E30forum.nl

Het forum voor de e30 liefhebber!
Het is momenteel 22 Mei 2018, 09:22

Alle tijden zijn UTC [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
BerichtGeplaatst: 03 Mei 2018, 11:02 
Just Activated
Just Activated

Goedemorgen allen,

zoals ik in mijn voorsteltopic al aangaf, staat mijn e30 cabrio momenteel ongewenst stof te vangen in de garage. :muur:

Sinds ik de auto in bezit heb staat deze met regelmaat een aantal maanden gestald. Goede kwaliteit benzine erin, accu los, droog wegzetten, etc. nooit problemen gehad om hem weer te starten: accu vast, starten - lopen.

Nu ook weer goed draaiend, warm en droog weggezet; accu losgehaald en zo een aantal maanden laten uitrusten, maar ditmaal wil hij niet meer starten. De motor gaat goed rond, maar hij slaat niet aan.

Het volgende heb ik gedaan:
- een losse nieuwe bougie op de bougiekabel gestoken en tegen het blok aan gehouden met starten: geen vonk, geen van 6 cylinders.
- contact aan: spanning gemeten tussen primaire spoel van de bobine en massa: 11,9V (voor de zekerheid al een nieuwe accu ernaast geprobeerd)
- Bobine doorgemeten: primaire spoel: 0,6 ohm; gemeten primair naar secundair: 5,6k ohm
- tijdens starten: spanning gemeten over de primaire spoel bobine: 0V --> bobine wordt dus niet geschakeld (?)
- aansluitingen/stekkers krukassensoren gecontroleerd --> schoon. sensoren doorgemeten: 956 en 938 ohm.
- voor de zekerheid beide sensoren om en om vervangen door een nieuwe --> geen resultaat.
- stekkerverbinding op de ECU losgehaald en gecontroleerd op vuiligheid, en een nietsziende blik op de printplaat geworpen :confuse:

Wellicht zie ik iets heel simpels over het hoofd, iemand nog suggesties?

Zelf begin ik zo langzamerhand de ECU te verdenken, maar om dat uit te sluiten heb ik hulp nodig van mensen die daar wat meer kennis van hebben..

De ECU (Motronic) is een Bosch 0261 200 081

Wellicht weten jullie een adresje waar ze deze ECU kunnen controleren/doormeten en indien nodig repareren? Ik hoor het graag!
edit: de ECU is vanochtend richting Boltuning gegaan, ik hou jullie op de hoogte!

Alvast bedankt voor het meedenken! :worship:
Klaas Jan

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 04 Mei 2018, 22:38 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

De krukassensor is meestal verdachte nr1 wanneer je geen ontsteking hebt. Grappig genoeg zie je deze problemen vaak voorbij komen. Men koopt online een krukassensor en bij het monteren blijkt het probleem niet opgelost te zijn. De vraag is dan altijd: welk merk van sensor heb je gekocht? Eigenlijk koop je best een originele sensor bij bmw, want sensoren van een of ander merk (vaak sensoren van hella) geven niet altijd het juiste signaal, waardoor je dus zelfs met een nieuwe sensor nog steeds geen vonk hebt.

Project: viewtopic.php?f=31&t=9766
Reactietopic: viewtopic.php?f=32&t=9767

Afbeelding

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 05 Mei 2018, 09:53 
Admin Beheerder
Admin Beheerder
Gebruikers-avatar

krukassensor en ecu zijn inderdaad de eerste verdachten
temp sensor kan het ook zijn bij een type 1, wellicht ook bij type 2

1984 316 ,1985 323i Baur TC

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 06 Mei 2018, 11:37 
Just Activated
Just Activated

Bedankt voor jullie reacties.

de nieuwe krukassensor is inderdaad online aangeschaft en niet origineel BMW. Origineel BMW heb ik online ook niet gevonden.
Ik hoop dat er iets gevonden wordt in de ECU, anders zal ik voor de zekerheid nog een originele sensor bij de dealer bestellen.

@ Meesterpieter, welke temp sensor precies?

Aanstaande week hoop ik meer te weten te komen, en wordt het toch hoog tijd om er weer leven in te krijgen met dit mooie weer :auto

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 07 Mei 2018, 20:47 
Just Activated
Just Activated

En we zijn weer een stapje verder. De aansturing van de bobine in de ECU bleek stuk te zijn en is gerepareerd. De ECU zit ook weer terug op zijn plaats, echter nog steeds geen resultaat. Ik heb de beide originele sensoren nog van positie gewisseld, maar ook dat maakte geen verschil.

Graag hoor ik nog meer over de eerdergenoemde temperatuursensor.

Volgende stap is het doormeten van de bedrading en daarvoor ben ik op zoek naar een schema van de bedrading op de ECU. Iemand die mij hier aan kan helpen?

Alvast bedankt!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 06:43 
Admin Beheerder
Admin Beheerder
Gebruikers-avatar

bij mijn 323 was het een tempsensor op het thermostaathuis die geen goede massa had

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 08 Mei 2018, 18:20 
Forum Veteran
Forum Veteran
Gebruikers-avatar

MeesterPieter schreef:
bij mijn 323 was het een tempsensor op het thermostaathuis die geen goede massa had

Gaf deze dan geen ontsteking meer?

@Sparky: Heb je al eens gecontroleerd of de benzinepomp nog wordt aangestuurd? Als je zowel geen vonk hebt als benzinetoevoer dan kan het alsnog de krukassensor zijn.

Project: viewtopic.php?f=31&t=9766
Reactietopic: viewtopic.php?f=32&t=9767

Afbeelding

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2018, 08:05 
Just Activated
Just Activated

Heren, we've got a runner!

De motor had wel brandstoftoevoer, dus de aansturing/werking van de brandstofpomp en injectoren was in orde. --> ECU had wel degelijk signaal vanuit de krukassensoren. De ontstekingsschakeling in de ECU was slecht en is ook vervangen.
Er bleef dus weinig over wat nog problemen kon geven. Op aanwijzen van een ervaringsdeskundige bleek de uiteindelijke storing veroorzaakt te worden door het relais dat de ontstekingsschakeling bekrachtig. (het metalen relais dat samen met het brandstofpomp relais onder het zwarte kapje, in de motorruimte links voor de veerpoot zit) Deze doorgemeten en even handmatig van 12V voorzien, en hieruit bleek dat deze stuk was.

Voor het moment het contactje voorzien van een drupje soldeer, ofwel, het is nu een AC (always closed :smoking: ) contactje geworden. Kwestie van relais trekken als ik de motor uitzet (anders blijft de ontstekingsschakeling bekrachtigd), en weer even terugdrukken als ik wil rijden. In elk geval weer even een klein stukje kunnen rijden :driving:

Nieuw relais is geregeld en ga ik morgen ophalen.

Bedankt allemaal voor de input!

Profiel  
Reageer met citaat  
BerichtGeplaatst: 10 Mei 2018, 15:26 
Admin Beheerder
Admin Beheerder
Gebruikers-avatar

mooi, goed om te weten wat het was ;)

Profiel  
Reageer met citaat  
Berichten weergeven van de afgelopen:  Sorteer op