[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 488: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 384: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 112: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4762: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4764: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4765: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4766: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3897)
E30forum.nl • Bekijk onderwerp - P.K. Type 1 project

E30forum.nl

Het forum voor de e30 liefhebber!
Het is momenteel 15 Nov 2018, 19:42

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 02 Jan 2017, 21:55 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Vorige week bezig geweest met de achterlichten.

Het vermoeden dat de pakkingen van de achterlichten wel eens aan vervanging toe zouden zijn klopte. Ze hielden meer vocht vast dan dat ze tegenhielden.

Dit was ook een mooie gelegenheid om even de achterlichten wat op te knappen. Er zat namelijk vuil in wat goed te zien was bij het achteruitrijlicht. Dus heb de pakkingen verwijderd en de lichten met een sopje even schoongespoeld net zo lang totdat de meeste zooi weg was. Daarna alles lekker laten drogen en vervolgens de buitenkant van de lichten met wat commandant 5 gepoetst en als laatste er met wat wax overheen.

Voor:

Na:

Bij het monteren van de nieuwe pakkingen viel het mij op dat er verschil zat tussen de achterlichten wat betreft de pakking. Er miste bij het rechterachterlicht aan de achterkant 2 gaten waarmee een gedeelte van de pakking vast zit die wel op het linkerachterlicht zit. Dus heb het nummer even opgezocht: 1368830, blijkt een achterlicht te zijn dat van Aug '82 - Jul '84 (aldus bmwfans.info) gemaakt is en dus op details afwijkt van het andere achterlicht. Vond dat wel maf.

Zo wijken de houders van de lampjes ook af bij mij:

Gelukkig werkt het wel allemaal dus maakt het niet zoveel uit.

Eindresultaat:

Sinds een week doet mijn benzinelampje het niet meer. Heb daarom de tellerbak eruit gehad om het lampje te controleren. Die werkt gewoon als je er spanning op zet en de koperbaantjes die er naar toe gaan vertonen ook geen fouten. Heb nog de stekker bij de vlotter onder de achterbank los gehaald maar toen ging het lampje ook niet branden.

Laatst bijgewerkt door P.K. op 22 Sep 2017, 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 12 Mei 2017, 22:49 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Tijd voor een update:

Maar eerst een mooi plaatje:

Na de vorige update heb ik een tijd lang vrijwel niks gedaan aan de E30, omdat de auto op dat moment niet meewerkte en ik er dus ff geen zin in had.
Ook speelde mee dat ik in januari samen met m'n broer een E34 heb gekocht, die ik als daily kon gebruiken en samen voor een carbagerun o.i.d.
Uiteraard was die auto ook niet perfect (motorprobleempje) en moest dat gefixt worden. Dat is gelukt dus is er weer tijd voor de E30.

Net gepoetst :shiny: Heerlijke auto trouwens.

Van het winter heb ik na het slechte resultaat van de compressietest er maar een of ander 5in1 oliestabilisator bij ingegooid en sindsdien loopt het blok prima. Zelf nog een compressietest gedaan en daar was niks mis mee, vrijwel alle 4 rond de 10 bar. Omdat ik het niet geloofde heb ik de test wel 3 keer gedaan om zeker te zijn. Dus dat probleem is eventjes mooi opgelost, waarschijnlijk niet permanent maar dat komt nog wel een keer.

Sindsdien heb ik vooral genoten van de e30 als het weer mee zat en eigenlijk weinig gedaan.

Uit verveling nog de oliesproeileiding schoongemaakt, weet nu ook dat die los kan zonder kopbouten te demonteren dankzij wat hulp.

In een opwelling ook nog vvfl mistlamphouders gekocht. Moeten alleen nog de lenzen in.

Eigenlijk alleen kleine/onzin dingen totdat ik mij begon te ergeren aan de wiebelkont van de e30 op de snelweg. De auto voelt op de snelweg en in een snelle bocht niet stabiel aan.
Van het winter piepte er al een draagarmrubber dus ik wist dat die aan vervanging toe waren. Tijd voor wat groot onderhoud.

Dus vorig weekend de auto op bokjes geparkeerd en begonnen met het demonteren van de draagarmen achter.

Mijn e30 kennende gaat dat niet gemakkelijk en moet er altijd wel iets tegenwerken. Ik kreeg namelijk een bout van de draagarm niet los. Draaide mee met het rubber en na 2 dagen proberen dat ding los te krijgen maar besloten om het hele subframe eronder vandaan te halen.
Aan de andere kant wou de koppeling van de remleiding ook niet los zonder gebruik te maken van 2 griptangen, dus het heeft even geduurd, maar sinds gister is de boel los.

Ik heb al strongflex rubbers binnen voor de draagarmen en diff ophanging. Nu moet ik ook nog rubbers hebben voor het subframe. Huidige zijn waarschijnlijk nog wel goed maar nu ik er toch bij kan..

Eigenlijk moet het differentieel ook nieuwe pakkingen hebben maar daarbij vraag ik me nog af of ik dat zelf kan, vanwege de oliekeerringen enzo.

Oh, en voor m'n verjaardag heb ik nog een nieuwe pookhoes+ pook gekregen, dus dat ziet er stukken beter uit.
De versnellingspook wiebelt als een malle in de versnelling, dus wil, nu de auto toch op bokjes staat, de rubbers van het schakelmechanisme ook vervangen.

Tot zover de update :mrgreen:

Laatst bijgewerkt door P.K. op 22 Sep 2017, 22:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 06 Jun 2017, 21:11 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Update time!

Na de complete achteras eronder uit te hebben heb ik de draagarmen gedemonteerd. De linker draagarm wilde nog steeds niet los, niet onder de auto en ook niet toen ik wel de ruimte had.
Een bout was helemaal vast gaan zitten, leek wel vast gelast, dus uiteindelijk is de bout doorgeslepen en vervangen.

Oude subframe rubber:

Heb alles van het subframe gehaald en lekker ingesmeerd met een laag hammerite. Lijkt meteen stukken beter.

Hetzelfde gedaan met de draagarmen.

Aan een kant heb ik bij demontage van de aandrijfas een hoes beschadigd dus heb een vervangende as gehaald zodat ik verder kon. Ben van plan om een nieuwe hoes te bestellen en die te plaatsen op de aandrijfas die ik nu dus niet gebruik, en dan later om te wisselen.
Ook heb ik nog een nieuwe remleiding geplaatst van koper, aangezien de aansluiting van de oude helemaal stuk was.

Het was ook wel duidelijk dat het diff olie lekte.

Dus heb ook nieuwe oliekeerringen, en ander klein pakking materiaal gehaald bij de dealer. Ze hebben daar een pakking set alleen bleek die niet te passen bij mijn diff. Dat stompje van je aandrijfas op het diff is er namelijk in 2 maten. 44 en 35 mm. Heb dus het spul los moeten bestellen.

Nieuwe oliekeerring

Mooi stukje techniek

Ook het diff mooi zwart gemaakt nadat ik de pakkingen had vervangen.

Nieuwe powerflex spul voor de achteras, samen met nieuwe subframe steunen (of hoe ze ook heten). Oude waren verrot.
De stabilinkjes bleken de verkeerde te zijn, gat voor de stang was niet groot genoeg. Daar moet ik nog andere voor halen.

Op zich is het powerflex spul makkelijk te monteren maar alles komt onder het vet te zitten waarmee je die dingen moet insmeren. Volgens mij was het gewoon koperpasta met een ander kleurtje. Kreeg bij het diffrubber dat metalen busje er wat lastig in, dus heb daarvoor maar de bevestigingsbout gepakt om het ding erin te drukken.

Diff weer in elkaar met het nieuwe ophangrubber

Rest van de achteras ook weer compleet.

Afgelopen zaterdag met hulp van m'n pa het spul er weer onder gezet. Was nog een hoop gedoe met zo'n zwaar ding, maar uiteindelijk is het toch weer gelukt met een hoop gevloek.

Toen moest alles nog goed vast, de veren er tussen, uitlaat eronder en de remmen ontlucht. Dat laatste ging goed totdat we aan de linker zijde bijna klaar waren en ik te hard het ontluchtingsnippeltje vast draaide en die brak :boos:

M'n vader heeft nog geprobeerd het resterende stuk uit de remcilinder te halen maar dat is niet gelukt. Dus vandaag een nieuwe remcilinder en ook meteen een nieuw stuk leiding gehaald. Helaas wilde dat gisteren niet vanwege pinksteren..

Dus vanmiddag nog de boel vervangen, ontlucht (tenminste dat dacht ik) en vanavond eindelijk een stukje kunnen rijden.

Lees: stukJE. Ben niet verder gekomen dan het eind van de straat omdat ik heel weinig remdruk had en ik iets hoorde aanlopen. Klonk alsof er een wiel los zat maar dat is niet zo, heb ik nog gecontroleerd.

Waarschijnlijk heb ik de rechterkant ''te snel'' ontlucht en was nog niet alles eruit. Dat lawaai weet ik nog niet waar dat van komt. Gelukkig deed het motortje het prima en werd ik van het geluid daarvan wel een stukje blijer.

Laatst bijgewerkt door P.K. op 22 Sep 2017, 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 12 Jun 2017, 22:12 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Kleine update om te laten weten dat de problemen die ik had nu opgelost zijn.

Het lawaai bleek te liggen aan de rem linksachter die niet helemaal lekker in elkaar zat. Was een clipje verschoven en het automatische stel mechanisme werkte even niet goed meer. Na dat hersteld te hebben was het weer prima.

De reden dat m'n remmen het niet deden bleek te liggen aan een kapotte hoofdremcilinder. Te ver het rempedaal ingedrukt bij het ontluchten. Dat kunnen die oude hoofdremcilinders niet hebben en dit keer ging het bij mij dus ook kapot. Via via hoorde ik dat dat komt omdat de remolie niet vaak genoeg vervangen is, waardoor er vocht bij de remolie komt en er roest onstaat in de remcilinder. Als je dan de cilinder te ver laat bewegen beschadigd de boel en werkt het niet meer. Weer wat geleerd :D

Dit was de oude:

Gisteren een 2dehands exemplaar gehaald, geplaatst en de boel goed ontlucht.

Grappig is dat deze hoofdremcilinder ook van een M10 kwam maar wel een ander vloeistofreservoir heeft.

En toen kon het testen van de nieuwe achterasrubbers beginnen.

Voelde eigenlijk meteen al verschil. Auto reageert beter op stuurinput. Anders moest ik 'm voor een bocht een beetje zetten en dan kwam de rest wel mee, nu voelt dat allemaal een stuk strakker. De trilling die ik had in de stoel is ook zo goed als weg.

En het gene waar ik het meest blij mee ben is dat de auto nu rustig in een lijn blijft rijden op de snelweg. Anders moest ik constant corrigeren en nu kan ik zonder moeite op de snelweg rijden.

Erg fijn om weer van de e30 te kunnen genieten.

Laatst bijgewerkt door P.K. op 22 Sep 2017, 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 19 Aug 2017, 20:30 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Hoog tijd voor een update:

Vorige week maandag ben ik langs geweest bij een lasser om te laten kijken naar de roest aan de binnenkant van de dorpels. Ik wist dat dit moest, dus ik dacht dat moet van het zomer gewoon weer goed zijn. De prijs en service bevielen mij wel, dus de auto gaat begin september naar de lasser. Ben ik erg blij mee, niet met de roest, maar dat het opgelost gaat worden. Ik hou nog wel wat plekken over, maar dat is vooral optisch wat ik zelf misschien kan bijwerken, en anders komt dat later wel, ga er van het winter niet mee rijden.

Toen de auto op de brug stond daar viel me op dat de aandrijfashoes lekte bij het wiel. Dat was de as die ik eerder had vervangen...

Ik had de originele aandrijfas nog liggen waarvan de hoes bij het diff stuk was. Dus besloten die te repareren en om te wisselen.
Had dit nog nooit eerder gedaan, maar het viel mee en was ook wel interessant om te zien hoe het in elkaar zit.

Homokineet schoongemaakt van al het oude vet:

En de nieuwe hoes geplaatst met nieuw vet er in:

b

En klaar probleem opgelost:

Ondertussen ook nog bezig geweest met m'n vervangende bestuurdersdeur. Ontdaan van alle roestplekjes en wat bijgewerkt. Moet alleen nog in kleur.

Tijdens de reparaties kon ik lekker rond rijden in m'n nieuwe daily driver. De E34 is naar m'n broer en ik rijd nu in een compactje.

Na de reparatie van de aandrijfas heb ik de auto laten APK keuren. Hij kwam er niet doorheen vanwege die roest die ik laat aanpakken (wat ik al had verwacht), en vanwege 2 kleine dingetjes; klein stukje remleiding wat vervangen moet worden en afstelling van m'n rechter koplamp.

Voor het lassen van de binnendorpels zit achteraan de benzinetank in de weg, dus die moet gedemonteerd worden. Dit bood mij mooi de gelegenheid om gelijk m'n hardyschijf, tussenaslager en schakelbusjes te vervangen. En aangezien ik ook benzine ruik in de auto vanaf 25l ga ik ook nog de tank controleren en waarschijnlijk wat slangen vervangen.

Dus ik ben gisteren begonnen met de auto op bokjes te zetten en de uitlaat en hitteschilden te demonteren. Vandaag ben ik verder gegaan en is het mij gelukt om de cardanas te demonteren.

Daarbij viel mij op dat de hardyschijf scheuren had:

En ook dat het tussenaslager lawaai maakte. Heb al sinds ik de auto heb lawaai ergens in de aandrijflijn, en nu heb ik bevestiging dat het dus ligt aan het tussenaslager.

Morgen ga ik een poging doen om de tank te demonteren, daarna gaan de sideskirts eraf, die moeten namelijk ook opnieuw gespoten worden en zitten voor de lasser in de weg.
Nog genoeg te doen :D

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 20 Aug 2017, 21:34 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Vandaag de tank gedemonteerd. Had alle bouten van te voren ingespoten met WD40, dus het kwam zo los.
De meeste slangen zagen er goed uit en de tank zelf ook wel.

Behalve de slang die naar het tankje in de wielkast gaat. Die is rot. Daarvan is het kapje in de wielkast ook al half weg. Ik denk dus dat daar de benzinelucht vandaan komt.

Op een kleine schaafplek na ziet de tank er nog goed uit. Nog geen lekkage plekken kunnen ontdekken. Dus heb daar wel vertrouwen in.

Dit stuk bodem ziet er ook nog goed uit, geen verborgen ellende dus.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 24 Aug 2017, 19:40 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Volgende stap van het voorbereiden voor de lasser was het interieur eruit halen.
Had hier eigenlijk weinig zin in omdat je nooit weet wat voor extra roest ellende je tegen kan komen.

Gelukkig valt het mee.

Het gat wat aan de binnenkant van de dorpel zit, zit nu ook aan de buitenkant..

De pedaalhouder is ook niet meer wat het geweest is. Kan er niet met een schroeverdraaier doorheen, dus misschien is het erger dan het lijkt. Zijn hier trouwens nog nieuwe van te krijgen?

Het bekende hoekje linksvoor.

Stukje bodem

Rot stukje dorpel aan de binnenkant van de auto.

Bij het matje achter de bijrijdersstoel

Ik ga alles nog bij langs met een staalborstel, maar tot nu toe valt het mij nog mee.

Moet ook nog kijken hoe het er aan toe is in de kofferbak, nu ik er toch mee bezig ben..

Wordt dus iets meer laswerk dan alleen de binnendorpels maar dat viel ook wel te verwachten. 'T kon erger...

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 25 Aug 2017, 21:34 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 05 Sep 2017, 20:18 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Afgelopen zaterdag de auto in stijl naar de lasser gebracht :A
Mis 'm nu al.

Nu is het afwachten..

Hoorde later dat vrijwel de hele buurt gezien heeft dat 'ie werd afgevoerd :lol:

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 04 Okt 2017, 21:58 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Vandaag ben ik gaan kijken naar m'n autootje.

Stond er een beetje zielig bij, maar hij is er alleen maar beter op geworden gelukkig.

Al het laswerk is gedaan en de auto is nu weer waterdicht zeg maar, zonder gaten. Zijn nog wel wat oppervlakkige roestplekken maar dat kan ik zelf behandelen.

Volgens de lasser zat er meer werk aan dan gedacht... Maar goed dat zeggen ze altijd.

Dorpel is ook weer hard, heb het zelf niet kunnen zien van onderen maar geloof wel dat dat goed zit. Kon aan de buitenkant wel zien dat het hersteld was.

Wat foto's van wat plekjes die gelast zijn:

Het voorheen erg rotte kofferbakhoekje:

Ook in de voetenruimte wat plekjes hersteld. Roestplek van de pedaalsteun werk ik zelf bij, is nog hard.

Herinnerde me later dat ik ook nog een roestplek had achter het spatbord, dus dat heeft hij ook gedaan.

Mis nog een paar plekjes te noemen. Sommige dingen had ik 'zelf' misschien wat anders gedaan maar hij is weer hard en gaten vrij. Het meeste zie je ook niet meer terug onder de vloerbedekking enzo.

Heb de tank ook nog in de hammerite gezet. Zat bovenaan wat opppervlakte roest en zo in het zijdeglans zwart lijkt het ook beter vind ik.

Bedoeling is om de E30 zaterdag te gaan halen. Moet nog wel een auto regelen daarvoor want m'n broer heeft vandaag ook z'n 528i verkocht en de 518 E34 trekt dat niet. Lekker handig :lol:
Even vragen of ik de land rover van de buurman mag lenen :mrgreen:

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 05 Nov 2017, 18:54 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Weer hoog tijd voor een update.

7 oktober de auto opgehaald samen met de buurman en z'n Land rover :koning:

Eerste stap van het terug bouwen was de tank er weer onder. Dit ging in m'n eentje gewoon niet kwam ik pas laat achter. Dus samen met m'n pa de tank eronder gedrukt, af en toe laten rusten op bokjes en met wat gemopper dat ding er toch onder gekregen.

Bij de bouwmarkt nieuwe slangenklemmen gehaald en alles aangesloten toen de vulhals er ook weer onder kon. Dus ik haal die vulhals uit het schuurtje en controleer dat ding even met een schroevendraaier op roest...

Dit gat zat dus gewoon dicht geplamuurd..

Nu had ik ooit eens een op reserve, maar ja die heb ik niet meer natuurlijk..

Dus heb maar een goede 2dehands exemplaar gehaald.

Alle roestplekjes verwijderd en heb 'm later in de tektyl enzo gezet ter bescherming.

O en in die tijd kwam er ook nog een pakketje binnen:

Een setje eibach veren. Zelfde veren als van de B12 set maar dan dus zonder schokdempers. Aangezien je kunt verlagen tot 40mm met de originele schokdempers maar eerst alleen de veren besteld voor de looks.

Na het monteren van de vulhals was het schakelsysteem aan de beurt. Had hiervoor al sinds mei een setje voor liggen en voordat de cardanas er weer onder kwam moest dit even.
Helaas hadden ze bij Schmiedmann niet het juiste busje meegeleverd (die je zo op de foto ziet) maar een voor na 09/85. Dit staat ook verkeerd op hun site. Dus heb ze omgewisseld. Helaas was de juiste versie 15 euro duurder dan die ik had ontvangen dus dat kwam er ook overheen..

Zat een mm extra ruimte op de oude.

De hele unit weer in elkaar, klaar voor montage.

Alleen ging dat erg lastig.

Als je het schakelsysteem terug wilt plaatsen gaat dat het beste als je eerst dat ene busje doet, en vervolgens de rest er aan vast maakt. In plaats van het hele systeem in 1x.

Zo dus:

Had ook nog busjes besteld uit engeland die die plaat bovenop het schakelsyteem vast houden. De oude waren helemaal op maar nieuwe kosten bij de dealer per stuk 45 euro.
Dus via ebay 2 van die dingen besteld voor 17 euro inclusief verzendkosten.

Toen zat het schakelsysteem er weer onder nadat ik 1,5 week heb moeten wachten op die busjes uit engeland.

In de tussentijd ben ik bezig geweest met het plaatsen van de anti-dreunmatten. Had 10 stuks gekocht van 250x500x4mm. Heb er 1 over gehouden.

In de kofferbak ook nog wat geplaatst want daar zat niks. Die wand is nu een stuk minder tril gevoelig.

Had de cardanas ook weer klaar gemaakt:

Van de montage heb ik even geen foto. Heb ook een nieuwe hardyschijf geplaatst.

Daarna de hitteschilden en uitlaat weer terug geplaatst en zat de auto weer technisch in elkaar.

Dus tijd om het interieur te gaan halen met de Compactezel

Nog wat gezeik gehad met lekkage de auto in, maar dat heb ik kunnen oplossen met een plaatje en wat kit. Loopt nu weer keurig via het spatbord weg.

In een dag het interieur weer ingebouwd.

\

Extra stukje isolatie uit de donor compact gehaald omdat ik het standaard isolatie kleedje wat lullig vind.

Toen was het tijd om de auto rijdend te krijgen voor de apk. Die is was al bijna 2 maand verlopen en dan krijg je een boete of je moet hem schorsen..

Maar ik kreeg de auto niet aan de praat:

Startmotor ging niet rond.. dus vanalles gechecked totdat we een losse stekker ontdekten, verborgen achter een kapje:

Meteen die avond een testritje wezen doen. Was erg leuk om na een lange tijd weer ff te kunnen scheuren in de E30.

Helaas waren ze bij de apk wat minder enthousiast. Ze hadden volgens mij laatst nog commentaar gekregen ofzo, want de keuring was opeens een stuk strenger dan 2 maand geleden.

Afkeurpunten:

Remverschil achteras (30%) en wiel la loopt niet vrij. Ja het ding heeft meer dan 2 maand stil gestaan dus dan loopt het wat vast. Vandaag het stelmechanisme in de trommel beter afgesteld dus dat zou nu goed moeten zijn.
CO te hoog.. 5%, mag 4,5% zijn. Dat terwijl de stelschroef best ver terug staat. Dus moet even kijken hoe ik dat op los. ( was 2 maand geleden nog geen probleem?)
Uitlaat lekt bij klem einddemper. Daar komt morgen wat gumgum bij in en klaar. (vorige keer ook niks over gehoord)
Stukje remleiding hangt los, zit ook zo weer vast. (dat heeft de lasser los getrokken)
Remleiding roest. Moet even kijken hoe erg dat is. Zit namelijk wel een een klote plek waar ik eerst wel goed bij kon toen de tank eronder weg was... ( was vorige keer maar 1 plek, nu 3?)
Stuurkogelhoes lek, kon ik volgens de monteur oplossen met wat siliconen kit, dus dat heb ik gedaan.
Rubber ruitenwisser. Vandaag omgewisseld met een goeie van de donor compact. (was vorige keer ook geen probleem en in dezelfde staat)
Reflector in het achterlicht gescheurd. (is al zo sinds ik de auto heb en nog nooit eerder een probleem geweest maar nu wel. Scheur is nog steeds even groot..)

Dus de auto is nog niet helemaal klaar.. Nog niet eerder zoveel gezeur gehad met de apk, zelfs toen dat ding is een veel slechtere staat verkeerde..

Maar goed hij rijdt weer en heb er dus al weer eventjes van kunnen genieten.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 30 Nov 2017, 17:42 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Tijd voor een update:

De E30 heeft sinds 2 weken APK. Heb zelf het meeste van het apk lijstje kunnen oplossen. Heb de uitlaat dichtgemaakt met wat uitlaatpasta, de handrem links achter beter afgesteld zodat het wiel vrij liep, remleiding vastgezet, stuurkogelhoes tijdelijk gedicht met kit, ruitenwisser uitgewisseld met die van de donor compact (past perfect), en een goed achterlicht kunnen overnemen van Dierk.

Zonder scheurtjes en in de poets gezet.

De garage heeft zelf nog een stukje remleiding vervangen. Toen bleek het remverschil op de achteras van links achter naar rechts achter te zijn verplaatst. Doordat het la wiel nu mooi vrijliep remde die kant beter dan de andere kant omdat er la ook nog een redelijke nieuwe remcilinder op zat, en aan de andere kant dus niet...
De garage heeft dit opgelost door gewoon net zo lang te rijden en te remmen met de auto totdat het verschil goed genoeg was voor de APK. Wel goede service dus.
Co uitstoot was ook nog belachelijk hoog. Achteraf gezien denk ik dat de choke nog uitstond maar heb net zo lang aan de schroef van de carb gedraaid totdat het binnen de limiet was.

Op weg naar de APK werd de motor nog wat te warm. Dus laten afkoelen en alsnog heen gebracht. Bij de APK bleef ie wel op temperatuur, maar onder last dus niet.

Daarna heb ik vooral even proberen te genieten van de auto nadat ie zo lang stil had gestaan.

Toch bleef de auto te warm worden. Dus eerst de thermostaat vervangen en wat radiatorcleaner in het systeem gedaan. Dat was de oplossing ook niet.
De auto blijft nu goed op temperatuur tijdens het rijden maar dat komt vooral omdat de visco goed zijn werk doet en vanwege de buitentemperatuur.
De waterpomp doet amper wat...

Maar goed toch nog 2 dagen lol van de auto kunnen hebben. Ff de provincie doorscheuren. Reed lekker maar toch blijf je de temp. meter in de gaten houden.

Gisteren wilde ik er weer even mee weg om wat weg te brengen en de auto te wassen. Maar de motor had er duidelijk geen zin in. Was flink aan het stotteren dus maar weer thuis geparkeerd en de compact gepakt. Nu ging ik vanmiddag even kijken en de motor liep nog steeds niet lekker. Dus alle kabels bij langsgegaan totdat ik opeens een beste schok kreeg:

:cen: :sterf:

Zijn 1,5 jaar oude NGK bougiekabels.

Had nog een oude kabel liggen maar die bleek net zo slecht aangezien ik ook daarvan een schok kreeg..

Dus nu moet ik de rest van de kabels controleren, vervangen en dan zo snel mogelijk de auto de stalling in voordat er nog meer problemen ontstaan.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 06 Dec 2017, 22:36 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Eindelijk in de stalling.
Lekker in de garage bij m'n broer zodat ik er ook nog aan kan sleutelen.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 30 Dec 2017, 17:23 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Na jaren lang twijfelen of ik dat nou wel zou moeten doen en wat dat allemaal wel niet moet kosten, heb ik gisteren de knoop doorgehakt.

Dus ben ff naar Utrecht gescheurd om 2 Solex C40 ADDHE carburateurs op te halen. :mrgreen:

Gekocht van een aardige man die ze op een volvo b20 blok wilde schroeven maar daar niet meer aan toe kwam. Hij heeft ze een tijdje geleden gekocht en meteen laten reviseren door het bedrijf waar hij ze kocht. Sindsdien zijn ze niet gebruikt geweest. Heb er ook nog 2 extra pakking setjes bij.

Nu is het een kwestie van langzaam aan de rest van de benodigde onderdelen verzamelen. Dus dat kan wel even duren.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 07 Jan 2018, 21:39 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Om de carburateurs te kunnen plaatsen was ik de kleine variant nodig van de spruitstukken voor een m10. Alleen zijn die nogal zeldzaam dus had niet heel veel vertouwen erin dat ik die zou vinden. Totdat ik opeens een advertentie tegenkwam vorige week zondag op de duitse Ebay kleinanzeigen, van 1600ti spruitstukken plus het waternekje!

Dus meteen contact opgenomen en de set aangeschaft.

Ze moesten uit Polen komen en arriveerden afgelopen vrijdagmiddag.
Ze zijn gestraald en nog zeer netjes voor een setje uit 1968.

Ben eind van die middag nog naar de auto geweest want ik wilde graag weten of het allemaal paste.

Gelukkig kan ik nu gewoon aan de auto werken in de garage, dus ik kon lekker bezig. Het originele spruitstuk moest er namelijk ook nog vanaf.

Vervolgens de carburateurs op de spruitstukken geschroeft en op het blok gedrukt:

Vond het eerst mooi genoeg, tijd vloog ook voorbij.

Gisteren weer even verder gegaan en heb het waternekje ook gemonteerd.
Tevens gekeken of ik de brandstofpomp wat kon aanpassen zodat alles paste. De aansluitingen van de slangen kwamen tegen de carburateur aan.

Na die te verdraaien blijft de pomp nog steeds een probleem. Krijg het spruitstuk met carburateur er niet ver genoeg op.

Het buisje op de carburateur met daarin een verstelschroef komt tegen de pomp aan. Ook een stukje gas mechanisme komt tegen het nekje aan maar die kan ik gewoon verplaatsen naar de andere kant van de carb.

Uiteindelijk ziet het er dan zo uit:

Probleempjes die ik nu nog moet oplossen zijn:

Brandstofpomp die in de weg zit
Gas mechanisme maken
Vacuumslang naar de rembekrachtiger verlengen
Kabelboom goed wegwerken
Koppelstuk maken voor de koelslang die anders door het spruitstuk liep
Plus waarschijnlijk nog een lading andere dingetjes..

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 20 Mrt 2018, 22:09 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Eindelijk tijd voor een update.

Na een aantal dingen besteld te hebben en wat research ben ik verder gegaan met de carburateurs. M'n compact had ook aandacht nodig dus heb daar van het winter meer aan gesleuteld dan aan de E30.

Maar toen eenmaal het gasmechanisme tot stand kwam en wist wat ik nodig was en moest doen ging het al een stuk sneller.

M'n broer heeft zich bezig gehouden met het gasmechnisme, en ik met de rest.

Eerst een testopstelling:

Daarna de onderdelen bij elkaar gesprokkeld.

Brandstofpomp besteld pierburg 7.21440.51.0

Een meter koelslang gehaald voor de doorloop van het koelwater wat anders door het spruitstuk heen liep.
+ een setje misab platen voor het enigsinds flexibel ophangen van de carburateurs.

Vervolgens de brandstofslangen en slang voor de rembekrachtiger geplaatst plus allerlei kleine aanpassingen om het gasmechanisme goed te laten werken.

Toen heb ik de auto na 3 maanden ook weer even naar buiten gehad voor het monteren van de brandstofpomp. Ik had het direct aangesloten op de bobine maar dat werkte niet...

Vandaag heb ik de pomp juist aangesloten door hem met een relais te verbinden op de accu. Hij schakelt via de bobine, dus hij gaat aan en uit wanneer het moet.

Ondertussen ook nog een plaatje gemonteerd om het gat van de oude brandstofpomp af te sluiten.

En toen kon vanmiddag het testen beginnen.

Hij wilde wel starten maar het lukte niet echt. De carburatuers staat niet goed afgesteld en een van de stelschroeven zit een beetje vast. Had een beetje last van backfire en wat rook vanuit de carburateur :lol:
Ik denk dat ze nog veel te rijk staan afgesteld. Maar ja als dat schroefje nog niet mee werkt gaat dat lastig met afstellen. Later maar weer een poging doen.

In ieder geval wel leuk dat de motor weer een teken van leven laat zien na deze ombouw. Heb het idee dat ik er bijna ben.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 24 Mrt 2018, 22:21 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Aangezien ik m'n stationair mengsel schroeven niet kon verdraaien, heb ik ze moeten slopen om ze los te krijgen.

Daarna nieuwe besteld die er een dag later al waren, dus dat viel mee.

De boel weer terug gebouwd vanmiddag, en heb bij de autowinkel ff een carterontluchting gehaald. Dikke autostyle tuning van 8 euries.

Ook nog de waterpomp vervangen. Kon niet echt iets kapots ontdekken aan de oude maar goed, we gaan het zien.

[url=https://flic.kr/p/25oKwuL]Afbeelding

Daarna wat proberen af te stellen en 'm ff laten lopen. :mrgreen:

Het heeft uiteraard nog wat finetuning nodig, maar vond dit al best netjes. :koning:

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 18 Apr 2018, 21:57 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Vlak na de vorige update heb ik de E30 weer naar huis gereden. Motor liep niet lekker en was flink aan het stotteren, en dan kom je ook nog eens in een file terecht..
Maar goed heb het overleeft en de auto ook.

Paar dagen later eerst maar even een oliebeurtje gegeven want dat was al weer een tijdje geleden.
Desondanks bleef de motor niet lekker lopen en er mee rijden was eigenlijk niet prettig.

Zie hier een bougie met wat extra aluminum van de kop...

Schroefdraad was dus versleten en dat gaf weer een slechte compressie.

Dus voor 10 euro een soort helicoil setje gekocht met draadbus en nieuw draad getapt.

Koste wat moeite en werkt perfect.

Na het fixen van het bougiedraad probleem nog wat zitten verstellen aan de carburateurs en kon ik mooi even stukjes testrijden. Onderweg af en toe een andere afstelling proberen om er een beetje gevoel voor te krijgen (aangezien ik er geen gereedschap of ervaring voor heb.)

Bij de 2de testrit kwam het volgende probleem naar boven. Ik wilde wat afremmen en voelde dat het pedaal niet lekker stevig was. Dat werd minder, en minder totdat ik bij mij in de wijk bij een tankstation stopte en helemaal geen remmen meer had. Gelukkig was ik niet ver van huis en kon ik rustig aan weer naar huis rijden met alleen de handrem als rem.

Dus tijd om de hoofdremcilinder te vervangen, jeej... :cen:

Daarmee was het probleem opgelost, moet de rem alleen nog een keer goed ontluchten.

Daarna ook maar eens de auto gewassen want dat had ik sinds de stalling nog niet gedaan.

Ook werd het eens tijd voor een upgrade die ik al een tijdje had liggen.

Leuk klusje, ff de veren vervangen.

Helemaal als dit het resultaat is:

Vandaag heb ik met de e30 een soort duurtest gedaan, namelijk de hele middag lekker rond gescheurd door de provincie en kijken of ie het vol hield. En dat ging prima. Iets meer koeling in de vorm van open nieren zou wel handig zijn, en er moeten ook nodig kelken en filters op, maar hij hield zich keurig. Carburateurs staan net goed zodat je er prima mee kunt rijden en er ook een hoop lol aan hebt.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 18 Jun 2018, 20:53 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Vorige update is alweer even geleden.
Sindsdien het volgende gedaan:

Open nieren geplaatst voor meer koeling

Achterskirt weer geplaatst en de bumper een beetje bijgewerkt.

Wil binnenkort ook weer de sideskirts erop hebben, ik denk dat die nu nog mooier zijn icm de verlaging. Moeten alleen opnieuw gespoten en moet er nieuwe clipjes voor hebben die de dealer helaas niet heeft.

Ook nog een vacuummeter voor carburateurs gekocht. En heb daarmee beide carbs beter kunnen afstellen, zodat ze i.i.g. een beetje gelijk lopen.

En eindelijk ook maar eens mijn bestuurdersdeur vervangen.

Niet schrikken :

Was bij het bovenste schanier ook super krokant.

Had vorig jaar al een deur zo goed als klaar voor de primer en spuit werk maar dat kwam er toen niet van.
Nu de deur toch maar afgemaakt.

De donor deur geplamuurd waar nodig, geschuurd, in de primer en met een spuitbus gespoten. Dit keer gekozen voor 2k blanke lak (met verharder erin), in plaats van 1K blanke lak. Mij werdt altijd verteld dat voor normaal spuitwerk 1K ook wel voldeed. Nou niet dus, zo heb ik niet de juiste glans en krijg je allemaal krassen (duidelijk te zien aan mijn spatborden).

Weer wat geleerd voor de volgende keer.

Dit is het resultaat:

Ben er erg tevreden mee. Kleur wijkt wel wat af van het 34 jaar oude groen maar daar ga ik mij niet druk om maken.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 11 Aug 2018, 16:40 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Nieuwe kleine update:

:kwijl:

Heb er eindelijk kelkjes op. Lijkt mooi en het helpt ook. Nu nog filters.

Bij de dealer ook nog nieuwe klemmen besteld voor de rubbers van de stabi stang achter. Is eentje weggerot en die stang bonkt nu tegen de auto aan.

Dat ga ik volgende week fixen. Ook ga ik dan eens de sproeiers in de carburateurs reinigen. Heb telkens 1 kelkje die ploft op willekeurige momenten, dus die kan wel eens vervuild zijn.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 09 Sep 2018, 22:13 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Tijd voor een update:

Stabilisator stang achter weer fris gemaakt met nieuwe linkjes en rubberklemmen. Zat allemaal los namelijk.

Carburateur sproeiers gereinigd in de ultrasoon. Hielp niet tegen het ploffen (heeft toch met de ontsteking te maken).

Aangezien de E30 nogal beroerd remde de laatste tijd heb ik hem maar voorzien van nieuwe ate schijven en blokken vooraan. Ze werken goed want ik heb vanavond nog flink moeten remmen voor wat overstekende dieren, en ik heb ze niet geraakt :koning:

Ook nog 2 nieuwe voorbanden gekocht en laten monteren van Toyo. De oude michelins waren nog net niet versteend en dit rijdt echt veel lekkerder. Helaas had de monteur mijn naafkapje niet goed vastgezet en ben ik die onderweg verloren.. :cen:

Gelukkig kon ik met een hoop mazzel aan 2 2dehandse naafkapjes komen voor een zeer nette prijs, daarvan heb ik 1 de beste gemaakt, schoongemaakt en gemonteerd.

En na een aantal weken wachten zijn afgelopen donderdag ook mijn luchtfilters gearriveerd. Merk geen verschil in prestaties maar ze houden wel al het vuil tegen, ideaal. Ze hoeven pas ook over 32.000km gereinigd te worden.

Voor de rest voornamelijk genoten van de E30 en lekkere stukken gereden.

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 16 Okt 2018, 21:50 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

Vorige week begonnen met het vervangen van de koppeling. Uiteraard ging die tijdens de noordelijke e30 tourrit stuk. Lekkere timing...

Lang getwijfeld of ik dit op een huur brug ging doen of toch maar voor de deur. Uiteindelijk gekozen om het voor de deur te doen. Ik ken mijn E30, en er zit altijd wel iets tegen of is er iets wat ook 'even' vervangen moet worden. Dan maar voor de deur met veel meer tijd om dat soort problemen te kunnen oplossen. En het scheelt ook weer een brug huren voor een dag(of 2).

Dus de E30 maar weer eens op z'n vertrouwde voetstuk geparkeerd:

Uitlaat, cardanas hulpkoppelingscylinder en stekker voor de achteruitrijverlichting gedemonteerd.
Krik onder de versnellingsbak gezet en de baksteunen verwijderd.

Ze leken prima maar dat waren ze natuurlijk niet:
Dus maar nieuwe besteld.

Schakelmechanisme ook losgemaakt van de bak en vervolgens alle bouten los gehaald.
Dat laatste ging best makkelijk behalve de bouten waarmee de startmotor vast zit. Met de dubbele carburateurs en het aangepaste koelsysteem daarvoor was het nogal lastig om er goed bij te komen.

Toch gelukt en de bak onder de auto vandaan kunnen halen.

Van binnen was de bak wat vies maar er was niks stuk.

In plaats van een vliegwielblokkeer tool gewoon een stang op de poelie gezet. Werkte prima.

Toen kon het demonteren van de koppeling gebeuren.

Het enige defect wat ik kon ontdekken aan de koppelingsset was dat een veer in de koppelingsplaat wat los zat. Voor de rest leek alles nog prima. Maarja aangezien ik toch een volledige koppelingsset in huis had heb ik natuurlijk de drukgroep en druklager ook vervangen.

Omdat ik de tip kreeg om ook meteen de toplager en de oliekeering te vervangen heb ik ook het vliegwiel gedemonteerd.

Het lager was nog wel prima maar de keering was wel wat uitgedroogd. Dus dat was een goede keuze om die te vervangen.

Toen ik het lager wilde verwijderen wist ik niet echt waarmee ik dat nou handig zou kunnen doen. Via fb kreeg ik de tip om een keilbout te gebruiken. Had er nog nooit van gehoord maar het koste vrijwel niks en leek best handig. Heel enthousiast zo'n keilbout in het lager gedrukt en er weer uitgetrokken, bleek ik alleen maar de stofkap los te hebben gehaald.. :muur:

Bij de 2de poging heb ik nieuwe keilbouten gehaald en het geprobeerd om het lager eruit te halen met behulp van mijn wiellagertrekkerset. Dit werkte niet omdat het koppelstuk waarmee ik de boel had verlengd telkens los schoot van het schroefdraad.

Sowieso was het best lastig om die bout er goed in te krijgen omdat ie eigenlijk net iets te groot was. Uiteindelijk is het wel gelukt met onderstaande setup:

Nieuw lager en keering:

Na een reiniging ook het vliegwiel weer teruggeplaatst en de bouten op het juiste moment gezet met loctite.

Toen was ik eigenlijk wel klaar voor die dag maar ik had 2 toeschouwers (broer en de buurman) die het wel mooi vonden hoe ver ik was en ze dachten laten we eens helpen om de bak er ook onder te krijgen. Dus ik voorzichtig de drukgroep en koppeling geplaatst en gekeken of het een beetje goed zat. Bak erop, kijken of het goed was, bak eraf, boel goed vastzetten en de bak er weer op.

De volgende dag alle bouten weer vastgezet, en alle randzaken weer gemonteerd en toen kon ik 'm weer starten. Vond het best spannend want ik heb dit dus nog nooit eerder gedaan dus het was of goed of het was meteen dikke ellende. Gelukkig was het meteen goed.

Heb met de nieuwe koppeling zo'n 160km gereden op bochtige wegen en het schakelt weer dikke prima.

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op  
Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 97 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]