen zoiets kost kan je het gewoon zelf niet maken.

Afbeelding
Afbeelding

De kriksteun staat er ook weer op. Nu moet de dorpel nog enkel een beetje afgewerkt worden dan is de linker kant weer tiptop. :A

Afbeelding

De binnenkant ziet er ook weer netjes uit

Afbeelding
Afbeelding

De veerpoten zijn ondertussen ook onder handen genomen. Voor het verwijderen van de oude schokdempers heb ik eerst deze opstelling geprobeerd. Door een aantal lasjes te leggen op de moer van de schokdempers zet de moer uit door de hitte waardoor deze gemakkelijker los komt.

Afbeelding

Eén van de schokdempers kreeg ik met deze methode niet los. Daar bleek een grote tang de oplossing te zijn.

Afbeelding

Er kwamen links en rechts twee verschillende schokdempers uit wat al een no go is. Aangezien ze toch dood versleten zijn gaan ze rechtstreekst de vuilbak in.

Afbeelding

De verse Bilstein’s liggen al klaar samen met de versgespoten veerpoten, nieuwe toplagers en eibach veren. :kwijl:

Afbeelding

Meteen ook de knoop doorgehakt en nieuwe hitteschilden gekocht.

Afbeelding

Afbeelding

Andreas
Forum Veteran
Forum Veteran

Bericht door Andreas » 02 okt 2018, 18:41

De herfst is begonnen, dus tijd voor een update van de voorbije zomer!
Eerst was de linker dorpel aan de beurt.

Afbeelding

Ook hier was de stoelbevestiging niet meer te redden…

Afbeelding

Afbeelding

… ander en beter dus.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ook hier de binnenkant van de dorpel in een paar laagjes underbody spray gegeven.

Afbeelding

Buitendorpel erover en klaar!

Afbeelding

Afbeelding

“Ja goed de binnenkant van de dorpel is nu wel gespoten, maar op de plaats van de lasnaad is er toch geen bescherming?” , hoor ik sommigen al denken. Klopt helemaal. Gelukkig zijn ze bij BMW zo vriendelijk geweest om gaten te maken in de binnendorpel. Met mijn geliefkoosde metaflux spray heb ik a.d.h.v. deze gaten de lasnaad volledig kunnen behandelen. Daarna ben ik er nog eens overgegaan met underbody spray, gewoon om zeker te zijn. :wink:

Afbeelding

Achter de isolatie van het schutbord schuilde er nog dit:

Afbeelding

Afbeelding

Dan was het tijd om de pot stijkkit boven te halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk de finale laag!

Afbeelding

Afbeelding

Meteen ook elke holte die ik kon vinden rijkelijk gevuld met holleruimte wax. Tot nu toe al 3 bussen wax erdoor gejaagd. :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De benzinetank voorzien van nieuwe benzineleidingen van Gates, klaar om gemonteerd te worden.

Afbeelding

Een tijdje geleden had ik een volledige set koperen remleiding van Schmiedmann gekocht. Ik moet zeggen dat ik hier zeer tevreden van ben. Qua prijs echt niet duur. Ik had eerst gemengde gevoelens over het zelf plooien van de leidingen. Uiteindelijk bleek dit super eenvoudig te plooien met de hand. Geen special tools nodig. De oude remleiding heb ik gebruikt als mal:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De vulslang was ook klaar voor montage.

Afbeelding

Bij het demonteren van de benzinepomp waren de meeste van de rubberen houders gescheurd.

Voor de geïnteresseerden:

Links origineel BMW nr 61211243530 => €12.86/ stuk :huh: ( 3 stuks nodig)
Rechts Topran nr 102 744 => €0.53/ stuk op daparto.de

De afmetingen van het rubber zijn identiek.

Afbeelding

De benzinetank en pomp zitten er ondertussen ook weer in. Even een before/ after van hoe het er een jaar geleden uit zag:

Before :paniek: :

Afbeelding

After :cool: :

Afbeelding

Het heeft serieus veel tijd en moeite gekost, maar het resultaat maakt dit dubbel en dik goed.

Met de tank en pomp gemonteerd kon ik eindelijk weer de motor starten. Het oersterke m20 blokje had blijkbaar geen last van al een jaar stil te staan en sprong zonder enig probleem vurig terug in leven. :emo:

Deze was ook aan vervanging toe:

Afbeelding

Afbeelding

Op één van de kogelgewrichten van de rechtse voorste draagarm zat een kleine speling. Een nieuw kogelgewricht kost maar een fractie van een nieuwe draagarm. Maar hoe krijg je dat ding er uit?

Dit heb je nodig:

- Bankschroef
- Acetyleen brander
- Grote (zware) hamer

Werkwijze (helaas geen foto’s van):

1) Draagarm opspannen in bankschroef.
2) Verwarm de draagarm rond het kogelgewricht (roodgloeiend).
3) Gewicht eruit slaan met hamer => KLAAR!

Ik had dit eerst geprobeerd met een hydraulische pers, maar gezien de vorm van de draagarm kon deze niet voldoende ondersteund worden om het gewricht eruit te persen.

Het nieuwe kogelgewricht heb ik er op dezelfde manier terug in gekregen, maar dan zonder het te moeten verwarmen. Daar heb ik wel een foto van:

Afbeelding

Natuurlijk kon ik het niet laten om de beide draagarmen een laagje verf te geven.

Afbeelding

Stabi achter ook reeds gemonteerd.

Afbeelding

Dan de voorste Bilsteins gemonteerd. Volgens de instructies moet de bevestigingsmoer aangespannen worden met een koppel van 130 Nm . Hier bestaat een special tool voor maar deze wordt niet meegeleverd met de schokdempers :riek: . Dan moet je het maar doen met de middelen die je ter beschikking hebt.

Afbeelding

Toptip: deze dingetjes niet vergeten bij de montage van je nieuwe toplagers.

Afbeelding

Afbeelding

Hopelijk staat de baur binnenkort weer op zijn eigen poten. Het cabrioweer is ondertussen jammer genoeg wel al gedaan , maar dat zal de pret van de eerste ritjes binnenkort niet bederven :auto .

Afbeelding

Peter81
Forum Noob
Forum Noob

Bericht door Peter81 » 26 okt 2018, 09:52

Wat een project. Gaaf om te lezen!

Plaats reactie